• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

خبر توقف واردات خودروهای فرسوده شیطنت رسانه ای مافیای خودرو است

  • کد خبر : 42183
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
خبر توقف واردات خودروهای فرسوده شیطنت رسانه ای مافیای خودرو است

به گزارش اخبار اقتصادی، تنها 10 روز پس از اعلام انتشار واردات خودروهای دست دوم. روز گذشت بانک مرکزی اعلام کرد: به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می شود قبل از تدوین آیین نامه ها، دستورالعمل ها و استانداردهای اجرایی و تصویب طرح واردات در کارگروه ماده (2) آیین نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودروهای فرسوده خودداری کنند.

این در حالی است که اکثر رسانه ها آن را توقف واردات خودروهای دست دوم تعبیر کردند. چرا که فضای بی اعتمادی که در سال های اخیر در خصوص واردات خودرو ایجاد شده، شاید دلیلی باشد که رسانه ها و مردم به اظهارات مسئولان با دید خوشبینانه نگاه نمی کنند و هر اطلاعیه جدیدی را به عنوان چرخ دنده ای در سازوکار واردات تعبیر می کنند به گفته علی خسروانی کارشناس خودرو، تفسیر ممنوعیت واردات بر اساس اعلام بانک مرکزی تنها می تواند شیطنت رسانه ای مافیای خودرو و مونتاژکنندگان چینی باشد.

در این خصوص علی خسروانی، کارشناس بازار خودرو به خبرنگار رکنا گفت: ابلاغیه جدید بانک مرکزی به معنای توقف واردات خودروهای فرسوده نیست، بلکه بانک مرکزی توصیه کرده است که قبل از وضع مقررات، دستورالعمل ها و مقررات اجرای و تصویب برنامه واردات توسط کارگروه ماده 2) مقررات، از هر گونه اقدام برای واردات خودروهای فرسوده خودداری شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی در شب اجرای حکم ریاست جمهوری دکتر مسعود مزکیان اطلاعیه ای منتشر کرد و در 10 روز گذشته توضیحی در مورد آن نداد؟ وی بیان کرد: عوامل مافیای خودرو و ذینفعان راه اندازی که به شدت از موضوع واردات رنج می برند مردم عادی نیستند و در همه نهادها، سازمان ها، ارگان ها و ارگان های دولتی نفوذ و سمت دارند.

این کارشناس بازار خودرو می افزاید: خبر توقف واردات خودروهای فرسوده شاید یک شوخی رسانه ای باشد. اخبار دو طرفه منتشر می شود و برخی رسانه های مرتبط با مافیای خودرو متن بانک مرکزی را آن طور که می خواهند تفسیر می کنند. حتی بی‌بی‌سی اعلام کرد که رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که واردات خودروهای دست دوم به دلیل اعلام بانک مرکزی این کشور برای «تنظیم روند راستی‌آزمایی و تأیید مبدا ارز» تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. . اما اعلام بانک مرکزی به معنای توقف واردات خودروهای فرسوده نیست.

خسروانی در پاسخ به این سوال که آیا توقف واردات خودرو در حیطه اختیارات بانک مرکزی است؟ وی گفت: بانک مرکزی فقط باید نحوه دریافت پول و مبدا ارز را مشخص کند و در اطلاعیه جدید فقط توصیه کرده است. بنابراین انتشار خبر توقف واردات تنها یک شوخی رسانه ای مافیای خودرو است و نه چیزی بیشتر.

وی در پاسخ به این سوال که دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده چه زمانی تدوین و ابلاغ می شود؟ وی گفت: بر اساس اظهارات اخیر مهدی دیغمی، معاون امنیتی وزیر کشور، حداقل یک ماه دیگر اولین محموله خودروهای فرسوده وارد کشور می شود و از این رو دستورالعمل آن به زودی اعلام می شود.

بانک مرکزی چه گفت؟

بانک مرکزی شرایط برقراری فرآیند تایید و تایید مبدا ارز توسط این بانک را در رابطه با آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده اعلام کرد.

هیأت محترم وزیران به استناد تبصره «3» ماده (11) الحاقیه قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1402 شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی واردات کالاهای فرسوده را تصویب کرد. وسايل نقليه. خودرو از طریق تصویب نامه شماره 66538/ت 61687 ح مورخ 24/04/1403.

با توجه به لزوم تشکیل کارگروه موضوع ماده (2) آیین نامه مذکور، لزوم ایجاد فرآیند احراز و تایید مبدأ ارز توسط این بانک (موضوع موضوع ماده 3 آیین نامه مذکور) و تهیه و تنظیم ابلاغ ضوابط افتتاح و میانگین‌گیری حساب‌های ارزی توسط بانک مرکزی (موضوع مندرج در ماده 5 آیین‌نامه صدرالعاشرا) به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی. مشاوره می توان از هرگونه اقدام به واردات خودروهای فرسوده قبل از اساسنامه، دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی آن و تصویب طرح واردات توسط کارگروه ماده (2) اساسنامه خودداری کرد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42183

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.