• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

درخشش طلا در سایه اقتصادی / چگونه جذابیت طلا را در برابر بی ثباتی جهانی افزایش دهیم!

  • کد خبر : 38543
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
درخشش طلا در سایه اقتصادی / چگونه جذابیت طلا را در برابر بی ثباتی جهانی افزایش دهیم!

اکو ایران: انتظار می‌رود قیمت طلا در کوتاه‌مدت به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تقاضای سرمایه‌گذاری در بحبوحه بی‌ثباتی جهانی افزایش یابد. در میان مدت، پیش بینی ها حاکی از احتمال رسیدن قیمت طلا به بیش از 2500 دلار در هر اونس تا پایان سال 2024 است.

اخبار اقتصادی، روندهای اخیر در بازار طلا نشان دهنده تاثیر متقابل پیچیده عوامل کلان اقتصادی، تنش های ژئوپلیتیکی و سیاست های بانک مرکزی است. از ابتدای سال 2024، قیمت طلا تحت تاثیر نوسانات قابل توجهی قرار گرفته است. تحلیلگران این نوسانات را به عوامل کلیدی مانند سیاست های فدرال رزرو ایالات متحده، تأثیر اقتصادی رویدادهای ژئوپلیتیک و تغییرات در تقاضای سرمایه گذاری نسبت می دهند.

موضع فدرال رزرو در مورد نرخ بهره یکی از عوامل مهمی است که قیمت طلا را تعیین می کند. انتظارات کاهش نرخ بهره اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. با کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری دارایی های غیرسودآور مانند طلا کاهش می یابد و در نتیجه جذابیت طلا افزایش می یابد. تحلیلگران JP Morgan و Goldman Sachs بر این باورند که انتظار کاهش نرخ بهره عامل افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت است. این تحلیلگران پیش بینی کردند که بازار جهانی طلا صعودی خواهد بود و پیش بینی می کنند که قیمت جهانی هر اونس در سال آینده به حدود 2175 دلار برسد.

بدترین روز برای بازار سهام آمریکا در سال گذشته

یک پناهگاه امن جهانی، با افزایش تنش های سیاسی و نظامی

رویدادهایی مانند درگیری کنونی در اوکراین و سایر تنش های جهانی باعث شده است که سرمایه گذاران به طلا به عنوان پناهگاه امن روی بیاورند. تقاضا برای طلا در زمان بی ثباتی افزایش می یابد که به نوبه خود قیمت ها را افزایش می دهد. تقاضای سرمایه گذاری، به ویژه از طریق صندوق های قابل معامله در بورس طلا و خرید فیزیکی طلا، به سیگنال های اقتصاد کلان و تغییرات در نرخ بهره بسیار حساس است. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که علاقه سرمایه‌گذاران به طلا، همراه با عدم اطمینان بازار و کاهش نرخ‌های بهره، دوباره در حال افزایش است.

در میان مدت، مسیر بهبود اقتصاد جهانی پس از کووید-19 و روندهای تورمی مرتبط با آن تأثیر قابل توجهی بر قیمت طلا خواهد داشت. با انتظار برای تثبیت تورم، محرک اولیه قیمت طلا ممکن است کاهش یابد، اگرچه ممکن است با ادامه سیاست‌های اقتصادی و پایین ماندن نرخ‌های بهره جبران شود. بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان به خریداران خالص طلا تبدیل شده‌اند و ذخایر خود را به عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش افزایش می‌دهند و از دلار آمریکا دور می‌شوند. این تقاضای ثابت بانک های مرکزی کف قیمت طلا را فراهم می کند. فراتر از سرمایه گذاری و تقاضای پولی، طلا کاربردهای مهمی در فناوری و صنعت دارد. هر گونه تغییر در این بخش ها، مانند افزایش تقاضا برای الکترونیک یا فناوری های تجدیدپذیر، می تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد.

تحویل Magentas خصوصی سازی نیست

چشم انداز روشن اونس در یک اقتصاد تاریک

موسسات مالی و تحلیلگران بازار بر اساس ارزیابی های خود از شرایط اقتصادی آینده، پیش بینی های متفاوتی را برای قیمت طلا ارائه می دهند.

جی پی مورگان پیک قیمت 2300 دلار در هر اونس را تا سال 2025 پیش بینی می کند که ناشی از ادامه خرید بانک مرکزی و تقاضای سرمایه گذاری است.

گلدمن ساکس انتظار دارد با توجه به نقش آن به عنوان پناهگاه امن در برابر بی ثباتی های اقتصادی و بحران های بانکی، قیمت طلا به حدود 2133 دلار برسد.

پیش‌بینی‌های بیشتری توسط تحلیلگرانی مانند رونالد استوفرل از Incrementum AG انجام شده است که با توجه به شرایط اقتصادی طولانی مدت و نرخ‌های بهره پایین، قیمت طلا تا پایان سال 2024 به بیش از 2500 دلار خواهد رسید.

بازار جهانی طلا در مقطع حساسی قرار دارد و چندین نیروی مختلف در جهات مختلف عمل می کنند. در حالی که چشم‌انداز کوتاه‌مدت با توجه به انتظارات از تسهیل پولی و ریسک‌های ژئوپلیتیک فعلی نسبتاً خوش‌بینانه است، چشم‌انداز میان‌مدت متفاوت‌تر است. کلید درک حرکت های آتی قیمت طلا، نظارت دقیق بر شاخص های اقتصاد کلان، سیاست های بانک مرکزی و تغییرات در استراتژی های سرمایه گذاری خواهد بود. طلا جزء حیاتی یک سبد سرمایه گذاری متنوع باقی می ماند، به ویژه در مواقع عدم اطمینان.

کاهش یک پله ای قیمت دلار در بورس تهران! / بورس تهران هشتمین بورس خاورمیانه شد!

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38543

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.