به گزارش اخبار اقتصادی، کل جمعیت در سن کار (15 سال و بالاتر) در پاییز امسال 63 میلیون و 886 هزار نفر برآورد شده است که از این تعداد 26 میلیون و 207 هزار نفر حاضر به کار هستند. نرخ مشارکت اقتصادی پاییز امسال 41 درصد بود. بررسی ها نشان می دهد 2 میلیون و 136 هزار نفری که پاییز امسال به دنبال شغل بودند نتوانستند برای خود شغلی پیدا کنند و به عبارتی نرخ بیکاری در پاییز 8.2 درصد بود. نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته 8.9 درصد بود که نشان از کاهش این شاخص در پاییز امسال دارد.

کل جمعیت شاغل ایران در پاییز سال گذشته 23 میلیون و 535 هزار نفر بوده است. بر اساس آمارها ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر از این افراد همچنان شاغل هستند، به عبارت ساده تر، ۸۶ درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته شاغل بودند، در پاییز امسال همچنان شاغل بودند. همچنین 2.9 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته شاغل بودند پاییز امسال بیکار شدند و نتوانستند شغلی برای خود پیدا کنند، جمعیت این گروه 682 هزار نفر برآورد شده است.

11.1 درصد از کسانی که در پاییز سال قبل شغل داشتند، پاییز امسال از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده اند، به عبارت دیگر بیش از 11 درصد از کسانی که در سال گذشته شاغل بودند پاییز امسال دیگر جویای کار نیستند. تعداد این گروه 2 میلیون و 612 هزار نفر بود.

این خروج از بازار کار می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که بازنشستگی و عدم تمایل به کار از جمله دلایل آن است. همچنین ممکن است درصدی از این قشر در این مدت یک ساله بیکار شده و به دلیل ناامیدی از کاریابی دیگر به دنبال کار نباشند و بازار کار را ترک کرده باشند. در مجموع می توان گفت حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر که در پاییز 1400 شاغل بودند، در پاییز امسال فاقد شغل بودند.