• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع آبی غیر ممکن است/ از حق آبه هیرمند غافل نخواهیم شد

  • کد خبر : 19305
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع آبی غیر ممکن است/ از حق آبه هیرمند غافل نخواهیم شد

علی اکبر محرابیان وی با اشاره به دیدگاه وزارت نیرو برای تامین آب در هر شرایطی گفت: این موضوع را باید از دو بعد دید، یکی از منظر برنامه ریزان و متولیان عمران، اقتصاد و صنعت شهر و دیدگاه دیگر مربوط به مردم است.

وی افزود: از نظر مردم، وزارت نیرو باید آب تامین کند، اگر فردی طبق قانون و مقررات وارد بخش صنعتی یا کشاورزی شود یا خانه داشته باشد، وزارت نیرو باید آب را تامین کند، اما از از منظر برنامه ریزان، اگر این انتظار وجود دارد که توسعه بدون ضابطه و بدون توجه به منابع آبی صورت گیرد و انتظار داشته باشند که آب تامین شود، باید بگوییم غیرممکن است.

آب را نمی توان تولید کرد یا وارد کرد.

محرابیان با بیان اینکه منابع آبی کشور محدود است، گفت: اگر روزی غذا یا کالای ضروری در کشور یافت نشد، می توان آن را تولید یا وارد کرد، اما آب را نمی توان تولید و وارد کرد. آب تجدیدپذیر که یک عنصر حیاتی است، دائماً در چرخه طبیعی جریان دارد و به مرور زمان منابع آن به دلیل شرایط اقلیمی، رشد جمعیت و رشد اقتصادی محدودتر می شود. بنابراین آبی که در اختیار داریم باید بسیار مراقب باشیم و اگر توسعه ای رخ می دهد باید متناسب با منابع آبی کشور باشد.

ایران از نظر تامین آب شرب شهری و روستایی در صدر جدول جهانی قرار دارد

وی با اشاره به وضعیت تامین آب در کشور گفت: ایران از نظر تامین آب و دسترسی به آب به گواهی بانک جهانی در رتبه اول دنیا قرار دارد. در زمینه طرح های آبرسانی و آبرسانی گام های بزرگی برداشته شده است و همچنان تلاش می کنیم در طرح های آبرسانی کشور چه در حوزه شهری و چه در حوزه روستایی با سرعت بیشتری پیش برویم که برای هر دو برنامه داریم.

وی افزود: وضعیت آبرسانی به شهرها و شهرها به صورت مستمر رصد می شود. بسیاری از این طرح ها نیاز به تدوین دارند، در برخی روستاها طرح های مختلفی در قالب طرح جهاد آب در حال اجراست که مجموعه این اقدامات باعث افزایش پایداری منابع آبی در تامین آب می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در این دو سال مکان هایی که عملیات آبرسانی انجام شده کمترین مشکل را داشته اند، تصریح کرد: مهم ترین کار تسریع در کارهای نیمه تمام است تا شهرها و شهرستان ها آب پایدار داشته باشند. .

استفاده چندگانه از شبکه، علت افت فشار آب است

محرابیان با تاکید بر اینکه به دلیل تشدید گرما میزان مصرف افزایش می یابد، گفت: با توجه به اینکه تعداد خطوط و شبکه محدود است، در برخی مناطق کشور کاربری خانگی و غیر خانگی از یک شبکه انجام می شود که از نظر قانونی صحیح نیست

وی خاطرنشان کرد: طراحی شبکه بر اساس مصارف خانگی، شرب و بهداشتی تعریف شده است و در صورت استفاده دیگری از این شبکه، طبیعتاً شبکه ظرفیت نخواهد داشت و افت فشار در طول مسیر شبکه رخ می دهد. گفت. وی بیان کرد: در برخی نقاط کشور با توجه به وضعیت بارندگی سعی در تقویت منابع آبی با اجرای طرح های اضطراری داریم که به همین دلیل این نوع پروژه ها را در نقاط مختلف در دستور کار داریم.

از حق آبه هیرمند غافل نمی شویم

وی با اشاره به وضعیت تامین آب در منطقه سیستان گفت: مهمترین موضوع حق آبه هیرمند است که این دو سال از سوی کشور همسایه عمل نشده است، این خواسته ماست و کوتاه نمی آییم. از این دعوا می شود، اما همزمان در حال اجرای طرح هایی در این منطقه هستیم تا مردم در حوزه نوشیدنی با مشکل مواجه نشوند. امیدواریم طرح ها یکی پس از دیگری به بهره برداری برسد و بدون دغدغه آب شرب در اختیار مشترکان قرار گیرد.

مدیریت آب از جو تا دریا

محرابیان با اشاره به اقدامات انجام شده برای استفاده از منابع آب جوی تصریح کرد: امروزه مدیریت آب از جو به سفره های آب زیرزمینی و به سمت دریا یک مدیریت یکپارچه و مستمر است.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته آب را از جو به سفره های زیرزمینی مدیریت می کنند. در ایران با استفاده از علوم و فناوری های رایج در کشورهای پیشرفته از توانمندی دانشمندان استفاده می کنیم و سعی می کنیم این مدیریت را به نحو احسن انجام دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به نحوه مدیریت منابع آب بیان کرد: این مدیریت بخشی به مدیریت منابع، پیش بینی ها و بخشی با اقداماتی که بر اساس استانداردها و مقررات بین المللی انجام می شود، مرتبط است. بارورسازی ابرها

سیستمی برای پایش منابع آب

محرابیان تصریح کرد: در مدیریت منابع آب، وزارت نیرو سیستمی را راه اندازی کرد که بتوان از آن برای متمرکز کردن اطلاعات علوم جوی استفاده کرد و با استفاده از اطلاعات پویا و یکپارچه سازی آن، ابزار مناسبی برای مدیریت آب وجود دارد. منابع برای وزارت نیرو، اساتید دانشگاه و دانشمندان استفاده می شود.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=19305

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.