به گزارش اخبار اقتصادی، تحلیل آمار جریان نیروی کار از پاییز 1400 تا پاییز 1401 که توسط مرکز آمار منتشر شده است، اطلاعات کاملی از حرکت نیروی کار در بخش های مختلف اقتصادی ارائه می دهد. داده‌های جریان کار تمام آمارهای ورودی و خروجی نیروی کار و تغییر وضعیت نیروی کار بین دو دوره را ارائه می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان پویایی بازار کار را بررسی کرد. این اطلاعات برای سیاست گذاران و ناظران اجرای برنامه های اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا زمانی که استراتژی اشتغال زایی اجرا می شود، بررسی عملکرد آن ضروری است.

بخش های اصلی فعالیت اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت و خدمات است. این گزارش به بررسی تغییرات ایجاد شده در این بخش ها می پردازد.

ثبات اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی

ماتریس انتقال ارائه شده توسط مرکز آمار اطلاعات غنی را برای تجزیه و تحلیل جریان نیروی کار فراهم می کند. بررسی اطلاعات بعد اصلی این ماتریس تداوم اشتغال در بخش خدمات را با نرخ 89.9 درصد نشان می دهد که بالاترین میزان ماندگاری در بین بخش های اقتصادی است و به این معنی است که سهم بیشتری از کارگران بخش خدمات باقی مانده اند. و به بخش صنعت و کشاورزی منتقل نشده است. .

ثبات اشتغال در بخش کشاورزی نیز در رتبه بعدی قرار دارد و 84.7 درصد شاغلان این بخش شغل خود را تغییر نداده اند. کمترین میزان پایداری در بخش صنعت بوده و در پاییز امسال 83.3 درصد به ثبت رسیده است. این ارقام نشان می دهد که بیشترین خروجی نیروی کار در بخش های اقتصادی متعلق به صنعت بوده است.

بیشترین تعداد کارگر از کدام بخش باقی مانده است؟

بیشترین درصد خروج افراد از بخش های عمده فعالیت اقتصادی از پاییز 1400 تا پاییز 1401 در بخش صنعت بوده و 7.16 درصد از افراد شاغل از بخش صنعت خارج شده اند. در آمار سال گذشته مشاهده می شود که تعداد شاغلان حوزه صنعت در پاییز 1400 برابر با 8 میلیون و 163 هزار و 113 نفر بوده که از این تعداد یک میلیون و 362 هزار و 240 نفر از این بخش خارج شده اند.

بر اساس این آمار 555 هزار و 360 نفر از بخش کشاورزی و یک میلیون و 185 هزار و 536 نفر از بخش خدمات خارج شده اند.

به عبارت دیگر در صنعت بیشترین کاهش شغل در بین سایر بخش ها به ثبت رسیده است که می تواند دلایل عمده ای داشته باشد. برخی معتقدند در یک سال گذشته وضعیت صنعت مسیری رو به جلو طی نکرده است و دلایل مختلفی از جمله عدم رفع تحریم های اقتصادی و عدم سرمایه گذاری در بخش صنعت می تواند در این موضوع موثر باشد.

تعداد جمعیت شاغل منتقل شده به بخش های اقتصادی

بخش دیگری از آمار جنبش کارگری منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد که میزان حرکت کارگری در بخش های مختلف چگونه بوده است.

بر اساس آمار جمعیت شاغل به مدت 15 سال در بخش های اصلی فعالیت اقتصادی در سال منتهی به پاییز امسال، 13.3 درصد از افراد شاغل در بخش صنعت به بخش خدمات منتقل شده اند. در بین کل جابجایی های ثبت شده، این جابجایی بیشترین میزان را به خود اختصاص داده که معادل یک میلیون و 85 هزار و 694 نفر بوده است.

البته بر اساس این داده ها 939 هزار و 38 نفر از خدمات به صنعت نقل مکان کرده اند. با در نظر گرفتن این نسبت در بخش کشاورزی، مشاهده می‌شود که 319423 نفر از جمعیت شاغل در بخش کشاورزی به این صنعت نقل مکان کرده‌اند که بیشترین تعداد کارگرانی را که از بخش کشاورزی خارج می‌شوند را نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، با توجه به گسترش بخش خدمات، صنایع خدماتی در کشورها به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته رو به افزایش است و سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها مانند کشاورزی یا صنعت پتانسیل اشتغال بیشتری دارد. بنابراین با توجه به آمار جریان جمعیت از پاییز 1400 تا پاییز 1401 می توان دریافت که بخش خدمات بیشترین نیروی کار را از سایر بخش های فعالیت اقتصادی کشور جذب کرده و بیشترین نرخ ماندگاری اشتغال را داشته است. در مقایسه با صنعت و کشاورزی

تورم