• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2

تهران در آستانه یک بحران جدی آب است. ظرفیت تحمل جمعیت به پایان رسیده است.

  • کد خبر : 44040
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
تهران در آستانه یک بحران جدی آب است. ظرفیت تحمل جمعیت به پایان رسیده است.

به گزارش اخبار اقتصادی، در نشست اخیر نمایندگان استان تهران در شورای اسلامی، مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به افزایش 31 درصدی مشترکین در دهه گذشته به دلیل عدم هماهنگی جدی در عرضه و مصرف آب گزارش و اعلام کرد که ظرفیت منابع آب تهران برای تامین جمعیت جدید به اتمام رسیده است. این در حالی است که پیش بینی ها حاکی از آن است که تهران در آینده نزدیک با کم آبی جدی مواجه خواهد شد.

در حال حاضر پایتخت ایران با چالش جدی کم آبی مواجه است. رشد بی رویه جمعیت و کاهش بارندگی، منابع آبی این کلانشهر را به مرز بحران رسانده است، اما آنچه که وضعیت را به مرز بحران رسانده است، نه در بخش آب، بلکه در بخش های دیگر انرژی از جمله برق است. بنزین و گاز، تنها عدم تعادل در میزان مصرف و تولید در این بخش ها نیست، کمبود منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری و عدم تعادل در بودجه است که گریبان اقتصاد کشورمان را گرفته و ایران را در بی تعادلی قرار داده است. همه بخش ها و طبق پیش بینی کارشناسان در آینده نزدیک نه تنها تهران، بلکه کل ایران در تمامی بخش های انرژی با نارضایتی مواجه خواهد شد.

مقاله زیر به بررسی ابعاد مختلف بحران آب در تهران، راهکارهای پیشنهادی و چالش های آینده می پردازد.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست مشورتی با 22 نماینده استان تهران در شورای اسلامی، با اشاره به رشد 31 درصدی مشترکان این استان در دهه گذشته، گفت: اکنون 23 درصد کل آب شرب کشور در استان تهران مصرف می شود و این استان به دلیل محدودیت منابع آبی امکان حمل جمعیت بیشتر را ندارد.

چندی پیش مسعود بیزیکیان رئیس جمهوری ایران در بازدید از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اعلام کرد: هر کاری در خصوص توسعه تهران انجام دهیم به دلیل کمبود آب اتلاف وقت است.

پزشکان همچنین در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که در صورت عدم توقف روند توسعه کنونی استان تهران با وجود محدودیت های آبی، زندگی برای شهروندان بسیار دشوار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و گرمای بی‌سابقه تابستان امسال که باعث شده مصرف شهروندان تهرانی روزانه و لحظه‌ای به چهار میلیون مترمکعب برسد، گفت: مصرف 60 هزار لیتر در ثانیه، افزود: علیرغم استفاده حداکثری از منابع آبی موجود برای رفع نیازهای شهروندان، لازم است به اجرا و تکمیل طرح های جدید آبرسانی برای پاسخگویی به نیازهای مصرفی در آینده توجه شود. چند سال

وی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ها 60 میلیارد تن پروژه در سه دوره کوتاه، میان مدت و بلندمدت در حوزه آب و فاضلاب برنامه ریزی و طراحی شده است که اجرای دو پروژه میان مدت آبرسانی شامل 18 کیلومتر است. تونل های انتقال آب در چارچوب طرح تصفیه سد لار و همچنین خواستار ایجاد دومین خط انتقال آب جایگزین از سد طالقان به طول 62 کیلومتر با سرمایه گذاری بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان برای جبران کمبود آب شرب شد. مورد نیاز شهروندان استان تهران

وی همچنین بهره برداری 17 میلیارد تومانی از پروژه های حوزه آب و فاضلاب استان تهران را که از فروردین ماه امسال با حضور رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی آغاز شد، برشمرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران علاوه بر اقدامات ساختاری با راه اندازی مراکز مدیریت تنش آبی و رسانه ها در یک سال و نیم اخیر فعالیت های مختلفی را برای تامین آب شهروندان تهرانی در شرایط خشکسالی بدون سابقه انجام داده است که منجر به کاهش 20 میلیون مکعبی آب شده است. متر مصرف آب توسط شهروندان به دلیل فعالیت های مدیریت مصرف فرهنگی.

سیدعلی یزدی خواه، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: تهران برخلاف تصور عموم، ظلم های پنهانی دارد که از زمان محدودیت آب در تهران به دلیل جمعیت بالای 16 سال، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. قدیمی میلیون نفر و عدم توازن بودجه با ذکر برخی از این ظلم ها بر لزوم پیگیری بیشتر سرمایه گذاری های وزارت نیرو در این بخش و البته صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و اصلاح نرخ آب تاکید کرد.

در این جلسه چند تن از نمایندگان حوزه های انتخابیه استان تهران در شورای اسلامی به تشریح دیدگاه ها و پیشنهادات خود برای جبران عدم تعادل در تامین و مصرف آب در استان تهران پرداختند.

در حاشیه این نشست نمایندگان استان تهران از تصفیه خانه جلالیه و مرکز کنترل و هماهنگی آب تهران بازدید کردند و در جریان روند جاری تامین و مصرف آب در مناطق مختلف قرار گرفتند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44040

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.