اکوایران: خریداران دلار صبح هر چه رشته می کردند پنبه شد. بازار ارز شرایط خاصی را تجربه کرد. شرایطی که قیمت ها بسیار متفاوت بود و ظاهراً معاملات دمو دوباره بود. ساعت 15 بازار ارز بخشی از مسیری را که طی کرده بود تغییر داد و خریداران دلار در ظهر با ضرر سنگینی در بعدازظهر مواجه شدند. دلار که تا قبل از ساعت 15 بوی 60 هزار تومان می داد، بعد از ساعت 15 به زیر 55 هزار تومان رسید. تنها در 10 دقیقه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. در این فضای احساسی، خیلی ها نرخ های افراطی دادند و اکثر صرافی ها گفتند که نمی فروشند. به اصطلاح معاملات قفل شد. البته نرخ پشت خط دوباره افزایش یافت.

چه عواملی باعث شد این اتفاق بیفتد؟

به نظر می رسد دلار فنی با یک خبر اساسی این وضعیت را تثبیت کرده است. در مورد فنی، گفته می شود که بازار تا حد زیادی مدیون واقعیات فنی است. شاخص ها برای مدت طولانی شرایط اضافه خرید را گزارش کرده اند، اما نرخ بدون توجه به آن تغییر کرده است. در کنار این اشباع خرید سنگین، واگرایی شدیدی نیز وجود داشت که در چند ماه اخیر بی سابقه بود.

مهمتر از همه، یک نمودار از صبح یکشنبه بسیار محبوب شده است. نمودار فنی که نشان می دهد دلار از سال 86 در یک کانال صعودی حرکت می کند و هر زمان که به کف و سقف این کانال برخورد کرده، واکنش نشان داده است. به نوعی خاش از سال 86 وارد این کانال نشده و نقشه راه دلار را ترسیم کرده است.

برخی از معامله گران در مورد پاییز نیز گفتند که با بالا رفتن شارپی بازار خالی است. همچنین گفته شد که هر وقت عده زیادی برای خرید هجوم می آورند، آخرین موج افزایش است و باید از افتادن بترسید. گفتند تله موش در انتظار خریداران است!

نوسانات روز یکشنبه در تتر شدیدتر به نظر می رسید. تتر در پاییز تا 62 هزار تومان بالا رفت و تا 53 کاهش یافت. سکه که تا 37 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته بود در این موج به 33 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

نوسانات بازار ارز و سکه به شکل دومینویی به سایر بازارها سرایت کرد. از بازار لاستیک و آهن گرفته تا پارچه، فروش بسیاری از اینها متوقف شده بود.

اما دو خبر مهم در بازار وجود داشت؛ خبر آزادی این شهروند اسپانیایی در ایران و مهمتر از آن شایعه حضور عباس عراقچی در کنار امیر عبداللهیان در دور جدید مذاکرات که توسط یک رسانه یونانی مطرح شد و رسانه های داخلی روز یکشنبه آن را به شدت بازنشر کردند. این خبر ذهنیت معامله گران را نسبت به آینده مذاکرات تغییر داد. حتی برخی با دیدن این خبر از سونامی خبر دادند که تا حدودی به واقعیت پیوست. اما اگر این خبر صحت نداشته باشد می تواند ورق را در بازار ورق بزند.

در هر صورت حرکت روز یکشنبه ثابت کرد که بازار ارز در حال حاضر تنها به برجام و سیاست خارجی نگاه می کند و هرگونه خبر مثبت جدید می تواند معاملات بازار را به کلی تغییر دهد. در این شرایط قدرت مانور سیاست گذار ارزی نمی تواند خیلی بالا باشد. همچنین در این شرایط سوداگران همچنان چشم به راه ۲۴ اسفند و جلسه شورای استانداری دارند.

در سمت رسمی بازار نرخ توافقی در سایت به 53 هزار تومان رسید. نرخ های توافقی و غیررسمی دیگر تفاوت چندانی با هم ندارند و خریداران سهمیه ای در این وضعیت گیر کرده اند. و آن هم در روزی که هر دلار از صبح تا عصر یک توفیر «دو هزار تومانی» دارد. صبح یکشنبه صف خرید سهمیه سنگین بود و سقف خرید به 5000 دلار سابق رسیده بود. با توجه به فاصله نرخ دلار آزاد با سهمیه صبحگاهی، سود خرید دلار سهمیه ای حدود 35 میلیون تومان بوده است. درآمدی که عصر دیگر خبری از آن نبود.

در مورد نرخ آتی چه فرضیاتی وجود دارد؟

به گفته فنی 53 هزار تومان مقاومت مهمی بود و بعد از شکست به پشتوانه مهمی تبدیل شد. بازار برای خروج از این روند صعودی نیاز به زیان 53 هزار تومانی دارد. معامله گران می گویند که با شکست این سطح، فشار فروش افزایش می یابد. یکی دیگر از موضوعات بازار، ارزش ذاتی دلار بود که دو نظر درباره آن وجود داشت، برخی بین 41 تا 43 هزار تومان و برخی بین 47 تا 50 هزار تومان تعیین کردند. با این حال، نرخ های فعلی نسبت به ارزش ذاتی حباب مثبت هستند.