• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9

تشدید گرانفروشی بلیط پروازهای داخلی در آستانه نوروز

  • کد خبر : 1964
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
تشدید گرانفروشی بلیط پروازهای داخلی در آستانه نوروز

به گزارش اخبار اقتصادی، از اواسط بهمن ماه امسال دوران جدیدی در حمل و نقل هوایی مسافر در کشور آغاز شد. پس از جریمه 119 میلیارد تومانی 8 شرکت بلیت و هواپیمایی به دلیل گران فروشی در اوایل بهمن، فصل «بی بلیت» وارد شده است.

با گذشت حدود 2 هفته از جریمه این 8 شرکت، حسن خوشخو، معاون هواپیمایی سامان گفت: در یک سال گذشته به دلیل تورم ناشی از تحریم ها و فشار وارده به شرکت های هواپیمایی برای تامین قطعات و همچنین … برخی از تحولات پس از کرونا، مانند افزایش تقاضا برای سفر، برای پاسخ به سفر با چالش مواجه شدیم.

وی افزود: قیمت بلیت هواپیما که شورای عالی هوانوردی در بهمن 1400 اعلام کرده، محترم است!

خوشخو با بیان اینکه توزیع کنندگان بلیت در ایام پیک سفر قیمت ها را افزایش می دهند، گفت: بیشتر تخلفات مربوط به نرم افزارهای موبایل است که لیست آن را به دادسرای فرهنگ و رسانه دادیم و شرکت های هواپیمایی متخلف را به مجازات معرفی کردیم.

حدود یک ماه از اعلام رعایت نرخ بلیت هواپیما توسط معاونت هواپیمایی کشوری می گذرد، اما در فاصله کمتر از 3 هفته تا نوروز 1402، بی نظمی در این بخش تشدید شده و بلیت پروازهای داخلی تا 100 درصد بیشتر به فروش می رسد. از نرخ مصوب

به عنوان مثال قیمت بلیط پرواز تهران – مشهد که در سایت اتحادیه شرکت های هواپیمایی نیز بارگذاری شده است، یک میلیون و 19 هزار و 100 تومان است، اما همین بلیت در سایت علی بابا برای هواپیمایی ماهان یک میلیون و 885 هزار تومان است. 600 تومان یعنی 85 درصد بیشتر از قیمت مصوب.

در نمونه ای دیگر قیمت بلیت پرواز تهران-کیش یک میلیون و 359 هزار و 300 تومان است اما همین سایت علی بابا پرواز مذکور را به قیمت 2 میلیون و 59 هزار تومان به فروش می رساند.

در این بین بسیاری از مسیرهای پروازی پرطرفدار مانند بندرعباس، شیراز و… تا نیمه دوم فرود سال آینده بلیتی وجود ندارد.

خطوط هوایی: دلیل گرانی بلیط ها شرکت های چارتر کننده هستند

شرکت های هواپیمایی همیشه دلیل گرانی بلیط هواپیماهای داخلی را شرکت های چارتر کننده می گویند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ابتدای ماه گذشته با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی گفت: شرکت های هواپیمایی در سال گذشته حدود 170 هزار و 125 پرواز داخلی انجام دادند. سال گذشته 277 هزار ساعت پرواز توسط شرکت های هواپیمایی داخلی انجام شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایجاد شده 21 میلیون صندلی و جابه جایی 15 میلیون و 650 هزار و 228 مسافر بوده است، افزود: ضریب اشغال مسافر 75 درصد بوده و 25 درصد پروازها خالی بوده است. در پروازهای خارجی نیز 3 میلیون و 257 هزار مسافر جابه جا شده و ضریب اشغال پروازهای خارجی در سال گذشته 69 درصد بوده است.

وی در خصوص مسائل مربوط به افزایش قیمت پروازهای داخلی خاطرنشان کرد: از اول آذرماه سال گذشته شرکت های هواپیمایی باید داوطلبانه 15 درصد کاهش قیمت داشته باشند که در ازای آن دولت باید یک سری اقدامات برای جبران کاهش انجام دهد. متاسفانه تاکنون در خصوص تسهیلات بانکی، ارز فیات، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در عوارض فرودگاهی و … اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده قیمت هر ساعت پرواز 40 دلار بود و پیشنهاد افزایش 37 درصدی را دادیم که با 30 درصد موافقت شد و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد اما پس از اتمام. از این پروازها متاسفانه این اتفاق نیفتاد. من خودم در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت بودم.

وی درباره تایید نشدن مصوبه شورای عالی هواپیمایی از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در شورای عالی هواپیمایی بودم و افزایش قیمت را تصویب کرد. برای اعمال قیمت ها در آن زمان مودب بودیم و روی وعده دولت حساب می کردیم و قرار شد تا ۲ هفته دیگر دولت افزایش قیمت را ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه برای قشر یک درصدی از جیب مردم خرج می کنیم، یادآور شد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت دولتی در سال 1398 بالغ بر 3400 میلیارد تومان زیان دید، چرا باید از روستاییان هزینه کنیم. ثروتمند؟ از نظر دولت نباید ایرلاین ها متضرر شوند و جیب مردم برای یک درصد خرج نشود. عدم تعادل در نرخ بلیط، سرمایه گذاری برای فعال نگه داشتن ناوگان را غیرممکن می کند.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه زمین گیر است، تصریح کرد: با قیمت فعلی بلیت هواپیما اکثر شرکت های هواپیمایی و 90 درصد شرکت های دولتی زیان ده هستند.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند در تابستان آینده با مشکلات زیادی در حوزه حمل و نقل هوایی مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: با این وضعیت شرکت ها دیگر نمی توانند به مردم خدمات رسانی کنند. اقدامات برای توقف تعادل قیمت غیرقانونی است. . شوراي اسلامي پذيرفت كه آزاد كردن قيمت بليت هواپيما از وظايف دولت است.

وی با اذعان به حضور فعال دلالان در حوزه حمل و نقل هوایی گفت: در آخرین نرخ بلیت هواپیما که مصوبه شورای عالی هوانوردی است 30 درصد افزایش اعمال شده است.

تامین نقدینگی مهمترین دلیل ایرلاین ها برای انتقال پروازها به شرکت های چارتر است. در این بین به نظر می رسد سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل و نقل هوایی باید بر روند واگذاری این پروازها نظارت داشته باشد تا شاهد گرانی قیمت بلیت به ویژه در ایام اوج سفر نباشیم. موضوعی که سازمان هواپیمایی تا به امروز از آن غفلت کرده است.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1964

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.