• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

جبهه ای خطرناک تر از لبنان/سوریه در راه تبدیل شدن به خط مقدم جنگ است.

  • کد خبر : 30372
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۲۵
جبهه ای خطرناک تر از لبنان/سوریه در راه تبدیل شدن به خط مقدم جنگ است.

اکوایران: در حالی که همه از تشدید تنش در مرز لبنان صحبت می کنند، در واقع این مرز سوریه است که اسرائیل را بیشتر نگران می کند. با روس ها، گروه های مقاومت و خود ارتش سوریه، ادغام نیروهای آزمایش شده در نبرد وجود دارد که می توانند برای تهدید اسرائیل گرد هم آیند.

به گزارش اخبار اقتصادی، در بحبوحه بمباران بی وقفه یک ماهه نوار غزه، تمرکز بر جبهه سوریه و لبنان با اسرائیل کنار گذاشته شده است. اما در پس درگیری های نامنظم و حملات موشکی منفرد، “جنگ سایه” عمیق تری وجود دارد که تهدید به وقوع می کند.

به گزارش المانیتور، جبهه شرقی اسرائیل، سوریه، که اغلب یک هدف قابل پیش بینی برای حملات هوایی اسرائیل است، شاهد تشدید درگیری ها در مرز و اطراف پایگاه های آمریکایی بوده است. از زمان آغاز جنگ در غزه، ارتش آمریکا در پاسخ به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه های این کشور، سه دور حمله هوایی در سوریه انجام داده است.

اسرائیلی ها – برای چهارمین بار بی سابقه در ماه گذشته – با حملات هوایی شدید فرودگاه های بین المللی دمشق و حلب را از دسترس خارج کردند. از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، فرودگاه های سوریه در معرض بمباران مداوم بوده است که منجر به فلج شدن تقریباً کل صنعت هوانوردی این کشور در نتیجه بمباران مستقیم و شدید باندهای پرواز در موارد متعدد شده است.

تنها نجات دهنده برای سوری ها، امکان فرود باقیمانده پروازها در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه بوده است که تحت کنترل روسیه است و اسرائیل تحت هیچ شرایطی از حمله به آن امتناع می کند.

این حملات به ویژه در دمشق که منجر به کشته شدن دو کارگر و برجای گذاشتن سه دهانه بزرگ در باند فرودگاه شد، تلاشی پیشگیرانه برای جلوگیری از دخالت احتمالی سوریه در جنگ بین اسرائیل و حماس و توقف ارسال سلاح به پایتخت سوریه بود.

فلج هوایی سوریه

پس از تعمیر آسیب اولیه به باند، تیم های تعمیر و نگهداری سوریه همچنان مشغول ارزیابی باند بودند که موشک دیگری در روز روشن به باند فرودگاه اصابت کرد. ارتش سوریه این اقدام را “تلاش ناامیدانه اسرائیل برای منحرف کردن توجه از درگیری غزه” خواند.

یک کارمند سوری در فرودگاه بین المللی دمشق به المانیتور گفت که مجموعه حملات اسرائیل به فرودگاه تنها یک ساعت پس از تعمیر باند انجام شد. او گفت: «پیست فقط یک آسفالت نیست. این چند لایه و پیچیده است. بعد از [اولین] ما روزها را صرف بازسازی باند فرودگاه کردیم. تعمیرات تازه کامل شده بود که موشک دیگری به باند اصابت کرد.

پس از اینکه حملات باعث فلج شدن فرودگاه ها شد، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد تایید کرد که این حمله به طور موقت خدمات هوایی سازمان ملل را در هر دو فرودگاه که برنامه های بشردوستانه سوریه را ارائه می دهند، متوقف می کند. این یارانه ها همچنان معلق مانده است.

حملات از داخل سوریه به طور همزمان در مناطق هم مرز با اسرائیل و تأسیسات نیروهای ایالات متحده توسط گروه های مقاومت در آنجا انجام شده است که عنصری از نوسانات را به جنگ غزه در سطح منطقه اضافه کرده است.

در حالی که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در یک سخنرانی از متعهد شدن به تشدید تنش کامل با اسرائیل خودداری کرد، با جسارت گفت: «آنچه در جبهه ماست. [لبنان] این بسیار مهم و قابل توجه است.» نصرالله به درگیری های مرگبار در امتداد مرز با اسرائیل اشاره کرد که تاکنون 70 سرباز حزب الله را کشته اند که هفت تن از آنها در حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی حمص در سوریه کشته شدند که آخرین آنها پیامدهای مهم منطقه ای دارد. مناطق مرزی سوریه جایی است که صحنه دیگری از تشدید تنش علیه اسرائیل و تأسیسات نظامی آمریکا دور از مرکز توجه بوده است.

تهدید فزاینده سوریه

کمال علم، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک، به المانیتور گفت که مرز سوریه به دلیل تعداد گروه های درگیر، خطر بیشتری را نسبت به لبنان نسبت به لبنان نشان می دهد. آخرین رویارویی مستقیم سوریه و اسرائیل در سال 1973 در جنگ چهارم اعراب و اسرائیل بود. وی گفت: در حالی که همه از تشدید تنش در مرز لبنان صحبت می کنند، در واقع این مرز سوریه است که اسرائیل را بیش از همه نگران می کند. با روس ها، گروه های مقاومت و خود ارتش سوریه، ادغام نیروهای آزمایش شده در نبرد وجود دارد که می توانند برای تهدید اسرائیل گرد هم آیند.

ایالات متحده همچنین مجبور شد با حملات موشکی و موشکی مشکل‌ساز علیه پایگاه‌های خود مقابله کند و در 8 نوامبر با بمباران انباری در استان دیرالزور به عنوان یک تلاش بازدارنده، تلافی‌جویی کرد.

با این حال، این بازدارندگی به وضوح در محاسبات گروه های مقاومت لحاظ نشده است، زیرا مدت کوتاهی پس از حملات آمریکا، حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در پادگان التنف در جنوب سوریه به دنبال بیش از 60 حمله جداگانه در 17 اکتبر انجام شد.

با ادامه جنگ در غزه، سوریه با پیچیدگی های فراوان و طایفه های مختلف ممکن است همچنان به نقطه جوش رسیده و لایه دیگری از خطر و تهدید را برای اسرائیل و حضور آمریکا در این کشور ایجاد کند. چندین تحولات و تنش‌های جدید همچنان در حال ظهور است و جبهه سوریه را با احتمال فعال‌سازی سریع در هفته‌های آتی مواجه می‌کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30372

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.