• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

جزئیات افزایش 10 هزار و 277 مگاواتی ظرفیت تولید برق در سه سال

  • کد خبر : 42737
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
جزئیات افزایش 10 هزار و 277 مگاواتی ظرفیت تولید برق در سه سال

به گزارش اخبار اقتصادی، تلاش برای افزایش ظرفیت تولید برق با هدف کاهش عدم تعادل بین تولید و مصرف یکی از سیاست های اصلی است. وزارت نیرو در سه سال گذشته بود و از این نظر روش های مختلفی برای افزایش ظرفیت تولید برق به کار گرفته شد.

با توجه به قطعی های گسترده برق در فصل گرم سال 1400 و مشکلاتی که در بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفت، وزارت نیرو با اجرای 100 اقدام راهبردی و در دو دوره گرم 1402 و 1403 تلاش کرد تا مشکل تامین برق در فصل گرم سال 1401 را به حداقل برساند. 140 و 180 اقدام راهبردی نیز با همین هدف اجرا شد.

اگرچه این برنامه ها شامل ابعاد متعددی از جمله افزایش ظرفیت تولید، افزایش ظرفیت پست ها، توسعه خطوط انتقال و اجرای برنامه های مدیریت مصرف بود، اما مهمترین بخش این برنامه ها را باید افزایش ظرفیت تولید نامید.

ایجاد جذابیت اقتصادی در صنعت نیروگاهی کشور، رفع مطالبات چند ساله واحدهای نیروگاهی، ایجاد بورس انرژی و تابلو سبز بورس، جذب منابع مالی لازم برای توسعه نیروگاه ها، استفاده از ظرفیت دانش. شرکت ها مبنی بر رفع محدودیت های نیروگاهی، استفاده از توانمندی ماده 4 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق و تشویق صنایع بزرگ به احداث نیروگاه، حمایت ویژه از نیروگاه های کوچک مقیاس و غیره. از جمله اقداماتی است که در سال های اخیر برای توسعه نیروگاه ها و افزایش ظرفیت تولید برق در دستور کار قرار گرفته است.

آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به افزایش ظرفیت تولید برق در سه سال اخیر نشان می دهد که در این مدت 10 هزار و 277 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است که از این میزان 7970 مگاوات مربوط به احداث نیروگاه های جدید از جمله خصوصی بوده است. ، نیروگاه های دولتی و خودکفا تبدیل به صنعت می شوند.

توضیح اینکه این افزایش ظرفیت تولید ناشی از احداث 43 واحد نیروگاهی است که شامل واحد دوم گاز همگان، سومین واحد گازی LNG ایران، سومین واحد بخار جهرم، واحد بخار اول از حاریس، واحد گاز اول از میانرود است. و اولین واحد بخار از چابهار. ، واحد یکم بخار پتروشیمی پارس، واحد 1 گاز پاسارگاد قشم، واحد گاز LNG ایران 4، آرین گاز واحد 1 و 2، گاز مهتاب کویر 1، واحد بخار غرب کارون 1، واحد گاز LNG ایران 5، واحد 2 گاز مهتاب کویر ، واحد گاز شهید باکری 3، واحد گاز عسلویه 2، واحد گاز زاهدان 2، واحد گاز تربت حیدریه 1، واحد گاز 2 فردوسی، واحد گاز فولاد بوطیه 1، واحد گاز صبا دهلران 1 تا 4، واحد گاز خرم آباد زاه 1، واحد 3، واحد گاز دوکوهه 1، بخار سبلان 2، بخار ارومیه، واحد بخار پتروشیمی پارس جنوبی 2، گاز شهید باکری 4، گاز پتروشیمی کردستان 3، واحد 1 گاز پتروشیمی کرمانشاه، واحد گاز فولاد غرب آسیا 3 گاز بخار سبلان واحد گاز فولاد مبارکه 1، گاز آلومینیوم المهدی 1، بخار سودا سمنان، واحد گاز سبزوار 1، گل گهر 1، گاز فولاد مبارکه 2، گاز تربت حیدریه 2 و گاز چادرملو 1 قرار گرفت. به بهره برداری می رسد.

علاوه بر افزایش 10277 مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه ها از طریق نیروگاه های حرارتی، حدود 8 واحد نیروگاهی نیز به این ترتیب در حال ساخت است: واحد بخار نیروگاه رودشور با ظرفیت 345 مگاوات و گاز. واحد نیروگاه ری با ظرفیت 42 مگاوات در انتظار صدور پروانه سنکرون سازی است و پیش بینی می شود سایر واحدها تا یک سال و نیم آینده سراسری به شبکه برق همگام شوند.

همچنین 372 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از نیروگاه های تجدیدپذیر افزوده شده است و 13 هزار مگاوات دیگر انرژی های تجدیدپذیر در دست ساخت است که طی یک سال آینده به شبکه سراسری برق متصل می شود.

بر اساس این گزارش، ظرفیت تولید برق کشور در سه سال گذشته به ترتیب ۱۷۵ و ۴۱۴ مگاوات از محل احداث نیروگاه ها و نیروگاه های تولید پراکنده افزایش یافته است.

علاوه بر این اقدامات که منجر به اضافه شدن 8058 مگاوات به شبکه سراسری شد، با نوسازی و رفع محدودیت ها، 2169 مگاوات نیز به ظرفیت تولید افزوده شده است. مجموع این اقدامات ظرفیت تولید برق کشور را 10277 مگاوات در مقایسه با 1400 مگاوات در شهریور افزایش داده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42737

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.