• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
0

خبر تزریق سنگین هم زمان با قفل شدن بازار دلار

  • کد خبر : 45665
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۰۲
خبر تزریق سنگین هم زمان با قفل شدن بازار دلار

اکوایران: در روزی که قیمت دلار و طلا نوسانات قابل توجهی داشتند، خبرگزاری فارس از تزریق قوی خبر داد، اما بازار در حال حاضر تعطیل است. چرا بازار به بن بست رسیده است؟ بازرگانان چه می گویند؟

در روزی که دلار در میانه بالای کانال 60 هزار تومانی به مرزهای جدید رسید، خبرگزاری فارس از واکنش فوری بازارساز و تزریق شدید دلار و تتر خبر داد.

خبرگزاری فارس نوشت بازارساز در حال ورود به بازار بزرگ در دو بخش دلار و تتر است. به گزارش فارس، کارشناسان پیش بینی می کنند که روند صعودی بازار ارز به زودی فروکش کند.

اما در کف بازار چه اتفاقی می افتاد؟ معامله گران مدعی هستند که معاملات در بازار طلا و ارز به پنج دلیل مسدود شده است. اولاً در بازار شنیده شد که حواله های پایا و ساتنا در ساعات اداری غیرفعال بوده و پول حساب نشده است.

دلیل دوم از نظر او دور بودن نمودار دلار برای معامله گران بود. روز چهارشنبه، فعالان بازار گفتند که سایت های نمودار قیمت دلار، نمودار دلار را از دسترس خارج می کنند.

دلیل سوم مربوط به تحلیل تکنیکال است. با رسیدن قیمت ها به سطوح فعلی، تحلیلگران می گویند که فضای زیادی برای تحلیل تکنیکال وجود ندارد زیرا هیچ سابقه رفتار قیمت در این محدوده ها وجود ندارد.

دلیل چهارم و پنجم به عرضه و تقاضا برمی گردد. در بازار مدعی شدند یکی از صندوق‌های طلا که یکی از پرمعامله‌ترین صندوق‌های بازار محسوب می‌شود، روز چهارشنبه فروخته نشد. تقریباً همین جو در بازار حاکم بود و برخی کانال ها تصاویر و فیلم هایی را به اشتراک گذاشتند که صف خرید طلا را نشان می داد.

***

بازاری به صحبت های سخنگوی دولت بعد از جلسه هیات دولت نیز توجه کرد. سخنگوی دولت به حباب بازار ارز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با سیاست هایی که در پیش گرفته این موضوع را مدیریت می کند. فاطمه مهاجرانی با اشاره به شرایط خاص منطقه گفت: مردم باید بدانند دولت تمام تلاش خود را می کند و مشکل جدی در کنترل بازار ندارد.

در شرایط فعلی بازار، انتقادات از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دوچندان شده است. رئیس سندیکای طلا روز چهارشنبه در مورد حباب ارزی موضع گیری کرد و بیان کرد که حباب بیش از 12 میلیون تومانی توجیه اقتصادی ندارد و تردیدهایی وجود دارد که آیا بانک مرکزی باید پاسخگو باشد یا خیر.

نادر بذرافشان هم برای تخلیه حباب راه حل داد. او فکر می کند باید رویکرد خود را تغییر دهند و قیمت های پایین تر را تبلیغ کنند. البته این راه حل مورد تایید بسیاری از کارشناسان نیست و معتقدند تعمیق اختلاف قیمت نمی تواند نوسانات بازار را کنترل کند.

***

همچنین انتقاداتی در بازار به افزایش قیمت دلار نیما به نفع وزیر اقتصاد وجود دارد. برخی فعالان بازار مدعی هستند بخشی از هیجان این روزهای بازار به دلیل رشد دلار نیما بوده است. قیمت دلار نیما در روز چهارشنبه به 49 هزار تومان افزایش یافت.

معامله گران می گویند افزایش قیمت دلار نیما و نزدیک شدن به بازار یکی از سیاست هایی بود که با آن می خواستند بازار سرمایه را بهبود بخشند.

اما در کنار همه این سناریوها، توهم توطئه آمیزی هم وجود دارد که البته سابقه طولانی در بازار دارد و وقتی فضای بازار گیج می شود، سرش پیدا می شود! یعنی خود بازارساز برای جبران کسری بودجه اجازه داده قیمت بالا برود و بتواند از این فرصت برای تامین منابع دولتی استفاده کند. دولت ها همیشه این تئوری توطئه را رد می کنند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بازارساز بخواهد این ریسک را بپذیرد وجود ندارد.

***

روز چهارشنبه جدول معروف سازمان برنامه و بودجه که تقریباً سه سال پیش منتشر شده بود در بازار بازگشت. در آن جدول یک سری اعداد و ارقام متغیرهای کلان اقتصادی و قیمت دلار وجود داشت که این متغیرها را با تحریم و بدون تحریم تخمین زدند که برخی از آنها رنگ واقعیت دارند.

قیمت سکه امامی که روز سه شنبه بر خلاف بازار طلا و ارز کاهش یافت، روز چهارشنبه روند این دو بازار را دنبال کرد. قیمت ارز با اختلاف مثبت 54 میلیون و 900 هزار تومانی آغاز شد و با نوسانات وارد کانال 55 میلیون شد. قیمت سکه در کانال 55 میلیونی به پایان رسید. حباب ارز با افت سه درصدی به 25 درصد رسید که نشان می دهد نزدیک به 11 میلیون و 400 هزار تومان از قیمت ارز در بازار حبابی است.

قیمت طلای مذاب نیز مانند سکه با صحبت های مثبت از کانال 19 میلیونی آغاز شد و با نوسانات بازار ارز به نوسان ادامه داد. قیمت طلای مذاب روز چهارشنبه با نوسان دو سطحی به سطح هفتم کانال 19 میلیونی رسید. حباب طلای ذوب شده همچنان زیر یک درصد است.

قیمت درهم امارات نیز اولین معاملات خود را با اختلاف مثبت 18 هزار و 300 تومان آغاز کرد و در ابتدا دارای نوسان رفت و برگشتی بود. اما بعد کارش را با نوسان 340 تومان به 18640 تومان تمام کرد. حباب دلار درهم روز چهارشنبه 200 تومب برآورد شد که نشان دهنده تفاوت دلار تهران با درهم است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45665

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.