• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

جیب دولت رشد اقتصادی بهار را کند می کند

  • کد خبر : 44280
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
جیب دولت رشد اقتصادی بهار را کند می کند

اکو ایران: بر اساس آخرین آمار رشد اقتصادی در سال جاری، رشد اقتصادی به روش بهای تمام شده بهار امسال به 4.2 درصد رسید که نسبت به بهار سال گذشته کاهش نشان می دهد.

اخبار اقتصادی، تولید ناخالص داخلی متغیری است که شاخص اصلی قدرت اقتصادی بین کشورها محسوب می شود. تولید ناخالص داخلی ارزش کل تولید توسط مردم در داخل مرزهای یک کشور را نشان می دهد.

تولید ناخالص داخلی به دو صورت هزینه و ارزش افزوده قابل محاسبه است. در روش ارزش افزوده، ارزش تولید هر بخش از اقتصاد محاسبه و تجمیع می شود. از سوی دیگر روش هزینه ای نیز وجود دارد که بر اساس تقاضای بخش های مختلف اقتصاد برای کالاهای تولید ملی محاسبه می شود.

تولید ناخالص داخلی به روش بهای تمام شده شامل پنج بخش «مصرف نهایی بخش خصوصی»، «مصرف نهایی بخش دولتی»، «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص»، «صادرات کالا و خدمات» و «واردات کالا و خدمات» است. . رشد اقتصادی از تغییرات تولید ناخالص داخلی یک اقتصاد ناشی می شود که نشان می دهد اندازه اقتصاد نسبت به سال گذشته چگونه تغییر کرده است.

بانک مرکزی در آخرین گزارش تولید ناخالص داخلی خود از رشد اقتصادی بهار 1403 خبر داد. بر این اساس رشد اقتصادی در بهار سال جاری به 4.2 درصد رسید که نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

در بین مولفه های رشد اقتصادی بر اساس روش بهای تمام شده، تنها رشد «واردات کالا و خدمات» و رشد «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» افزایش یافته است.

کاهش رشد صادرات در بهار 1403.

آمار رشد اقتصادی بهار امسال به روش هزینه نشان می دهد که رشد اقتصادی در بهار 1403 به سطح 4.2 درصد رسیده است. این در حالی است که در بهار سال گذشته رشد اقتصادی بر اساس روش بهای تمام شده 6.3 درصد بوده است. یعنی بهار امسال حجم اقتصاد در سمت تقاضا 4.2 درصد افزایش یافته است اما این افزایش حجم نسبت به بهار سال گذشته کمتر است. از برخی جهات، شتاب اقتصاد در رشد حجم بهار امسال کند شده است.

اولین قسمتی که در این آمار قابل بررسی است «مصرف نهایی بخش خصوصی» است. رشد اقتصادی مصرف خصوصی در بهار سال گذشته 8.3 درصد بود که کاهش شدید در بهار امسال به 0.7 واحد درصد رسید. به عبارت دیگر تقاضای مردمی برای کالاهای تولید داخل نسبت به بهار 1402 افزایش چندانی نداشته است.

دومین بخش که اهمیت زیادی داشته «مصرف نهایی بخش دولتی» است. رشد مصرف عمومی یعنی رشد هزینه های عمومی در بهار سال جاری 7.3- درصد بوده است. به عبارتی هزینه های عمومی در بهار امسال کاهش یافت که می توان آن را ناشی از کاهش بودجه دولت در سال 1403 دانست.

«تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» یکی از مهم ترین مولفه های اقتصاد است که رشد آن به معنای افزایش سرمایه گذاری داخلی است. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار سال گذشته 1.4 درصد بود که در بهار امسال به 4.6 درصد افزایش یافت.

دو بخش دیگر صادرات و واردات کالا و خدمات است. بررسی ها نشان می دهد که رشد صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته اما رشد واردات در این مدت افزایش یافته است. آمارها نشان می دهد که رشد صادرات در بهار 1402 14.3 درصد بوده که در بهار 1403 به 8.1 درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر رشد واردات در بهار سال گذشته وجود دارد که نرخی معادل 1.3 درصد در بهار سال گذشته اما بهار امسال با افزایش رشد مواجه شد و رشد آن به 6 درصد رسید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44280

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.