• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

تهران باید مخزن ذخیره آب نصب کند

  • کد خبر : 35592
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
تهران باید مخزن ذخیره آب نصب کند

اخبار اقتصادی به نقل از ایرنا، محسن اردکانی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان تهران وی در خصوص وضعیت نشت آب از سد لار در استان تهران اظهار کرد: سد لار قبل از انقلاب ساخته شده و حجم ذخیره سازی آن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: با توجه به نشتی در مخزن این سد، بیش از 450 میلیون متر مکعب ذخیره آب ندارد و آب از دریاچه سد به پایین دست نشت می کند.

مدیر کل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون طرحی با عنوان طرح بهسازی سد لار در شرکت آب منطقه ای تهران در حال اجراست.

اردکانی گفت: بر اساس این طرح سالانه 162 میلیون مترمکعب آب بسیار شیرین و با کیفیت از مخزن سد خارج شده و به سمت دریای خزر می رود و به تصفیه خانه پنجم پایتخت منتقل می شود. شرق تهران و منطقه سوهنک از طریق تونلی به طول 28 کیلومتر.

وی ادامه داد: تاکنون 8 کیلومتر از این پروژه اجرا شده و 20 کیلومتر باقی مانده است که اجرای آن 3 میلیارد تومب و 2 سال زمان نیاز دارد.

مدیر کل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می تواند پایداری میان مدتی را برای تامین آب تهران ایجاد کند. چرا که با اجرای طرح تصفیه سالانه 162 میلیون مترمکعب آب وارد چرخه آب تهران می شود و با توجه به اینکه تصفیه خانه داریم، پساب تولیدی قابل استفاده در صنعت و کشاورزی است که رونق منطقه را به همراه خواهد داشت.

اردکانی بیان کرد: از سوی دیگر طرح انتقال آب اطراف تهران معروف به طرح حضرت قمر بنی هاشم به طول 170 کیلومتر در حال اجراست. اکنون 130 کیلومتر تکمیل شده و امسال 15 کیلومتر را در سخت ترین نقاط ترافیکی شهر مانند بزرگراه خرازی و جاده دماوند اجرا کرده ایم. حدود 40 کیلومتر از این پروژه باقی مانده است و در صورت تحویل به موقع اعتبارات، سال آینده به اتمام می رسد.

وی گفت: با اجرای این طرح ارتباط مخازن و تصفیه خانه ها و امکان انتقال آب از غرب به شرق و شرق به غرب، شمال به جنوب فراهم می شود و کمک شایانی به بهینه سازی می کند. مدیریت توزیع آب ما با منابع محدود می توانیم حداکثر بهره وری را به دست آوریم و این طرحی است که بهره وری آب را هم در استان و هم در شهر تهران بهبود می بخشد.

شهروندان تهرانی با نصب مخازن ذخیره آب در منازل خود به کاهش هدررفت آب کمک کردند.

مدیر کل آبفای استان تهران در خصوص لزوم نصب مخازن ذخیره آب در منازل شهروندان تهرانی گفت: طبق ضوابط و دستورالعمل موظفیم آب را تا طبقه سوم به مشترکان تحویل دهیم، یعنی با. یک ارتفاع از 10 تا 12 متر مشترکین طبقه بالایی نیز باید مخزن و پمپ نصب کنند.

اردکانی این کار را دارای چندین مزیت دانست و تاکید کرد: هدر رفت آب در شبکه توزیع وجود دارد که نشتی آب در شبکه توزیع است که موضوع پسماند ارتباط مستقیمی با فشار آب در شبکه توزیع دارد. شبکه زیرا هر چه فشار بیشتر باشد نشت آب بیشتر و هر چه فشار کمتر باشد پاشش آب کمتر می شود.

وی گفت: زمانی که این مخازن در منازل نصب می شود، همانطور که در حال حاضر بسیاری از خانه ها انجام داده اند، آب با دبی کم وارد مخازن می شود و پمپ نصب شده کفاف هر طبقه را تامین می کند و این مشکل اکنون در تهران اجرا شده است. مردم بحث نصب انبار را ادامه می دهند.

مدیر کل آبفای استان تهران با بیان اینکه این امر باعث کاهش تصادفات و هدر رفت آب ما می شود، گفت: مردم همکاری خوبی داشته اند و در سال گذشته 24 تا 25 میلیون مترمکعب کمتر آب مصرف کرده اند.

اردکانی ادامه داد: به این ترتیب در تهران و با این روش مقداری از کم آبی را مدیریت می کنیم و آب کمتری هدر می رود.

تخصیص جایزه مصرف خوب برای مشترکان آب تهران

وی در خصوص وضعیت مصرف کنندگان ضعیف آب خاطرنشان کرد: کسانی که 50 مترمکعب آب و بیش از 4 برابر نرمال (12 متر مکعب) در ماه مصرف می کنند که معادل 50 هزار لیتر آب است، حداکثر قبض دریافت می کنند. یک و نیم میلیون تومان است، رقم بالایی نیست.

مدیرعامل استان تهران با اشاره به حق بیمه مصرف آب گفت: اگر میزان آب مصرفی فردی در دوره ای کمتر از الگوی مدت مشابه سال قبل باشد، حق بیمه مصرف آب دریافت می کنیم. برای هر متر مکعب که کمتر است.

اردکانی گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد تومان پاداش مصرف خوب به مشترکانی که مصرف خود را زیر حد استاندارد کاهش دادند، پرداخت شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35592

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.