به گزارش اخبار اقتصادی؛ دریافت سود مرکب که سابقه طولانی در نظام بانکی کشور دارد، همواره با انتقادات فراوانی همراه بوده است، اما مسئولان بانکی و برخی نمایندگان مجلس از دریافت سود مرکب از بانک ها حمایت کردند.

در تاریخ 29 آذر 1377 «قانون تسهیل در تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» به تصویب شورای رفاه رسید و توسط بانک مرکزی ابلاغ شد. بر اساس این قانون تا پایان سال 97 تولیدکنندگانی که تا سقف 500 میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و 2 میلیارد تومان برای اشخاص حقوقی بدهی داشته باشند پس از حذف سود مرکب تسهیلات خود می توانند بدهی خود را تسویه کنند. پرداخت کل بدهی به صورت نقدی

پس از شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان با دریافت سود مرکب مخالفت کردند و در نهایت این عبارت در قانون مذکور برای افراد واجد شرایطی که نتوانسته بودند از مزایای «قانون موسوم به حذف سود مرکب» بهره مند شوند، اعلام شد. درخواست بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تا پایان آذرماه 1400 برای بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای محاسبه مانده بدهی مشتری طبق ضوابط اعلام شده توسط بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه تمدید شد. 1400 و برای افراد واجد شرایط برای تسویه نقدی مانده بدهی تا پایان اسفند 1400.

اردیبهشت ماه سال گذشته دادستانی کل کشور با انتقاد از اخذ سود مرکب از سوی بانک ها گفت: گزارش هایی مبنی بر اخذ سود مرکب به دست ما رسیده است که فعلاً ممنوع است که صحت دارد و باید متوقف شود.

محمدجعفر منتظری با بیان اینکه نظارت در نظام بانکی کشور نظارت ضعیفی است و پاسخگوی مشکلات و انتقادات مردم نیست، اظهار داشت: نظارت بر سیستم بانکی کشور ضعیف است.

با این حال شبکه بانکی کشور همچنان سود مرکب را در دستور کار خود داشت و کوتاه نیامد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه امروز از تصویب لغو و ممنوعیت هرگونه «سود مرکب»، «به سود» یا سود یا جریمه تعهدی خبر داد.

بر اساس اظهارات محسن زنگنه، علاوه بر استرداد وجه توسط بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که این اقدام را انجام داده است، در مواردی که این امر جرم تلقی شود، دستگاه قضایی امکان ورود به جرم را نیز خواهد داشت. . و جرم انگاری که به نظر من یک تحول بسیار خوشحال کننده است که می تواند به عنوان یک وعده روشن برای بهبود نظام بانکداری اسلامی تلقی شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، جلسه امروز به بررسی مواد 9 و 10 این لایحه مربوط به عملیات بانکی و سیاست های پولی اختصاص داشت و یکی از مهمترین موارد را بررسی کرد. موضوع این بخش این بود که شرکت ها، مؤسسات یا مؤسسات مالی وابسته یا وابسته به بانک ها امکان خرید سهام و مشارکت و شرکت های سهامی و انجام هرگونه عملیات بانکی از قبیل لیزینگ، لیزینگ، سوآپ و مشارکت در تأسیس را ندارند. و فعالیت موسسات مالی نیز برای اخذ مجوز از بانک مرکزی به تعویق افتاد.

زنگنه همچنین درباره مصوبات ماده 10 لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: کمیسیون در این ماده تاکید کرده است که بانک مرکزی مرجع اصلی مهار تورم است، بنابراین بانک مرکزی موظف شد برنامه های خود را برای مهار تورم به هیئت مدیره ارائه کند. . هر سال در پایان فروردین ماه توسط وزرا ارائه می شود و این برنامه در جلسه هیات وزیران تصویب می شود.

بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بر اساس مصوبه کمیسیون، اعطای هرگونه مجوز به بانک ها بدون اخذ ضمانت نامه از بانک ها ممنوع شد.

زنگنه درباره موضوع پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها گفت: کمیسیون دولت را مجبور کرد با انتشار اوراقی که در دست بانک‌ها قفل شده و ظرف 5 سال تسویه می‌شود، بدهی دولت به بانک‌ها را پرداخت کند. .

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه در ماده (10) لایحه برنامه هفتم توسعه مواردی داشتیم که یکی از آنها عدالت در توزیع تسهیلات در استان ها بود، خاطرنشان کرد: در واقع یکی از نسبت هایی که با آن توزیع عادلانه تسهیلات در استان ها را می سنجیم، نسبت تسهیلات به سپرده ها است که متاسفانه در برخی استان ها وضعیت مناسبی ندارد، به طوری که در این بخش دولت مجبور شد 20 درصد کمک کند. ٪ از این مقدار در طول برنامه بهبود امکانات. همچنین کمیسیون تلفیق بانک مرکزی را مجبور کرد تا با ابزارهای مختلف تسهیلات خود را به تولید منتقل کند.

زنگنه در گفت وگو با فارس تاکید کرد: با تکمیل مواد (9) و (10) لایحه برنامه هفتم توسعه، کمیسیون عملا مواد مربوط به بانک و نظام بانکی را تکمیل و از فردا ماده 11 را تکمیل کرده است. که مربوط به نظام پولی است مورد بررسی قرار می گیرد.