• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
0

تحریم ها مسیر تجاری 16 میلیارد دلاری ایران و هند را مختل می کند

  • کد خبر : 41198
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
تحریم ها مسیر تجاری 16 میلیارد دلاری ایران و هند را مختل می کند

اکوایران: حجم مبادلات تجاری ایران و هند در حالی 2 میلیارد دلار اعلام شده است که سفیر این کشور معتقد است اگر اقتصاد ایران تحریم نمی شد، حجم مبادلات تجاری دو کشور به 16 میلیارد دلار می رسید. . . این نشان دهنده پتانسیل بسیار زیاد برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور است. با این حال، برای تحقق این پتانسیل، باید بر موانع موجود به ویژه تحریم ها غلبه کرد.

اخبار اقتصادی؛ فعالان اقتصادی دو کشور خاطرنشان می کنند که اگر دو کشور خواهان توسعه روابط تجاری خود هستند، تسهیل سرمایه گذاری مشترک را در دستور کار خود قرار دهند.

هند با بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت، یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کننده در جهان است. این جمعیت عظیم تقاضای قابل توجهی برای کالاها و خدمات ایجاد می کند و آن را به مقصدی جذاب برای تجارت بین المللی تبدیل می کند.

هند علاوه بر جمعیت بالا، دارای اقتصاد رو به رشد و طبقه متوسط ​​در حال گسترش است. این عوامل قدرت خرید مصرف کنندگان را افزایش می دهد و فرصت های بیشتری را برای کسب و کارها در سراسر جهان ایجاد می کند.

ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک ایران و هند در همایش توسعه روابط تجاری ایران و هند که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما به هند توجه داریم و به همین دلیل است. به دنبال تسهیل فرصت های سرمایه گذاری مشترک است. این فرصت ها باید در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد و توانمندی های اقتصادی دو کشور شناسایی شود و در دوران تحریم دوباره به هند صادرات کنیم.

جمیلی در خصوص انتقال پول گفت: برای انتقال روپیه و ریال بانک های مرکزی دو کشور تسهیلات لازم را داشته باشند و تلاش کنیم ارز به قیمت واقعی به دست صادرکننده برسد.

سرمایه گذاری مشترک را امتحان کنید

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، رودرا گاوراو شرست سفیر هند در ایران به روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری دو کشور پرداخت و با اشاره به اینکه هند و ایران کشورهای مهمی هستند که تعامل تاریخی دیرینه دارند، گفت: زبان فارسی شش قرن زبان رسمی هند بود و این نشان دهنده عمق روابط تاریخی است. ایران و هند در طول تاریخ روابط تجاری داشته اند و اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند.

سفیر هند در ایران تصریح کرد: دو کشور می توانند در زمینه های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. ایران نزدیک ترین اقتصاد به هند است. کشورهای جنوب آسیا محصولات و اقلام مشترک تولید می کنند و بازار کشورهای همسایه برای صادرات هند مناسب نیست، اما اقتصاد ایران غنی و گسترده است. محصولات کشاورزی تولید شده در ایران نسبت به جنوب آسیا متفاوت است.

وی درباره صادرات انرژی ایران به هند گفت: هند در سال 2018 حدود 11 میلیارد دلار نفت از ایران خریداری کرد که با شروع تحریم ها در سال 2019 این رقم کاهش یافت، البته نکات دیگری نیز وجود دارد که تجار می توانند به آن توجه کنند.

سفیر هند در ایران ادامه داد: ایرانیان باید وضعیت کنونی هند را تحلیل کنند. در گذشته ما مستعمره غرب بودیم، اما اکنون صنعت و اقتصاد هند رشد کرده است. پیش از این استعمارگران مخالف صنعت این کشور بودند و به همین دلیل اقتصاد هند عمدتاً مبتنی بر کشاورزی بود. اما وضعیت تغییر کرده است. امروز هند سومین اقتصاد بزرگ جهان است و آنچه ایران باید به آن توجه کند نزدیکی اقتصاد هند به اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی هند در سال گذشته 800 میلیارد دلار رشد داشت اما در حوزه تجاری این رشد پایین بود. ما از تجارت سود می بریم و ایران اقتصاد قابل توجهی دارد. فرصت های زیادی برای هر دو کشور وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

سفیر هند در ایران تصریح کرد: اگر اقتصاد ایران تحریم نمی شد حجم مبادلات تجاری دو کشور به 16 میلیارد دلار می رسید اما اکنون این رقم 2 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به وضعیت بازار هند خاطرنشان کرد: در هند طبقه متوسط ​​و فقیر در حال رشد هستند و سبد مصرفی آنها شامل محصولات کشاورزی و میوه های فرآوری شده است که فرصت تعامل را افزایش می دهد.

به گفته سفیر هند در ایران، یکی از بزرگترین مشکلات تجارت بین دو کشور نبود تعاملات بانکی و سازوکارهای پرداخت است. قبلاً سیستم روپیه-ریال به خوبی کار می کرد. هند قبلا نفت می خرید و روپیه در بانک هند سپرده می شد و ایران برنج، موز، شکر و مواد دارویی وارد می کرد، اما با شروع تحریم های ثانویه این وضعیت تغییر کرد. ما همچنان سعی می کنیم روی محصولات غیرتحریمی شرط بندی کنیم و حتی ممکن است روی نفت تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت همکاری و سرمایه گذاری در اقتصاد دو کشور وجود دارد. اقتصاد هند خدمات محور است. در حال تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت ها، لجستیک، حمل و نقل و فرودگاه ها هستیم که فرصت خوبی برای سرمایه های ایرانی است. از طرفی ایران مهمترین و منطقی ترین مسیر ترانزیتی برای عبور کالاهای هندی به کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان و … است. ما علاقه مند به همکاری در کریدور بین المللی و سرمایه گذاری در بندر چابهار هستیم. ایران نقش ترانزیت بین هند و سایر کشورها را دارد و این قابلیت بستری برای سرمایه گذاری مشترک است. یک مکانیسم سرمایه گذاری مشترک باید آماده شود.

گاوراو شرست تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا تجارت خود را در حوزه هایی که تحریم نمی شوند مانند کشاورزی، دارو و مواد غذایی افزایش دهیم تا پول کافی به این سامانه پمپ شود و ایران علاوه بر صادرات محصولات خود به آن موارد ضروری

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید بر افزایش سرمایه گذاری های مشترک نیز تمرکز کنیم که در نهایت منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری می شود. شرکت های هندی علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه انرژی و محصولات کشاورزی در چابهار هستند.

تکمیل مذاکرات تجارت آزاد

در ادامه نیلوفر اسدی، مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران گفت: با توجه به موانع تعرفه‌ای، لازم است مذاکرات بر سر قرارداد تجارت آزاد به ویژه در حوزه کشاورزی به هر چه زودتر نتیجه گیری شود و فعالان بخش خصوصی فرصت های بیشتری برای همکاری پیدا کنند.

با توجه به انتقال دانش فنی و توسعه همکاری بین شرکت های دانش بنیان، علاوه بر جذب سرمایه گذار در این بخش، می تواند اولویت مهمی برای رشد این بخش از فعالیت های تجاری در فناوری های نوین باشد و یک همکاری گسترده می تواند تشکیل شود.

وی ضمن اشاره به سایر موانع همکاری، ادامه داد: با توجه به تحریم ها، انتظار می رود سفارت هند به موضوع حمل و نقل، ترانزیت و حواله های بانکی توجه کند. اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و هند تمایل دارند با همکاری سفارت راه حل های جدیدی برای حل این مشکلات بیندیشند.

وی پیشنهاد کرد: با عنایت به اقدامات اخیر هند در زمینه سرمایه گذاری و تجهیز و توسعه بندر چابهار، هند می تواند برای تسهیل فعالیت تجار ایرانی و هندی شعبه ای از بانک هند در چابهار ایجاد کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41198

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.