• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

جایگاه استان ها در نقشه فاجعه اقتصادی 1403.

  • کد خبر : 42035
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
جایگاه استان ها در نقشه فاجعه اقتصادی 1403.

اکوایران: تحلیل آمار شاخص فلاکت در بهار 1403 نشان می دهد که در این فصل استان تهران کمترین شاخص فلاکت و استان کرمانشاه بیشترین شاخص فلاکت را داشته اند.

اخبار اقتصادی، شاخص فلاکت مانند یک دماسنج وضعیت رفاه اجتماعی یک کشور را نشان می دهد. این شاخص با افزودن نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه به دست می آید. افزایش این شاخص نشان دهنده وخامت اوضاع اقتصادی است.

وقتی نرخ فقر افزایش می یابد به این معناست که دو عامل مهم در زندگی مردم یعنی اشتغال و قدرت خرید ضعیف می شود. بیکاری بالا به معنای فرصت های شغلی کمتر و ناتوانی در برآوردن نیازهای اساسی زندگی است. تورم بالا با افزایش قیمت ها باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش فشار اقتصادی بر خانواده ها می شود. در نتیجه افزایش شاخص فلاکت هشداری برای رفاه و سلامت جامعه است.

از سوی دیگر کاهش شاخص فلاکت نوید رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی را می دهد. این کاهش معمولاً با کاهش نرخ بیکاری و ثبات یا کاهش نرخ تورم همراه است. این بدان معناست که افراد شغل بیشتری پیدا می کنند و قدرت خرید آنها افزایش می یابد. در نهایت کاهش شاخص فلاکت نشان دهنده بهبود رفاه و کیفیت زندگی در جامعه است.

شاخص فلاکت ابزار ارزشمندی در دست سیاستگذاران و تحلیلگران اقتصادی است. با استفاده از این شاخص می‌توانند تأثیر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را بر رفاه مردم ارزیابی کرده و راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط زندگی ارائه دهند.

به طور کلی شاخص فلاکت رابطه مستقیمی با رفاه اجتماعی دارد. افزایش آن حکایت از مشکلات اقتصادی و کاهش آن حکایت از رونق و بهبود شرایط زندگی دارد.

شاخص فلاکت در سطح استان نیز رصد می شود. وقتی شاخص فلاکت را به تفکیک استان بررسی می کنیم، متوجه می شویم که کدام استان وضعیت رفاهی بهتری دارد و کدام استان مشکلات اجتماعی بیشتری را تجربه کرده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از شاخص فلاکت در بهار 1403، استان تهران کمترین شاخص فلاکت و استان کرمانشاه بیشترین شاخص فلاکت در این فصل را به خود اختصاص داده است.

رفاه پایتخت نشینان نسبت به سایر استان های کشور

آخرین تحلیل آماری استان از شاخص فلاکت استانی در بهار 1403 نشان می دهد که پایتخت نشینان از لحاظ تورم و بیکاری از وضعیت رفاهی بهتری نسبت به سایر استان ها برخوردار بوده اند. شاخص فلاکت در استان تهران کمترین سطح را داشت و 39.3 واحد بود.

از سوی دیگر استان کرمانشاه است که بالاترین شاخص فلاکت را در کشور دارد. به طور کلی می توان گفت که وضعیت این استان از نظر تورم و بیکاری نسبت به سایر استان ها نامناسب تر است، بنابراین وضعیت اجتماعی برای مردم این استان مشکل ساز شده است. بر اساس آمار، شاخص فلاکت در این استان 50.9 بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42035

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.