• امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1

خطری تولیدات کشاورزی استان تهران را تهدید می کند

  • کد خبر : 45470
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۵۵
خطری تولیدات کشاورزی استان تهران را تهدید می کند

اکو ایران: به گفته تحلیلگران اتاق بازرگانی تهران، وضعیت آب تهران از هشدار و هشدار خشکسالی فراتر رفته و به مرحله خشکی رسیده است. وضعیتی که تهدیدی برای کاهش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در استان تهران است.

اخبار اقتصادی؛ بحران آب به عنوان یک کالای استراتژیک پیامدهای مهمی دارد. ممکن است به نظر برسد که در میان تمام چالش های مربوط به کم آبی، پیامدهای امنیتی از نظر امنیت داخلی و خارجی مهم است. پیامدهای بحران آب به قدری گسترده است که شاید نتوان آنها را از نظر اهمیت اولویت بندی کرد. ماهیت پیامدهای بحران کم آبی به گونه ای است که هر پیامد پیامدهای گسترده ای را در پی خواهد داشت. در این میان بحران آب در استان تهران بسیار مهم است.

استان تهران یکی از استان های کارآمد کشور به ویژه در حوزه آب است. به عنوان مثال آب استان تهران از استان های همجوار تامین می شود. در صورت بروز هر نوع آسیب یا مشکل در منابع تامین آب، استان تهران با عواقب منفی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر شرایط سیاسی و اقتصادی استان به گونه ای است که پیامدهای منفی بحران آب دامنگیر سایر استان ها نیز خواهد شد.

بر اساس آخرین بررسی معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، بررسی آمار و اطلاعات در کشور نشان می دهد که کشور و به ویژه استان تهران در حال ورود به شرایط تنش آبی هستند.

با توجه به پایداری منابع آبی و افزایش جمعیت استان تهران، در صورت عدم اتخاذ سیاست های مناسب و مدیریت منابع آب، بدون شک رشد تقاضای آب و متعاقب آن تشدید چالش آب استان تهران را به دنبال خواهد داشت.

وضعیت از زنگ خطر فراتر رفته، هشدار خشکسالی در استان تهران و استان به مرحله خشکسالی رسیده است و تداوم این وضعیت در استان ضمن کاهش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استان تهدیدی جدی برای زندگی است و آن را به دنبال خواهد داشت. زندگی در بسیاری از مناطق غیرممکن است.

بحران در تهران

به گفته تحلیلگران، از پیامدهای اصلی کم‌آبی در استان تهران می‌توان به جابجایی جمعیت، تغییر کاربری اراضی و تخریب منابع، کاهش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، افزایش فرونشست زمین، محدودیت تامین آب آبیاری و وقوع زلزله اشاره کرد.

انجام دادن

برای مقابله با بحران آب و تشدید آن در استان و کشور، باید سیاست های گسترده ای از جمله اصلاح رویکرد برنامه ریزان کلان به مقوله آب و اقدامات اجرایی در دو بعد عرضه و تقاضا انجام شود.

وجود محدودیت در منابع آبی موجود کشور و افزایش جمعیت کشور در کنار نیاز روزافزون به تولید مواد غذایی بیشتر و همچنین رقابت برای دریافت آب بیشتر بین بخش های مختلف مصرف کننده و درهم تنیدگی موضوع آب با غذا. امنیت، اجتماعی، زیست محیطی و داشتن برنامه ای جامع، کاربردی و دقیق که نگاهی همه جانبه به مسائل آب داشته باشد، ضروری است.

در رقابت بین بخش‌های مصرف‌کننده، بازنده اصلی بخش کشاورزی است و واضح است که سهمیه آب این بخش برای جبران کمبود آب در سایر بخش‌ها کاهش می‌یابد که از نظر امنیت غذایی موضوع نگران‌کننده‌ای است. . ، امنیت اجتماعی، امنیت زیستی، امنیت اقتصادی و … از این نظر آماده سازی زمین و تدوین الگوی کشت خاص برای هر منطقه و رعایت آن از نیازهای برنامه ریزی در این منطقه است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45470

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.