به گزارش اخبار اقتصادی، اوایل شهریورماه وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از نگهداری چای ایرانی در انبارهای تولیدکنندگان، واردات چای را به خرید داخلی وابسته کرد. البته در همان زمان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این دستورالعمل با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمت چای است.

این در حالی است که سازمان ملی چای اواسط شهریور ماه از خرید ۱۳۱ هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خبر داد. یعنی امسال حدود 29 هزار تن چای خشک تولید می شود. این بدان معناست که حدود 3 هزار تن چای خشک بیشتر از سال گذشته تولید می شود و بیش از 72 هزار تن چای باید به کشور وارد شود.

به گفته برخی فعالان حوزه چای، طرح «واردات چای در ازای خرید تولید داخلی» که از سوی مدیران سیاسی جهاد کشاورزی مطرح شده، مبنای منطقی ندارد. حدود یک ماه پس از تصمیم دولت برای مدیریت بازار برنج، دولت طرحی را برای خرید برنج داخلی از واردکنندگان آغاز کرد. این طرح را در دستور کار قرار دهد. طرحی که هنوز نتیجه ای در برنج نداشته و معلوم نیست در بازار چای هم جواب بدهد.

البته برخی از فعالان بازار نیز معتقدند این طرح در صورتی می تواند مفید باشد که درآمدهای تحمیل شده به واردکنندگان حداقل در حوزه «کشاورزی» مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت اجبار واردکنندگان به خرید تولید داخلی در کوتاه مدت کمکی به قیمت نهایی نخواهد کرد.

چای را در «اکو ایران» بخوانید.