• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
1

تولید 9.4 میلیون بشکه انرژی اولیه در ایران / 50 درصد ظرفیت بهینه سازی مصرف انرژی در نیروگاه ها

  • کد خبر : 45252
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
تولید 9.4 میلیون بشکه انرژی اولیه در ایران / 50 درصد ظرفیت بهینه سازی مصرف انرژی در نیروگاه ها

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نفت هوشنگ فلاحتیان امروز (دوشنبه 3 مهرماه) در همایش بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی با تاکید بر اینکه رفع عدم تعادل انرژی در حال حاضر به مهم ترین چالش بخش های اقتصادی کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: با توجه به تراز هیدروکربنی کشور در سال 1401، اولیه تولید انرژی معادل 9.4 میلیون بشکه نفت خام در روز (با سهم 99 درصدی نفت و گاز) بود.

وی ادامه داد: عرضه اولیه انرژی روزانه 7 میلیون و 800 هزار بشکه معادل نفت خام و مصرف نهایی انرژی 4 میلیون و 700 هزار بشکه معادل نفت خام در روز بوده است. بخش داخلی بیشترین مشارکت را در مصرف داشته است.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی خاطرنشان کرد: حجم تلفات، تبدیل، انتقال و توزیع انرژی در کشور اعم از نیروگاه های حرارتی، پالایشگاه های نفت و گاز، خطوط انتقال و توزیع حدود 18 درصد از تامین انرژی اولیه را تشکیل می دهد. اضافه کرد: بیشتر آن مربوط به تلفات تبدیل انرژی در نیروگاه های حرارتی کشور است و حدود یک سوم این میزان (معادل 200 هزار بشکه نفت خام در روز) با افزایش میانگین راندمان نیروگاه های حرارتی کشور قابل صرفه جویی است. حدود 50 درصد

صرفه جویی 30 میلیارد دلاری با بهینه سازی مصرف سوخت

فلاحتیان تاکید کرد: علاوه بر این با اجرای اقدامات بهینه سازی در بخش های پرمصرف انرژی مانند صنعت ساختمان و حمل و نقل، می توان به صرفه جویی در حدود یک میلیون بشکه در روز نفت خام دست یافت که با در نظر گرفتن صرفه جویی هایی که می توان در نیروگاه های حرارتی بین یک میلیون تا 200 هزار بشکه در روز صرفه جویی حاصل می شود که به ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار در سال است.

وی با بیان اینکه تحقق این هدف مستلزم عزم ملی و همکاری همه جانبه نهادهای ذیربط و مشارکت همه نهادهای اجرایی و مصرف کنندگان انرژی در بخش دولتی و خصوصی است، گفت: با وجود قوانین مختلف در این زمینه، اهداف تعیین شده برای انرژی بهینه سازی صورت نگرفته و عملکرد نامطلوب از نظر بهره وری و بهره وری انرژی کشور را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی افزود: در حالی که طبق بند ۷ سیاست کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، قرار بود شاخص شدت انرژی کشور تا پایان برنامه پنجم به حداقل دو سوم برسد. توسعه و حداقل نصف در پایان برنامه ششم توسعه نسبت به شاخص مذکور در سال 1388 کاهش یافته است، اما شاخص شدت انرژی نه تنها کاهش نیافته است. همچنین 30 درصد افزایش یافته است.

فلاحتیان ادامه داد: در 20 سال گذشته در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رشد اقتصادی بیش از رشد عرضه انرژی اولیه بوده است، اما متأسفانه در کشور ما روند جهانی دقیقاً برعکس بوده است و رابطه معناداری بین تامین انرژی اولیه و رشد اقتصادی

گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصادی مبتنی بر بهره وری بیشتر انرژی

وی با اشاره به پایان پذیری منابع سوخت فسیلی و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای انرژی و از سوی دیگر تاثیرات زیست محیطی و اقلیم ناشی از استفاده بی رویه از این سوخت ها، گفت: گذار از یک منبع مبتنی بر منابع اقتصاد “ساخت اقتصادی مبتنی بر بهره وری بیشتر انرژی یک ضرورت اساسی است.”

معاون برنامه ریزی وزیر نفت تاکید کرد: از اوایل دهه 80 سیاست صنعتی کشور بر اساس فرض وجود منابع انرژی ارزان و فراوان به عنوان مزیت رقابتی مبتنی بر توسعه صنایع پر انرژی و با توجه به ضرورت شکل گرفت. به دلیل مصرف بالای انرژی این صنایع و ارزش افزوده نسبتا کم، تولید ناخالص داخلی متناسب با مصرف انرژی رشد نکرد.

فلاحتیان با بیان اینکه این مشکل یکی از عوامل رشد شدت انرژی کشور بوده است، افزود: اکثر این صنایع به دلیل استفاده از سوخت ارزان هیچ اقدامی برای ارتقای بازده خود انجام نداده اند.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشور و رفع عدم تعادل گاز طبیعی و فرآورده های نفتی، باید سیاست های توسعه صنعتی کشور از جمله تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پیشرفته مورد بازنگری قرار گیرد. با ارزش افزوده بالا، تولید کالاهای با مصرف انرژی کمتر و بهینه سازی مصرف انرژی می تواند منجر به بهبود شاخص شدت انرژی شود.

نیاز به سرمایه گذاری سالانه 30 میلیارد دلاری در بهینه سازی مصرف انرژی تا پایان دولت چهاردهم

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی تلاش های وزارت نفت در اجرای طرح های توسعه، حفظ و افزایش تولید میادین نفت و گاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به رشد روزافزون مصرف انرژی در کشور و عدم توجه جدی به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و عدم رفع موانع در سال‌های اخیر نیز منجر به تلفات بالای انرژی در بخش‌های مختلف مصرف انرژی در کشور شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: برای حل آن به طور میانگین باید سالانه حداقل 30 میلیارد دلار تا پایان دولت چهاردهم سرمایه گذاری شود در غیر این صورت عبور از عدم تعادل انرژی در سال های آینده دشوارتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای حل عدم تعادل انرژی باید اقدامات اصلاحی هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا انجام شود، افزود: بنابراین باید این ایده که کل عدم تعادل نفت و گاز در کشور اصلاح شود، با افزایش عرضه حل شود. راه حل درستی و مطابق با منطق اقتصادی نیست.

معاون وزیر نفت درباره برنامه ریزی ادامه داد: حفظ سطح تولید، توسعه میادین جدید نفت و گاز، ساخت پالایشگاه های جدید و توسعه خطوط انتقال گاز و فرآورده های نفتی زمان بر است و نیاز به منابع مالی فراوان و افزایش نفت خام دارد. روغن خوراک روغن

فلاحتیان با بیان اینکه در این شرایط می توان طرح های بهینه سازی و کنترل مصرف سوخت را با سرمایه گذاری بسیار کمتر و در مدت زمان کوتاه تری اجرا کرد، تصریح کرد: بنابراین به موازات اقدامات برای افزایش تامین بردارهای انرژی، باید بهینه سازی و مدیریت کرد. برنامه های مدیریت مصرف سوخت انرژی باید با اولویت و سرعت اجرا شود.

اجرای طرح های توسعه ای برای بهینه سازی مصرف سوخت.

وی افزود: وزارت نفت با توجه به تکالیف مقرر در قانون برنامه هفتم توسعه این اقدامات را در دستور کار قرار داده است. اولین اقدام، انتقال توسعه میادین جدید گازی و طرح های جمع آوری گازهای احتراق به صنایع انرژی و پتروشیمی از طریق ائتلاف با شرکت های اکتشاف و تولید واجد شرایط بود که از سوی وزارت نفت در اولویت قرار گرفته است. گاز تولیدی در این میادین به سرمایه گذاران این پروژه ها اختصاص می یابد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی تاکید کرد: در مورد دوم اصلاح ساختار حاکمیتی اداره بهینه سازی مصرف برای افزایش بهره وری و یکپارچگی در این اداره کل و همکاری برای ایجاد سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

فلاحتیان ادامه داد: همچنین بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی در اجرای برنامه هفتم، پیشرفت اجرای طرح های مردمی سازی، بهینه سازی مصرف سوخت از طریق صدور گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی برای اجرای پروژه ها و ارتقای خانوارها. مشتریان تجاری عمومی و غیر مولد که مصرف انرژی خود را نسبت به سال قبل در مدت مشابه کاهش می دهند. این یک اقدام دیگر در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی تصریح کرد: همچنین آن دسته از مشترکان تولید صنعتی یا تجاری که در مدت مشابه مصرف انرژی خود را نسبت به مصرف سال قبل کاهش دهند، می توانند گواهی معادل میزان انرژی صرفه جویی دریافت کنند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی خواستار اقدام دیگری برای پیگیری پرداخت منابع پیش بینی شده برای حساب بهینه سازی مصرف انرژی شد و گفت: رفع موانع و پیشبرد اجرای طرح های مصوب شورای اقتصاد در این خصوص و کاهش مصرف انرژی بر اساس ظرفیت ماده (12) قانون رفع موانع تولید. بهینه سازی مصرف نیز از طریق فعال سازی و گردش منابع حساب انجام می شود.

فلاحتیان رسالت اصلی وزارت نفت را تامین پایدار انرژی در کشور برشمرد و افزود: اگرچه وضعیت فعلی عدم تعادل انرژی در کشور ناشی از کمبودها و سهل انگاری در مدیریت مصرف انرژی در کشور است، اما برای غلبه بر این وضعیت ضروری است. بستگی به اراده ملی و مشارکت جدی همه دارد. نیاز به وزارتخانه ها و نهادهای مربوطه و حمایت مردم دارد. در غیر این صورت حتی با افزایش تولید در سال های آینده این نارضایتی تشدید خواهد شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45252

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.