• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2

تهران و نسل جدید آسمان خراش ها از برج های دوقلوی سامان تا برج هتل فرشته

  • کد خبر : 42348
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
تهران و نسل جدید آسمان خراش ها از برج های دوقلوی سامان تا برج هتل فرشته

این سازه غول پیکر به زودی به یکی از مهم ترین ها تبدیل خواهد شد آسمان خراش های تهران یکی از آن برج هایی باشد که تاکنون بلندترین ساختمان های پایتخت را با 50 طبقه و 200 متر ارتفاع به چالش کشیده است. دو ساختمان روبروی هم که بنا به ادعای سازندگانشان، ظرف سه سال چراغ‌های بزرگراه حکیم را روشن می‌کنند. تا سال 1405 چشم تهران به چند برج مرتفع دیگر باز خواهد شد. اتفاقی که می تواند چهره این شهر شلوغ را با آسمان خراش های جدید تغییر دهد.

اگر از برج میلاد که کاملاً برای مقاصد تجاری استفاده می شود، رها شویم. برج بین المللی تهران تا به امروز بلندترین برج مسکونی ایران بوده است. از سال 1386 یعنی زمانی که درهای این آسمان خراش به روی عموم باز شد، مخالفان زیادی برای این سازه 162 متری وجود نداشت.

برج‌های دوقلوی سامان یکی از جدی‌ترین رقبایی است که سعی دارد دوربین‌ها را از آن برج‌های قدیمی بدزدد. اگرچه روبناهای زیادی در تهران ساخته می شود، اما قرار گرفتن آن درست در کنار بزرگراه حکیم (از غرب به شرق) آن را بیش از سایرین شهرت می بخشد. حتی اگر به انتهای حکیم بروید باز هم می توانید طبقات بالای آن را ببینید. برخی از کاربران یوتیوب برای توصیف این ساختمان بلند از کلمه “اولترا مدرن” استفاده کرده اند.

این بنا در زمینی به مساحت 15000 متر مربع ساخته شده و شهرت خود را مدیون دو ویژگی است: اول اینکه در کنار یکی از جاده های مهم پایتخت ساخته شده که اتفاقاً به برج حکیم معروف شده است. دوم معماری پیچیده دو بخشی آن است که آن را از بقیه ساختمان های بلندی که در تهران ساخته شده است جدا می کند.

به خصوص پس از اتمام کار و انعکاس نور در جلو پنجره ها احتمالا توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. در اطلاعات این برج که نام رسمی آن سامان فراز است، 50 طبقه نوشته شده است. البته در عرشه بالایی یک سکوی هلیکوپتر وجود دارد که در آن هلیکوپتر فرود می آید. این ساختمان بانک سامان که از ابتدا مشخص بود بودجه هنگفتی برای ساخت آن در نظر گرفته شده از نظر ارتفاع می تواند بلندترین ساختمان های پایتخت را در خود جای دهد.

این ساختمان 200 متری حدود 40 متر از برج بین المللی تهران بلندتر است و از تمام برج های بلند این شهر به جز هتل فرشته پاسارگاد بلندتر است. البته در رده بندی مرکز آسمان خراش برج های ایران، برج پدیده شاندیز با ارتفاع 160 متر جایگاه ویژه ای را در مسابقات آسمان خراش های کشور به خود اختصاص داده است.

برج دوقلو

پدیده شاندیز مشهد با زیربنای 300 هزار مترمربع قرار است یک برج مسکونی و یک هتل پنج ستاره باشد که طبق اطلاعات اولیه باید سال آینده ساخت آن به پایان برسد اما به نظر نمی رسد افتتاح آن در دستور کار قرار گیرد. به موقع جشن گرفت وب سایت skyscrapercenter که شهرها را از نظر تعداد ساختمان های بلند با ارتفاع بیش از 150 متر رتبه بندی می کند، تهران را یک پله بعد از تاشکند در رتبه 364 جهان قرار داد. موقعیتی که تقریباً با انتهای لیست فاصله چندانی ندارد. او

برج و دیوار کرانه ها

بانک سامان تنها بانکی نیست که برای ساخت برج آستین بالا زده است. بانک آینده یکی از اولین برج سازان بانک در تهران بود که ساختمانی 28 طبقه در شلوغ ترین نقطه تهران یعنی ونک ساخت. برج بانک قوامین با ترکیب شیشه و فلز قرمز بلندترین ساختمان دهه 1980 بود. این بنا از نظر موقعیت جغرافیایی به بزرگراه رسالت اشرف نزدیک بوده و آن را شبیه برج سامان در بزرگراه حکیم کرده است.

برج دوقلو

بانک ملت همچنین مالک برج روحانی در خیابان شریعتی تهران است که در مقایسه با سایر ساختمان هایی که نام آنها ذکر شد، جدیدتر است. این برج 34 طبقه تقریباً 100 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل نامش در ماراتن آسمان خراش تهران نیامده است. پس از آن باید نام برج زرافشان بانک پارسیان که در منطقه شهرک غربی ساخته شده و قرار است ساختمانی 30 طبقه باشد را ذکر کنیم.

آسمان خراش دیگری به نام هتل فرشته در حال ساخت است که تقریباً همزمان با برج سامان ساخته شده است. این بنا در مجموع 51 طبقه دارد اما احتمالا به دلیل قرار گرفتن در منطقه فرشته به اندازه برج سامان مورد توجه قرار نگرفته است. برج هزاره سوم میرداماد با 110 متر ارتفاع، مدعی جدی برای رقابت با سازه هایی نیست که قرار است در پایان این دهه افتتاح شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42348

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.