• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

حداکثر مصرف برق کشور 23 برابر تاسیسات سال گذشته شد/ 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شد.

  • کد خبر : 42485
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
حداکثر مصرف برق کشور 23 برابر تاسیسات سال گذشته شد/ 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شد.

به گزارش اخبار اقتصادی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: امسال با افزایش چشمگیر دما، مصرف برق در کشور روند صعودی قابل توجهی را در پیش گرفته است. از سوی دیگر میانگین رشد مصرف برق در کشور که معمولاً چهار درصد است در سال جاری به بیش از 9 درصد افزایش یافته و رشد مصرف همواره تکرار می شود چرا که تا به امروز حداکثر مصرف در سال جاری . 23 برابر از حداکثر مصرف سال قبل فراتر رفته است که ادامه فعالیت صنعت برق را با مشکل مواجه می کند.

وزیر نیرو گفت: فعالان صنعت برق با فداکاری خود مردم را از نعمت برق بهره مند کردند که جا دارد از این عزیزان تشکر کنم. امیدواریم تا پایان تابستان خدمات رسانی به بهترین نحو انجام شود، البته همکاری مردم در این شرایط حائز اهمیت است و منجر به مدیریت خوب می شود.

10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شد

وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: همه دولت ها برای رفع کمبود برق برنامه هایی را اجرا کرده اند تا بخشی از کمبود را جبران کنند. در این زمینه برخی از دولت ها به موفقیت های بیشتری دست یافته اند و برخی دیگر به موفقیت های کمتری دست یافته اند.

وی افزود: با بررسی عملکرد دولت به این نتیجه رسیدیم که در طی تقریباً سه سال حدود 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شده است.

وزیر نیرو افزود: دولت برای افزایش 10 هزار مگاواتی ظرفیت، حدود 8 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، نیروگاه های تجدیدپذیر و برق آبی به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه کرده است. همچنین دولت با اجرای پروژه های دانش بنیان و استفاده از انرژی داخلی توانست ظرفیت نیروگاه های موجود را به حدود 2000 مگاوات برساند.

محرابیان با اشاره به برق تولیدی در کشور گفت: بر اساس گزارش موسسه انرژی، رشد تولید برق ایران 45.7 تراوات ساعت بوده و این کشور پس از کشورهایی مانند چین و هند در رتبه هفتم جهان قرار دارد. ایالات متحده آمریکا، روسیه، برزیل و اندونزی.

وی ادامه داد: اقتصاد این 6 کشور بزرگ و جمعیت آنها بسیار مهم است، با این حال شاهد هستیم که افزایش ظرفیت تولید برق شرایط مطلوبی را برای کشور ما فراهم کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این شرایط به معنای رفع نارضایتی ها نیست، خاطرنشان کرد: نارضایتی در کشور قابل توجه است و باید طرح های توسعه ای را با جدیت اجرا کنیم. در این دولت علاوه بر نیروگاه هایی که وارد مدار شده اند، 8500 مگاوات با نیروگاه های حرارتی با بیش از 50 درصد پیشرفت در دست ساخت است.

محرابیان به توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه نیروگاه های تجدیدپذیر با توجه به تعداد طرح ها و مجوزهای اخذ شده از شورای اقتصاد، حدود 11 هزار مگاوات نیروگاه در حال بهره برداری است. البته مزیت نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر این است که ساخت آن کمتر از یک سال طول می کشد.

وی با اشاره به داخلی سازی قطعات نیروگاهی افزود: در سال های اخیر افزایش ظرفیت تولید قطعات نیروگاهی مشاهده شده است. در واقع حداکثر استفاده از انرژی داخلی هم در نیروگاه حرارتی و هم در نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفته است. همچنین افزایش ظرفیت شبکه متناسب با افزایش تولید در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: مناطقی در کشور با مشکل توزیع و انتقال برق مواجه بودند، از این رو وزارت نیرو با تعریف پروژه هایی مانند احداث خطوط انتقال، ابرشبکه توزیع، پست ها برای رفع محدودیت ها اقدام کرد. و شبکه توزیع

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از این نقاط هیچ محدودیتی ندارند، بسیاری از محدودیت ها برداشته شده است، اما همچنان پروژه ها باید تا رفع حداکثری موارد ادامه یابد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42485

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.