• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

تورم مواد غذایی به پایین ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید

  • کد خبر : 44437
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
تورم مواد غذایی به پایین ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید

اکوایران: تورم سالانه مواد غذایی در شهریورماه امسال نسبت به مردادماه کاهش یافته و تا حدی که رکورد تقریبا 4 ساله خود را شکسته است.

اخبار اقتصادی، داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه مواد غذایی در شهریور 1403 به بالاترین حد خود رسیده و به کمترین حد خود در 4 سال اخیر رسیده است. علاوه بر این اتفاق، در مجموع نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در سراسر کشور کاهش یافته است.

خروج از کانال تورم سالانه مواد غذایی 30 درصد

آمارهای به دست آمده از مرکز آمار نشان می دهد که تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه به 1.7 درصد کاهش یافته است. این شاخص نشان می دهد که قیمت سبد کالا و خدمات مصرفی خانوارها در شهریور ماه سال جاری نسبت به مردادماه به طور متوسط ​​1.7 درصد افزایش یافته است، اما از آنجایی که این سطح قیمت نسبت به مردادماه (2 درصد) کمتر است، می تواند مشاهده می شود که سرعت افزایش قیمت ها کند شده است. این نرخ مربوط به کل سبد است و آمارها نشان می دهد تورم کالاهای «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» از 1.1 درصد به 0.9 درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه مواد غذایی که حاکی از تغییر قیمت این اقلام در شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته است، نسبت به مردادماه کاهش یافته و به 23.8 درصد رسیده است. این نرخ در مرداد 24.4 درصد بود. اما واقعیت مهم تری که در این شاخص ها مشاهده می شود، کاهش چشمگیر تورم سالانه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات است.

تورم سالانه از تقسیم «میانگین تغییر قیمت محصولات غذایی در 12 ماه منتهی به شهریور 1403» بر «میانگین تغییر قیمت محصولات غذایی در 12 ماه منتهی به شهریور 1402» به دست می‌آید و نشان‌دهنده بلندمدت است. روند تغییرات قیمت

تورم سالانه مواد غذایی در مرداد ماه امسال 30.2 درصد بود اما در شهریور به 29.1 درصد رسید. این رقم کمترین تورم سالانه مواد غذایی از دسامبر 2019 است و رکوردی برای 3 سال و 8 ماه است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44437

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.