• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

دانا به سوریه برمی گردد؟

  • کد خبر : 21433
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
دانا به سوریه برمی گردد؟

فعالیت به مدت 19 سال خودروسازان ایرانی سایپا در سوریه با تأسیس کارخانه سیویکو به منظور تولید خودرو برای بازار این کشور همسایه آغاز شد. 16 سال پیش ایران خودرو با افتتاح خط تولید سمند در سوریه فعالیت خود را آغاز کرد. طی چند سال گذشته خودروهای پراید و سمند در سوریه مطرح شده و گفته می‌شود پراید به خودرویی محبوب برای شهروندان سوری تبدیل شده است.

به تدریج اما به دلایلی از جمله به هم خوردن شرایط اقتصادی، شروع جنگ در سوریه و لغو مجوز واردات خودرو، تولید و صادرات خودروهای ایرانی در این کشور متوقف شد. در مقاطعی بر اساس استانداردهای کشور سوریه، خودروهای ایرانی سایپا و ایران خودرو با کاهش تیراژ در این کشور مواجه شدند. تا اینکه فعالیت سیامکو که بزرگترین خط تولید خارج از کشور ایران خودرو محسوب می شود تقریبا متوقف شد. سایپا نیز حضور پررنگی در سوریه ندارد.

این در حالی است که اردیبهشت ماه سال جاری خبر گرم شدن تجارت با سوریه و از سرگیری تجارت دو کشور اعلام شد؛ ایجاد مناطق مشترک و متناظر با کشورهای مختلف روی میز دولت و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت و ایجاد منطقه مشترک بین ایران و سوریه برای تجارت بیشتر با ایران در دستور کار قرار گرفت. دو کشور مرفه تر

مدیرعامل وقت گروه موتور ایران خودرو آذرماه 1398 آمادگی خود را برای تولید خودروهای دنا در سوریه در دو مدل گازی و بنزینی اعلام کرد و با اشاره به توانمندی های گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه صادرات، تاکید کرد: ظرفیت دو بازار عراق و سوریه که یکی از بازارهای مهم ایران هستند مورد بررسی قرار گرفته و پیش بینی می شود در ماه های آینده بازار این کشورها بازارهای بسیار خوبی برای صادرات خودروهای ایرانی باشد.

پس از آن در آبان ماه 1400 با سفر وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (سیدرزا فاطمی امین) به دمشق، زمزمه از سرگیری روابط تجاری به ویژه در زمینه خودرو، امید به از سرگیری صادرات را مطرح کرد. . ورود خودروهای ایرانی به سوریه برای خودروسازان قوی‌تر شد. چرا که چندین سال پیش به دلیل چالش های اقتصاد سوریه، دولت این کشور تصمیم گرفت واردات خودرو و قطعات یدکی به این کشور را ممنوع کند تا بتواند منابع ارزی خود را مدیریت کند. اما سفر وزیر در زمان صمت این امید را ایجاد کرد که مقامات سوری برای خودروسازان ایرانی استثنا قائل شوند و ممنوعیت ورود خودروها و قطعات ایرانی به سوریه را لغو کنند. با این اتفاق دو خودروساز بزرگ کشور توانستند بار دیگر خطوط تولید خود را در سوریه بازگشایی کنند.

در پی سفر فاطمی امین به سوریه، کیوان کشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه نیز از مذاکره برای رفع موانع صادرات قطعات خودرو به سوریه خبر داد و از حل مشکلات صادرات به این کشور به زودی خبر داد.

اما اخیرا مهرداد بذرپاش، رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و سوریه اعلام کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه فعال بودند که با توجه به استانداردهای سوریه تقریباً فعالیت آنها متوقف شد. با توافقات اخیر، این دو خودروساز می توانند فعالیت خود را طبق استانداردهای سوریه از سر بگیرند. ایران همچنین یک کارخانه لاستیک سازی در سوریه راه اندازی خواهد کرد.

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای برخی از 16 موضوع همکاری ایران و سوریه از جمله تاسیس بانک ایرانی در سوریه، ایجاد بیمه مشترک، حذف تعرفه های تجاری بین دو کشور دو کشور، استقرار اپراتور سوم توسط ایران در سوریه، تسهیل ترانزیت و از سرگیری فعالیت دو کارخانه خودروسازی ایرانی در سوریه را اعلام کردند.

اگرچه در سال های اخیر شاهد از سرگیری فعالیت خودروسازان ایرانی و توقف فعالیت آنها در سوریه بوده ایم، اما در شرایط کنونی این امید وجود دارد که با رشد کیفیت محصولات ایرانی و آپشنال شدن خودروهایی مانند دانا، کوئیک. و سورن، خودروهای ایرانی بخش عمده ای از بازار خواهند شد و بازار سوریه را در اختیار خواهند گرفت.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=21433

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.