به گزارش اخبار اقتصادی، اخیراً مدیرکل نظارت بر موسسات مالی غیربانکی تخلفاتی را نسبت به صرافی ها مشاهده کرد و 9 مورد تخلف را که موجب لغو مجوز یا توقف برخی صرافی ها شد، ذکر کرد. برخی از این تخلفات برداشت سرمایه توسط صرافی ها برای استفاده از حساب های شخصی و عدم ثبت عملیات صرافی در سامانه های بانک مرکزی بوده است.

کامران سلطانی زاده – دبیر انجمن صرافان – در گفت و گو با اکو ایران درباره این تخلفات و توقف فعالیت صرافی ها می گوید: نظارت بر فعالیت صرافی ها بر اساس ضوابط مشخص شده نظارت می کند. توسط بانک مرکزی و نهاد نظارتی بانک مرکزی و هشدار نسبت به تخلفات و گاهاً اخطار، تعلیق و ابطال.

وی توضیح می دهد: در بسیاری از این موارد گاهی صرافی ها به دلیل عدم آگاهی از استانداردهای فعالیت نیاز به تذکر دارند و با اطلاع رسانی مناسب بسیاری از موارد را رفع می کنیم. کانون صرافان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از تخلفات صرافی‌هایی که در بحث کنترل و نظارت ارزی با بانک مرکزی همکاری نمی‌کنند و ضوابط بانک مرکزی را زیر سوال می‌برند، حمایت نمی‌کند.

سلطانی زاده درباره مشکلاتی که باعث تخلف صرافی ها شده است، می گوید: صرافی ها در سال های اخیر چندان به فعالیت های تخصصی شرکتی نپرداخته اند و به صورت سنتی فعالیت می کنند. قوانین در سال های اخیر به طور فزاینده ای تخصصی شده اند. همچنین مدیران نظارتی تبادل که یک موسسه مالی بسیار تخصصی است، به بانک مرکزی مراجعه کردند و کیف هایی مانند بانک ها و موسسات مالی پیشرفته یا شرکت های کارگزاری را جستجو کردند. این تغییر ناگهانی هنوز برای بسیاری از مبادلات صورت نگرفته است.

او معتقد است که باید با ارائه آموزش های تخصصی به بورس ها و دادن زمان برای تطبیق فعالیت های خود با قوانین شرکت ها، آگاهی آنها را افزایش دهیم. بنابراین، رویکرد ما در قبال برخی تخلفات بهتر است برای افزایش آگاهی مبدل‌ها و همچنین هشدار دادن و دادن زمان برای اصلاح تخلفات.

دبیر انجمن صرافی ها با اشاره به اینکه در سال گذشته قوانین زیادی اصلاح شده است، می گوید: بسیاری از صرافی ها عملا نمی توانند بیش از 80 درصد فعالیت ذاتی خود را انجام دهند. این ناتوانی معاملات باعث ایجاد مشکل می شود و معامله گران مجبور می شوند برای ادامه زندگی خود مرتکب اشتباهاتی شوند. البته ما طرفدار این مسائل نیستیم، اما این مسائل ریشه ای باید حل شود تا دامنه تخلفات کاهش یابد.

سلطانی زاده در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل اینکه بانک مرکزی رسیدگی به تخلفات را آغاز کرده است یا اینکه بانک مرکزی با حساسیت بیشتری بر فعالیت صرافی ها نظارت دارد، تخلفات نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است، توضیح می دهد: تخلفات نسبت به قبل تغییر نکرده است، اما محدوده فعالیت ها کاهش یافته است. بسیاری از فعالیت‌هایی که صرافی‌ها در گذشته انجام می‌دادند، با تغییر قوانینی که در حوزه صادرات یا نظارت یا سایر ادارات بانک مرکزی اتفاق افتاد، صرافی‌ها در واقع از فعالیت رسمی به فعالیت‌های غیررسمی تبدیل شدند.

وی مثالی می زند و می گوید: در زمینه خرید و فروش بلیت با قیمت های دستوری بانک مرکزی بسیاری از مشتریان دیگر نمی توانند با تغییرات کار کنند. شاید این مدل قیمت گذاری باعث شود که برخی از صرافی ها مجبور شوند این مبادلات را به صورت غیررسمی انجام دهند تا بتوانند به مشتریان فعلی یا گذشته خود خدمت کنند.