• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

جلیلی: مردم را خانه نشین می کنیم/ انتقاد پزشکان از برنامه های مسکن دولت های گذشته

  • کد خبر : 40296
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
جلیلی: مردم را خانه نشین می کنیم/ انتقاد پزشکان از برنامه های مسکن دولت های گذشته

رکنا – به گزارش ایسنا، یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی که مردم به آن توجه می کنند حوزه املاک است. با توجه به نیاز سالانه کشور به یک میلیون مسکن، دولت سیزدهم پیشنهاد ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را داد و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تا کنون 2.6 میلیون خانه ساخته شده است.

با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است 17 تیرماه برگزار شود، برنامه های کاندیداها در حوزه مسکن را بررسی می کنیم. بخش مسکن که سهمی معادل 6 درصد در تولید ناخالص داخلی دارد و 12 درصد از اشتغال مستقیم را به خود اختصاص می دهد، به عنوان موتور محرکه، ارتباط مستقیمی با معیشت خانوار و اقتصاد دارد.

از این رو معمولاً در همه دوره ها مورد توجه دولت ها و نامزدهای ریاست جمهوری است و در این دوره یکی از محورهای شعارها و وعده های نامزدها خواهد بود.

برخی گزارش ها در سال گذشته حاکی از آن است که میانگین زمان خانه دار شدن در تهران به 54 سال می رسد. این رقم برای دوحه 48 سال، بغداد 40 سال، استانبول 18 سال، ابوظبی 12 سال، کابل 36 سال و مسقط 20 سال است.

تنها دو روز از تایید صلاحیت نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می گذرد. اما سیاست ها و راهکارهای شش نامزد شامل مدیکیان، قاضی زاده، زاکانی، پورمحمدی، قالیباف و جلیلی در خصوص حوزه املاک احتمالا در روزهای آینده ارائه خواهد شد. البته با توجه به سوابق اجرایی و تجربیات کاندیداها در مسئولیت های مختلف مهم، این افراد قبلاً برنامه های خود را برای حوزه مسکن ارائه کرده اند و برخی نیز کارنامه ارائه کرده اند.

هدف زاکانی ساخت 300 هزار خانه در تهران است

علیرضا زاکانی متولد اسفند 1344 در سال 1400 به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و با توجه به نزدیک بودن مسئولیت شهرداری با ماموریت های وزارت راه و شهرسازی، زاکانی در دو و نه سال اخیر برنامه هایی را برای این منطقه ارائه کرد. ماه هایی که مهمترین آنها ایجاد کمپ اسکان بود.

وی در ابتدای مسئولیت خود اعلام کرد که شهرداری نمی تواند نسبت به مسکن مردم بی تفاوت بماند. تلاش برای تامین مسکن افراد ضعیف و کم درآمد و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد از جمله اهداف شهرداری تهران بوده است.

زاکانی ساخت 300 هزار خانه حمایتی علاوه بر ایجاد یک میلیون مسکن را مورد تاکید قرار داد. برنامه ساخت مسکن با همکاری شرکت های چینی یکی از مهمترین تلاش های آن بوده است. در سال 1402 سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که طرح ساخت 200 هزار خانه در سراسر اوزانس با چین در دستور کار قرار گرفته و توافقاتی صورت گرفته است. حتی گفته شد که یک شرکت املاک چینی در ایران ایجاد شده است، اما ظاهرا برنامه آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت.

اواسط اردیبهشت امسال مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از ورود چینی ها به بازار املاک و بافت فرسوده خبر داد و گفت: شرط اول انتقال فناوری ساخت و ساز و شرط دوم تامین 80 درصدی است. از منابع مالی اگر این دو شرط پذیرفته شود می توانیم به مرحله تفاهم و قرارداد برسیم. آنچه مشخص است این است که فعلا خبری از آمدن ایشان نیست. چون هنوز به مرحله قرارداد نرسیده ایم.

زاکانی پس از تایید صلاحیت های خود برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هنوز برنامه خود را در حوزه مسکن ارائه نکرده است.

قالیباف باید به زمین خواری پایان دهد

محمدباقر قالیباف 63 ساله که در گذشته و در دوره اخیر ریاست مجلس را برعهده داشت، با موضوع معیشت مردم در حوزه مسکن و وعده «پایان زمین خواری» وارد صحنه رقابت شد. ” و اولین بیانیه خود را دیروز منتشر کرد. او راهکارهای خود را برای ساماندهی بازار ملک در دوره ریاست جمهوری و کاندیداتوری ریاست جمهوری قبلی ارائه کرد. در مرداد 1400 در زمان ریاست مجلس قالیباف، نمایندگان مجلس این قانون را تصویب کردند. جهش در تولید و عرضه مسکن با هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال.

قالیباف دیروز در صفحه مجازی خود در توییتر ضمن تاکید بر اینکه گرانی مسکن زندگی مردم را سخت کرده است، ریشه این مشکل را در گرانی زمین دانست و به مردم اطمینان داد اگر رئیس جمهور شود. چهاردهم دولت با برنامه ریزی دقیق و سرعت بالا به این موضوع رسیدگی و 330 هزار هکتار زمین اضافه شده به ظرفیت مسکونی در قانون برنامه هفتم را اجرایی خواهد کرد. او برای این پست هشتگ #پایان_اهتکار_زیمین را انتخاب کرد.

انتقاد پزشکان به برنامه های مسکن دولت های گذشته

مسعود بزیکیان متولد 1337 نماینده مجلس دوازدهم است. وی نایب رئیس اول مجلس دهم بود. وی همچنین از سال 1380 تا 1384 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت خاتمی بود.

وی با انتقاد از نحوه ساخت مسکن گفت: مشکل اساسی ما با ساخت این میزان مسکن حل نمی شود. آن همه پول و امکانات به دست احمدی نژاد آمد، اما او تا آخر نتوانست دو میلیون خانه بسازد، بقیه را دولت روحانی انجام داد و هنوز باقی است. چگونه می خواهند هر سال یک میلیون خانه بسازند؟ آیا مواد را دارید و مکان آنها را مشخص کرده اید؟

به گفته پزشکان ما، قانونگذاران، سیاستمداران و حاکمان باید برای حل این مشکل سیاستی بیندیشند. رئیس جمهور محترم قول ساخت یک میلیون خانه در سال را دادند که عملاً غیرممکن است، اما حداقل می توان تلاش کرد که در این مسیر حرکت کنیم، اما متأسفانه شاهد این تلاش نیستیم.

زمانی پزشکان از قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز دفاع می کردند. هدف این قانون جلوگیری از فعالیت های سوداگرانه مخرب در بخش های غیرمولد از جمله بازار املاک و مستغلات است. حال باید دید دکتر منتقد مسکن مهر و نهضت ملی مسکن چه راهکارهایی برای بازگرداندن مردم به خانه دارد.

جلیلی: ما مردم را خانه نشین می کنیم

سعید جلیلی متولد 1344 در مشهد به عنوان یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی وارد میدان شد که در برنامه های قبلی او شعارهای اقتصادی زیادی از جمله حل مشکل تورم، روشن شدن موتور ما می توانیم وجود داشت. شاهد تولید و اشتغال، پرهیز از نوسانات بازار ارز و حل مشکل مسکن باشیم. جلیلی نیز یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در سال 1400 بود.

«مردم را خانه نشین می کنیم» و «سالی حداقل یک میلیون خانه می سازیم» از جمله 1400 وعده جلیلی است. اعطای تسهیلات و اختصاص زمین برای توسعه ساخت و ساز مسکن، رفع نواقص طرح مسکن مهر و اجرای آن، تهیه طرح جامع تولید مسکن، اسکان مردم با واگذاری زمین های دولتی به تعاونی های مسکن و ساخت حداقل یک میلیون مسکن. واحد در سال برنامه های جلیلی بود.

پورمحمدی خواهان عدالت و ثروت برای مردم است

مصطفی پورمحمدی – متولد 1387 در قم، اما با توجه به سوابق کاری خود از جمله وزیر دادگستری در دولت روحانی، رئیس سازمان بازرسی و البته وزیر کشور در دولت احمدی نژاد، طبیعتاً زیاد نداشت. با حوزه مسکن ارتباط دارد و در نتیجه کمتر در این باره اظهار نظر کرده است.

وی پس از ثبت نام در چهاردهمین دوره ماراتن انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: نام دولت چهاردهم دولت برنامه ریزی شده است و اولویت های آن عدالت، ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.

قول قاضی زاده برای پرداخت وام 30 ساله

امیرحسین قاضی زاده هاشمی 53 ساله که جوان ترین کاندیدای این دوره محسوب می شود نیز در زمان حضور خود برای ثبت نام در انتخابات 1400 حدود 40 وعده اقتصادی از جمله پرداخت 500 میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن به هر یک از زوجین داد. حل مشکل بورس در سه روز، رقابت و عدم انحصار و رانت، ایجاد 485 سرمایه در کشور، حل مشکل مسکن، ارائه بسته غذایی ماهیانه 300 هزار تومانی، عرضه محصولات کشاورزی در بورس و کاهش نرخ تورم به کمتر از 5 درصد.

همچنین تامین 4.5 میلیون واحد مسکونی در کشور، تامین مسکن سه دهک پایین جامعه، تعیین سهمیه مسکن 30 ساله برای اقشار ضعیف جامعه، مبارزه با قاچاق و بازار سیاه، اصلاح اقتصاد رسانه ها و ایجاد ثبات شغلی برنامه ریزی شده است. . برای خبرنگاران و پرداخت یارانه به فعالان فرهنگی در ازای بی‌حقوقی، حمایت از مصرف‌کننده نهایی، بازگشت درآمدهای ایجادشده توسط دولت به جیب مردم، ایجاد شفافیت کلی و عمومی اقتصادی و توسعه فرهنگ استفاده. سرمایه های ملی

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40296

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.