به گزارش اخبار اقتصادی؛ با شیوع ویروس کرونا در ایران، فعالیت استارت آپ ها و شرکت های مجازی قوت گرفت و صاحبان این شرکت ها از سازمان تامین اجتماعی خواستار بررسی وضعیت بیمه استارت آپ ها شدند.

متعاقبا طی بخشنامه ای خطاب به مدیران کل تامین اجتماعی استان ها آنها را ملزم به رعایت مواردی کرد.

از جمله این موارد که با هدف حمایت از استارتاپ ها، تبیین مقررات، ایجاد وحدت عمل و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، در رابطه با نحوه شمول و بیمه کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به صورت مجازی فعالیت می کنند، ایجاد شد. حالت شرکت های تجاری فضایی (استارت آپ ها) باید کمک کنیم.

از طرفی بازرسی از کارگاه و بازرسی از دفاتر قانونی شرکت های مذکور باید طبق ماده 47 قانون تامین اجتماعی و صدور صورتحساب منطبق با کد کارگاهی واگذار شده و قراردادهای منعقده انجام شود. باید طبق مواد 37 و 38 قانون تامین اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

بر این اساس مقرر شد بازرسان سازمان ضمن بررسی کلیه کارکنان حاضر در کارگاه در صورت اعلام کارفرما یا نماینده قانونی وی، بازرسی را در کارگاه شرکت ها و موسسات تجاری در فضای مجازی (استارت آپ ها) انجام دهند. تأیید وضعیت دورکاری همه یا برخی از کارکنان، در صورتی که نام آنها در لیست ارسالی کارفرما و آخرین گزارش بازرسی کارگاه درج شده باشد، استخدام آنها را تأیید کنید.

برای بیمه کارگرانی که با شرکت های تازه تاسیس رابطه حقوقی ندارند، عنوان شد در مواردی که این شرکت ها بر اساس قراردادهای قراردادی فعالیت می کنند، قوانین سازمان تامین اجتماعی مانند سایر شرکت ها معتبر است.

بر اساس این تبصره، مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در دیدار با نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که به منظور برنامه ریزی و یافتن راهکار مناسب برای شناسایی و پوشش بیمه ای برگزار شد. از مشاغل پلتفرم، بیان کرد که ماهیت مشاغل در حال تغییر است و به ویژه پس از اپیدمی کرونا، شاهد گسترش کسب و کارهای مجازی در سراسر جهان هستیم. در کشور ما شاهد این پیشرفت در کنار پیشرفت های جهانی هستیم و بسترهای تجارت مجازی ماهیت مشاغل و شرایط کاری را تغییر داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، شکوری گفت: با توجه به گستردگی فعالیت ها و تنوع کارهای پلت فرم، لازم است مشارکت جدی بین نهادهای ذیربط برای پوشش بیمه ای فعالان این حوزه شکل گیرد. . بر این اساس ما در سازمان تامین اجتماعی باید همکاری موثری با اتاق اصناف داشته باشیم و شرکت های مجازی نیز اعلام آمادگی کرده اند. با توجه به گستردگی این نوع کسب و کار، تعریف فرآیندی کامل و جامع برای تمامی فعالیت های این حوزه کاری است که تنها با کمک حوزه های مربوطه از جمله اتاق اصناف و اتحادیه کسب و کار مجازی قابل انجام است.

بر اساس اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بر اساس اصل 29 قانون اساسی و سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برخورداری از تامین اجتماعی حق همه است، اما با وجود گسترش نسبتا مطلوب پوشش بیمه ای. در جامعه، ارزیابی ها حاکی از آن است که هنوز حدود 20 نفر هستند. تا 30 درصد از گروه هدف تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

شکوری تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی هم از نظر رسالت قانونی و هم برای ترمیم خلاء منابع و مصارف باید اقداماتی را برای گسترش پوشش بیمه ای همه آحاد مردم انجام دهد و هدف ما این است که گروه هایی را که این کار را نکرده اند شناسایی کنیم. تاکنون بیمه شده است و خواسته ما این است که اتاق اصناف ما را در توسعه پوشش بیمه ای یاری کند.

از آمادگی اتاق بازرگانی برای بیمه مشاغل مجازی خبر می دهند

داود محمود رئیس اتحادیه سراسری اتاق اصناف نیز در این جلسه اظهار داشت: اتاق اصناف امور حدود سه و نیم میلیون فعال صنفی را تحت پوشش قرار داده است و اتحادیه کسب و کار مجازی نیز یکی از فعالان صنفی است. زیر مجموعه های مربوط به این دوربین کسب و کارهای مجازی بسیار متنوع هستند و از شرکت های بسیار بزرگ تا شرکت های بسیار کوچک و مشاغل خانگی را شامل می شود. این شرکت ها معمولا مکان مشخصی ندارند، اما دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند که برای آن باید جواز کسب داشته باشند. باید برای تشویق این افراد به استفاده از خدمات تامین اجتماعی برنامه ریزی شود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری اتاق اصناف، برخی از کارگران این منطقه دارای ستاد صنفی هستند و در عین حال در فضای مجازی نیز فعالیت دارند. بسیاری از فعالان این حوزه در شغل دوم خود از پلتفرم استفاده می کنند یا بازنشسته هستند. برای افراد فاقد بیمه در این مشاغل آمادگی داریم این افراد را با راهکارهای تشویقی تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

آنها یک کارگروه برای بیمه کسب و کار مجازی تشکیل می دهند

در این جلسه محمدرضا صوفی رئیس اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه بر اساس قانون نظام صنفی کشور مجوز فعالیت اصناف اعطا می شود و شرایط صدور یا تمدید آن مشخص شده است. مجوزهای تجاری .

طبق اظهارات صوفی، در ماده 87 نظام صنفی، ثبت سکونت فقط برای مشاغل مرتبط با فضای مجازی الزامی است. برخی از این افراد به هر دلیلی خدمات بیمه ای دریافت نکرده اند و در برخی موارد نیز برخی مقررات سختگیرانه مانع از پوشش بیمه ای آنها شده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، با توجه به اهمیت استفاده کارگران از پوشش بیمه ای، مایل به همکاری و تبادل اطلاعات با تامین اجتماعی در اتاق بازرگانی و پیشنهاد کارگروه تخصصی با حضور در آن هستیم. توسط نمایندگان اتاق و سازمان تامین اجتماعی زمینه بیمه را برای تشکیل گروهی از فعالان و مددکاران جامعه فراهم کند.