به گزارش اخبار اقتصادی، دقیقا یک ماه پیش در همین بازه زمانی دوم بهمن ماه، دلار تهران با رشد شدید سقف جدیدی را ایجاد کرد و همین موضوع باعث شد تا رئیس کل بانک مرکزی خرید ارز صادرکنندگان را ممنوع کند. مبادلات و اختیارات او در بازار ارز. افزایش دادن.

حالا دقیقا یک ماه از آن روز می گذرد و اسکناس آمریکایی سقف جدیدی را تجربه کرد و با برخورد دلار با مقاومت روانی، بازارساز بازار ارز و طلا را راه اندازی کرد. به نظر می رسد خط خبری بازارساز در بازار ارز تغییر کرده است. بازار ارز که روزگاری با انتشار خبر عرضه ارزهای بلوکه شده آرام می گرفت، حالا با خبر تغییر دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی متوقف شده و خبر افزایش اختیارات بانک مرکزی جایگزین این خبر شده است. انتشار ارزهای بلوکه شده ایران

به طور کلی اختیارات بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، افزایش سود بانکی، کنترل تقاضای ارز با اعمال محدودیت هایی بر تقاضا از جمله اولویت بندی تقاضا، سهمیه بندی و سمپاشی ارز است. ارز سهمیه ای قطع شده و دسترسی بانک مرکزی به دلار صادرکنندگان برای تخصیص بهتر ارز و مبادلات ارزی افزایش یافته است.

روز گذشته مرکز مبادلات ارز و طلا برای ترمز بازار ارز در سقف جدید قیمتی راه اندازی شد، اما این اولین بار نیست که بازار مبادلات ارزی برای کنترل نوسانات ارزی ایجاد می شود. برای اولین بار 10 سال پیش در مهرماه 1392 که محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی بود، بازار ارز توسط رئیس کل بانک مرکزی و محمدرضا فرزین، رئیس وقت صندوق توسعه ملی راه اندازی شد. . قرار بود اسکناس های آمریکایی یک درصد کمتر از قیمت بازار آزاد و با اولویت های اعلام شده در این بازار عرضه شود. عمر صرافی چند سال بعد به پایان رسید اما روز قبل با اضافه شدن طلا به مرکز مبادلات ارزی، این مرکز برای دومین بار توسط محمدرضا فرزین افتتاح شد.

گفته می شود اختیارات بانک مرکزی افزایش یافته و همانطور که مشخص است بانک مرکزی می خواهد با نفوذ به سامانه ورود ارز از طریق حساب های امانی، سرعت ورود ارز را کاهش داده و روند دریافت و عرضه ارز را بهبود بخشد. در شرایط تحریم، شرکت‌ها نمی‌توانند منابع حاصل از صادرات خود را از طریق ال‌سی و مستقیم حساب‌های بانکی دریافت کنند، به همین دلیل حساب‌ها و شرکت‌های امانی اقدام به جمع‌آوری ارزهای صادراتی می‌کنند که بانک مرکزی ریسک نفوذ به این سامانه را می‌پذیرد. او می خواهد دوره ورود ارز به کشور را کوتاه کند.

البته گفته می شود بانک مرکزی به دنبال اجرای مدل روسیه و افزایش تعهدات ارزی در بازار ارز است. صادرکنندگان به منظور صادرات به بانک مرکزی متعهد می شوند که ارز صادراتی را با گذاشتن اوراق به کشور بازگردانند. اکنون گفته می شود در اختیارات جدید بانک مرکزی علاوه بر مجوز نفوذ در سامانه اعتماد، میزان قراردادهای ارزی نیز افزایش یافته است.

راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا و افزایش قیمت حواله ها و قبوض در این بازار می تواند انگیزه صادرکنندگانی را که مدت هاست زیر فشار 28 هزار و 500 تومانی بوده اند، افزایش دهد. اما افزایش تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ممکن است مطلوب نباشد و باعث خروج تولیدکنندگان از صادرات شود.

اما آنچه مسلم است اختلاف بالای نرخ حواله با دلار آزاد، واردکننده را به دریافت ارز بیشتر به قیمت حواله و واردات خارجی ترغیب می کند.

خبری که روز گذشته پخش شد اصرار مجدد مسئولان به بی توجهی به قیمت بازار آزاد بود و اعلام شد که معاملات ارز در بازار آزاد ارز و خارج از مرکز مبادلات ارزی قاچاق تلقی می شود و اقدامات تنبیهی و امنیتی است. باید در این زمینه تشدید شود. و جلوگیری از رشد نرخ ارز در شرایطی که ریسک ها در سراسر جهان افزایش می یابد منجر به تشکیل بازار موازی یا بازار سیاه برای بازار آزاد ارز می شود و تا کنون افزایش شدید جریمه ها در بازار آزاد ارز باعث از بین رفتن این بازار نشده است. بازار سیاه هر کشوری زیرا بازار سیاه ارز برای پاسخگویی به نیازهای ارزی شکل می گیرد که بانک مرکزی پاسخگوی آن نیست. به عنوان مثال بانک مرکزی تقاضای ارزی برای مهاجرت و تبدیل دارایی ها به دلار و همچنین ارز مورد نیاز قاچاقچیان برای اقتصاد زیرزمینی را تامین نمی کند و بازار آزاد با وجود این تقاضای همیشگی همواره وجود داشته است.

اکنون در شرایطی که سخت گیری های بانک مرکزی افزایش یافته و احتمالا ورود ارز صادرکننده به بازار آزاد کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی تغییر نرخ توسط این مشتریان عمده دائمی بازار ارز کافی است تا انتظارات را تحت تاثیر قرار دهد. آنچه بازار ارز را آرام می کند کاهش ریسک های غیراقتصادی و تنش های سیاسی در فضای بین المللی، کاهش نقدینگی و افزایش چشمگیر عرضه ارز است که جمع آوری کامل این اقدامات می تواند بازار ارز را به رکود بکشاند.

رویارویی معامله گران سکه صعودی و نزولی

روز قبل هیچ یک از سکه و اقلام طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز عرضه نشد، اما اعلام شد در هفته آینده 300 هزار قطعه سکه در مرکز مبادلات طلا و ارز عرضه می شود که می تواند انتظارات را در بازار ارز تعدیل کند. بازار ارز و سکه گفته می‌شود پادشاه عمان برای بررسی برجام و آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران به این کشور سفر خواهد کرد. از سوی دیگر کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از فعال شدن سازوکار ماشه ای علیه ایران قبل از ماه سپتامبر خبر داد که باعث تحریک معامله گران صعودی در برابر معامله گران نزولی می شود.

شرایط شکست مقاومت بازار سهام

بازار سهام با افزایش نرخ ارز در بازار ارز و طلا و بسته حمایتی دو روزه دولت طوفانی را پشت سر گذاشت. کمتر سهمی با افزایش تقاضا مواجه نشد و سهام دلاری بیش از سایر سهام و شرکت ها درخشید. به نظر می رسد با افزایش قیمت ارز در سامانه مبادلات طلا و ارز، بورس بتواند به سمت مقاومت تاریخی خود حرکت کند، اما پیش از آن باید خریداران کافی برای عرضه های قانونی برای فروش سهام در اسفند و عید وجود داشته باشد.