• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

تجار می توانند واردات خودروهای فرسوده را تامین مالی کنند

  • کد خبر : 42335
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
تجار می توانند واردات خودروهای فرسوده را تامین مالی کنند

به گزارش اخبار اقتصادی، هفته گذشته دولت آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده را ابلاغ کرد. بر این اساس هر شخص حقیقی می تواند خودرو وارد کند. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار خودرو معتقدند با شرایط اعلام شده در آیین نامه امکان واردات خودروهای فرسوده برای افراد وجود ندارد.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین چالش واردات خودروهای فرسوده، تخصیص ارز است، گفت: در حال حاضر اعلام شده است که ارز وارداتی باید منشا خارجی داشته باشد. همچنین ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی و مشتقات فولادی نباید باشد. دوم اینکه مبدأ ارز باید توسط بانک مرکزی تایید شود. در حالی که هیچ شخص حقیقی در خارج از کشور حساب ارزی ندارد. همچنین امکان ارائه ارز مورد تایید بانک مرکزی وجود ندارد.

فرزاد وجیحی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی به نظر می رسد تنها شرکت های خودروسازی و واردکنندگان اقدام به واردات خودروهای فرسوده می کنند، تصریح کرد: این شرکت ها از طریق توافق با شرکت های کوچک صادرکننده به منابع ارزی حاصل از صادرات دسترسی دارند. از سوی دیگر شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا نیز تا حدودی صادرات دارند. به همین دلیل در نهایت خودروهای فرسوده توسط این شرکت ها به فروش خواهند رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از نکات مصوبه به ممنوعیت فروش و تحویل خودروهای فرسوده تا 5 سال اشاره دارد، تصریح کرد: این موضوع واردات خودرو توسط شرکت ها را نیز با چالش جدی مواجه می کند. در حال حاضر تنها گزینه ای که می تواند به اجرای مصوبه واردات خودروهای فرسوده کمک کند، حل مشکل انتقال ارز توسط معامله گران در بازارهای مالی بین المللی است. در واقع اگر دولت محدودیت های تجار را کاهش دهد. این افراد می توانند ارز زیادی به کشور وارد کنند. بنابراین منابع واردات خودروهای فرسوده نیز ارائه شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42335

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.