• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

تاثیر قطعی برق بر صنایع ایران: از توقف تولید فولاد تا کمبود سیمان

  • کد خبر : 42233
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲:۴۹
تاثیر قطعی برق بر صنایع ایران: از توقف تولید فولاد تا کمبود سیمان

اکوایران: قطع برق در ایران اثرات گسترده ای بر صنایع مختلف داشته است. گفته می شود کارخانه های سیمان در کشور تعطیل شده اند.

اخبار اقتصادی، چالش های ناشی از قطع برق برای صنایع ایران بی پایان است و در فصول مختلف سال به ویژه تابستان و زمستان اثرات منفی بر عملکرد و بهره وری صنایع مختلف می گذارد.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور می گوید برنامه های مربوط به پایداری شبکه برق کشور باعث تعطیلی کارخانه های سیمان شده است.

به گفته وی، این وضعیت روند توزیع سیمان را مختل کرده و طی هفته گذشته سیمان دیگر در بازار وجود ندارد و کمبود سیمان عاملی برای تعطیلی کارگاه های تولید مسکن در کشور شده است.

وی با اشاره به مشکلات تولید سیمان به دلیل قطعی برق در شبکه های داخلی، اعلام کرد: قیمت سیمان در 20 روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و با افزایش 80 تا 90 درصدی به دست مصرف کنندگان رسیده است.

پورحاجت تصریح کرد: در حال حاضر هر کیسه سیمان بین 160 تا 170 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد، این در حالی است که سه هفته پیش هر کیسه سیمان بین 80 تا 90 هزار تومان فروخته می شد.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به مشکلات تامین برق در کشور افزود: به دلیل کمبود گاز در زمستان و کمبود برق در تابستان، تولید سیمان با چالش هایی مواجه است. تولیدکنندگان سیمان باید برنامه ریزی منظمی برای حل این مشکل داشته باشند و می توانند با ساخت نیروگاه های کوچک مشکل برق را حل کنند.

پورحاجت همچنین بر لزوم مدیریت منابع گاز تاکید کرد و گفت: ایران جزو 6 کشور اول تولید کننده سیمان در جهان است اما نمی توانیم این موضوع را مدیریت کنیم. ما باید فرآیندها را به گونه ای تنظیم کنیم که تولید سیمان کشور حتی در زمان پیک مصرف برق ادامه داشته باشد.»

کمبود برق نه تنها تولید و عرضه محصولات را مختل می کند، بلکه باعث افزایش قیمت و کاهش توان رقابتی صنایع ایران در بازارهای داخلی و خارجی می شود. انجمن فولادسازان ماه گذشته (9 تیرماه) در نامه‌ای به وزارت نیرو ضمن انتقاد از اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌های فیمابین اعلام کرد: از 30 تیرماه به دلیل محدودیت‌های شدید برق، تولید فولاد کشور تقریباً با مشکل مواجه شده است. متوقف شد.

این وضعیت نه تنها آسیب های جبران ناپذیری به تولید و اقتصاد ملی وارد می کند، بلکه تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین المللی را مختل می کند و اعتبار ایران را در صنعت جهانی فولاد تضعیف می کند.

البته این کاهش ها نه تنها باعث اختلال در فعالیت صنایع و کارخانجات می شود و خدمات مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد. چند روز پیش به دلیل مشکلات فنی و قطعی برق، سرویس دهی در محدوده ایستگاه شهر جدید پرند به ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) قطع شد.

تعطیلی ادارات دولتی و کاهش ساعات کاری آنها نیز باعث کاهش روند اداری شهروندان و سایر ادارات شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42233

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.