به گزارش اخبار اقتصادی، در سال های اخیر به گفته فعالان صنعت چرم ایران، چرم مصنوعی جایگزین چرم طبیعی در بازار داخلی شده است. زیرا چرم چینی به زمان زیادی نیاز دارد. ماشین های چرمی قدیمی هستند. جدای از آن هزینه های تولید به دلیل رشد قیمت تمام شده مواد اولیه در حال افزایش است. البته اگر تاجران ایرانی بخواهند سکس بخرند، نمی توانند این کار را انجام دهند، زیرا تاجران ترک و ایتالیایی به تجار ایرانی سکس را به عنوان وثیقه پیشنهاد نمی کنند. به گفته سعید حیاتی، مدیرعامل اتحادیه فروشندگان چرم و کفش تهران، علت آن کاهش ارزش پول کشور است.

در حال حاضر 40 درصد مواد اولیه چرم وارداتی است. از سال گذشته تولیدکنندگان مجبور بودند برای مواد اولیه نیم دلار دریافت کنند. در حالی که در سال های گذشته مواد اولیه با نرخ 4200 تومان به دست آنها می رسید. الان مواد اولیه را با نرخ 38 هزار تومان می خرند. به گفته خیاط، طبیعتا در چنین شرایطی قیمت ها چند برابر می شود. پیش از این کانتینر 40 فوتی تاجر کیف و کفش حداکثر 150 میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون همان کانتینر یک میلیارد تومان قیمت دارد.

در واقع چون قیمت نهایی محصول بالاست تولیدکنندگان کیفیت کار را کاهش می دهند. اتفاقی که تاثیر مستقیم آن را در بازار صادراتی ایران می توان دید. مدتی است که ایران بازارهای صادراتی خود را از دست داده است. بر اساس داده های اتحادیه فروشندگان چرم و کفش تهران، حتی کشورهای همسایه نیز محصولات ایرانی را مرجوع می کنند.

حیاتی گفت: امسال تجار عراقی برخلاف همه ایام اربعین که تعداد زیادی دمپایی و صندل از ایران می خرند، به دلیل کیفیت پایین محصولات ایرانی، تصمیم به خرید از ترکیه گرفتند، حتی کاهش ارزش پول ایران در مقابل عراق. عاملی در عراق نبود ما خرید می کنیم.

رشد تعمیر کیف و کفش.

طبق اعلام اتاق اصناف تهران جدای از اینکه بازار صادراتی ایران وضعیت خوبی ندارد. بازار داخلی نیز وضعیت نامناسبی دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران درباره بازار فروش در روزهای منتهی به مهر ماه گفت: امسال پس از رشد مواد اولیه، قیمت ها جهشی را تجربه کردند. به همین دلیل مردم سعی کردند تا حد امکان کیف و کفش خود را تعمیر کنند تا یک کالای جدید تهیه کنند. اگرچه این روزها به دلیل بازگشایی قریب الوقوع مدرسه معمولا رایج است، اما فروش کیف و کفش به اوج خود می رسد.

حیاتی افزود: امروزه دیگر از اکسسوری ها در کیف و کفش استفاده نمی شود و یا استفاده از آنها به حداقل رسیده است. مثلاً برای تولید یک چکمه باید از 40 منگنه استفاده کرد. در حالی که امروزه فقط از چهار منگنه استفاده می شود. زیرا مشتری نمی تواند هزینه آن کار را بپردازد. مصرف کننده ایرانی دیگر نمی تواند همان کفش یا چکمه ای را بپوشد که امروز می پوشید.

وی افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، در ماه های آینده تعداد زیادی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی فعالیت خواهند شد. چرا که با این روند افزایش تورم و کاهش قدرت اقتصادی مردم، دیگر کسی تمایلی به خرید کیف و کفش ندارد و ترجیح می‌دهد همان قدیمی‌ها را اصلاح و ساکت کند. کاری که امروزه بیش از 50 درصد مردم انجام می دهند و در آینده نزدیک همه گیر خواهد شد.