• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

جهش تورمی «آموزش و پرورش» در آستانه سال تحصیلی

  • کد خبر : 44833
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
جهش تورمی «آموزش و پرورش» در آستانه سال تحصیلی

اکوایران: در شهریور ماه 1403 بیشترین تورم ماهانه در بین تمامی کالاها و خدمات مربوط به «آموزش و پرورش» بوده که به نظر می رسد نزدیک بودن به فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها باشد.

اخبار اقتصادی، تورم ماهانه یکی از شاخص‌های کلیدی قیمت است که نشان می‌دهد قیمت سبد کالا و خدمات یکسان مصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل به طور میانگین چند درصد تغییر کرده است.

این شاخص هم برای کل کشور و هم برای گروه های مختلف کالایی به تفکیک اعلام می شود. در گزارشی که اخیراً توسط مرکز آمار منتشر شده، مشخص شده است که تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه 1403 نسبت به مرداد ماه کاهش یافته و به 1.7 درصد رسیده است. در بین گروه‌های کالایی، تورم اقلام غیرخوراکی بیشتر از خوراکی‌ها بوده است. در جزئیات این گزارش اشاره شده است که تورم ماهانه دو نوع کالا نیز منفی شد که حاکی از کاهش قیمت این اقلام نسبت به مردادماه است.

جهش تورم آموزشی در آستانه مهر

در بین اقلام خوراکی، بیشترین تورم ماهانه پس از گروه «غذاهای متفرقه» به طور مشترک به «نان و غلات» و «نوشیدنی‌های غیرالکلی» تعلق گرفته است. تورم ماهانه این اقلام 2.1 درصد برآورد شده است. به نوبه خود، کمترین تورم ماهانه خوراک و دخانیات 0.8 درصد بوده که مربوط به «روغن و چربی»، «سبزیجات و حبوبات» و «تنباکو» است. «میوه و آجیل» نیز تورم منفی 0.4 درصدی را تجربه کرد که نشان می دهد قیمت این محصولات در شهریورماه امسال نسبت به مردادماه 0.4 درصد کاهش و ارزان شده است.

اگرچه معمولا «اجاره مسکن» بیشترین تورم ماهانه سبد غیرخوراکی را دارد، اما در شهریور ماه این عنوان به گروه «آموزش و پرورش» رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کل سبد غیرخوراکی و خدمات، بیشترین تورم ماهانه 3.3 درصد و مربوط به گروه آموزش بوده است. به نظر می رسد این حادثه متاثر از بازگشایی مدارس از اول مهرماه و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و هزینه خرید لوازم اداری باشد.

در رتبه دوم «اجاره مسکن» قرار دارد که تورم ماهانه آن 2.9 درصد برآورد شده است. «سرگرمی و فرهنگ» نیز تورم ماهانه 2.6 درصدی را به ثبت رساند و در میان «تورم زاها» در سبد غیرخوراکی در جایگاه سوم قرار دارد. از سوی دیگر، تورم ماهانه «خرید خودرو» منفی 0.5 درصد برآورد شده است که ناشی از افت قیمت خودرو در بازار آزاد طی شهریور ماه سال جاری است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44833

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.