• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

ثبت ملی شهدای پتروشیمی بندر امام و فارابی برای اولین بار در کشور

  • کد خبر : 44727
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
ثبت ملی شهدای پتروشیمی بندر امام و فارابی برای اولین بار در کشور

به گزارش اخبار اقتصادی، غلام عباس اویسی، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی درباره این رویداد فرهنگی گفت: بیش از 20 سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد و هر بار که واژه دفاع مقدس را می شنویم، مفاهیمی را مطرح می کنیم. مانند ایثار، شهادت، انکار و یاد و خاطره مردان و شیرزنان دلیر در ما تداعی می شود که تاریخ تا ابد از آنان با احترام یاد خواهد کرد.

و افزود: امروز آرامش خود را مدیون رشادت های این عزیزان هستیم. در این صحنه مهیج، حوزه صنعت نیز از این افتخار بی نصیب نماند و به عنوان عضوی از جامعه صنعتی استان خوزستان و همجوار مرز نیلگون کشور و آب های نیلگون خلیج فارس، در میدان خوش درخشید. دفاع مقدس و دفاع از میهن. این ادای احترام تا پایان جنگ تحمیل شد و هرگز از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

اویسی تصریح کرد: در این راستا و برای حفظ آثار هشت ساله دفاع مقدس و پاسداشت این رشادت ها، ثبت آثار دوران دفاع مقدس در شهرستان بندر ماهشهر که اصلی ترین شهر حامی آبادان و آبادان است، ضروری است. جبهه های خرمشهر و محور اصلی جنگ نفتکش ها احساس می شد. در همین راستا به مناسبت هفته دفاع مقدس شورای ثبت میراث تاریخی و فرهنگی دفاع مقدس در ستاد راهیان نور کیشور برگزار شد و سه اثر دفاع مقدس از بندر ماهشهر انجام شد. یادواره شهدای پتروشیمی بندر، یادواره شهدای پتروشیمی فارابی و امام خمینی بندر (ره) در سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسید.

وی افزود: پتروشیمی بندر امام که در اول اردیبهشت 59 یعنی روز دوم جنگ تحمیلی مورد حمله هواپیماهای دشمن قرار گرفت، مورد توجه دشمن قرار گرفت. این شرکت در طول جنگ 29 بار بمباران شد و حدود 45.85 درصد ساختمان آن آسیب دید.

مدیرکل انجمن دوستداران میراث فرهنگی ادامه داد: با شروع جنگ پتروشیمی بندر امام 140 دستگاه ماشین آلات سنگین (جرثقیل، لودر و بولدوزر) را به جبهه ها اعزام کرد و این ماشین آلات تا پایان دوران دفاع مقدس در خدمت رزمندگان بودند. دفاع همچنین نقش اساسی در حمایت از دفاع مقدس در حوزه راهسازی، خاک سازی ریز و جابجایی اجسام سنگین داشت. در این مدت 11 نفر از کارکنان پتروشیمی بندر امام در راه دفاع از میهن اسلامی جان خود را فدا کردند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و برخی از کارکنان نیز در حین اعزام به جبهه ها به افتخار جانبازی دست یافتند.

اویسی با اشاره به یاد و خاطره شهدای پتروشیمی فارابی افزود: پتروشیمی فارابی که در دوران دفاع مقدس در روزهای 16 آبان 66 و 7 تیر 67 مورد حمله هواپیماهای رژیم بعث قرار گرفت و 13 نفر از کارکنان آن شهید شدند. . پتروشیمی فارابی اجرای جنگ را از طرق مختلف آغاز کرد، از جمله: اسکان آوارگان جنگی در کمپ های شرکتی. فرستادن مهاجران به استان های دیگر؛ تامین غذای رزمندگان در آشپزخانه گروهان با کمک نیروهای ارتش؛ تعمیر اسلحه های ضد هوایی؛ پدافند هوایی ارتش؛ تعمیر موتور تانک ارتش در دفاع مقدس حضور یافت.

مدیر کل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تصریح کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بنادر مهم عملیاتی و لجستیکی نقش مهمی در شکست حصر آبادان داشت و محل استقرار بخشی از لنج ها بود. که پشتیبانی و تدارکات را حمل می کرد. نیروها در مقابل آبادان. همچنین این بندر از ابتدای جنگ تا پایان آن به دلیل مجاورت با خطوط مستقیم نبرد در جنوب کشور که نیاز مبرم به امکانات نظامی داشت و کشتی های تجاری حامل تدارکات عمومی و غیره فعال بود تیم های نظامی با تجمع در منطقه بوشهر و طی مسافت های مشخص شده در قالب کاروانی به سمت بندر امام حرکت کردند تا امکانات مورد نیاز خود را به موقع به این بندر برسانند.

وی گفت: در زمان جنگ تحمیلی افسران نیروی دریایی ارتش همواره به عنوان افسر اسکورت و سایر کارکنان مخابرات و پدافند هوایی بر روی کشتی های کاروان مستقر بودند و در این راستا 16 فروند کشتی تجاری متعلق به شرکت کشتیرانی در جریان حمله هوایی دشمن منهدم شد. . هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اصابت موشک های زمین به دریای دشمن قرار گرفتند و از سایت موشکی دشمن واقع در منطقه بندر فاو شلیک شدند و 12 نفر از پرسنل آن شهید و 25 نفر مجروح شدند.

در طول جنگ، تأسیسات بندری امام خمینی (ره) 158 بار مورد حمله هوایی و بمباران هواپیماهای دشمن قرار گرفت و در این بمباران ها علاوه بر آسیب جدی به تأسیسات و تجهیزات بندری (تاسیسات تخلیه و بارگیری کشتی)، 12 نفر شهید شدند. 38 نفر کشته شدند.

وی در پایان با بیان اینکه جا دارد از سرکار خانم سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر تشکر کنم، افزود: اگر زحمات ایشان نبود این آثار ارزشمند منطقه دفاع مقدس نبود. ثبت ملی شده اند.

شهدای پتروشیمی

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44727

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.