به گزارش اخبار اقتصادی؛ بورس اوراق بهادار تهران بعد از فروپاشی سال 99 نتوانسته اعتماد عمومی را بازگرداند. این در حالی است که بازارهای موازی تبادل تهران مانند بازار سکه با وجود رشد روزافزون قیمت ها و مسائلی مانند حباب از اعتماد عمومی بالاتری برخوردار است. در ماه های اخیر کمترین بازدهی در بین بازارها نصیب بازار سرمایه شده است. علیرغم تأثیر رشد سایر بازارهای موازی بر بورس، مدتی است که این تأثیر به تدریج در حال کاهش است. این روند بر بازارهای موازی تأثیر می گذارد بازار سهام به حدی پیشرفت کرده که این روزها با سبز شدن دلار و سکه در بازار آزاد، شاخص ها بازار سهام آنها افتادند.

مشکل این روزها بورس اوراق بهادار تهران می تواند ناشی از کاهش تنش فعالان باشد بازار سهام او از عقب ماندگی این بازار خبر داشت. بازارهای مالی با هجوم پول رونق می گیرند و دارایی های معامله شده در آنها با رشد قیمت مواجه می شوند. مشکل بازار سرمایه فقط جریان خالص منفی است پول واقعی نیست؛ بلکه عدم ورود پول که ناشی از بی اعتمادی است، افسار بازار را در حالی که سایر بازارهای موازی و تورم بالا در کشور به تنهایی سوار شده اند، در دست گرفته است.

اکنون با افزایش عطش بازار سرمایه برای اعتماد عمومی و ورود پول واقعی؛ واکنش های بازار به هجوم پول شدیدتر شده است. همانطور که در نمودار زیر و نمودار اصلی گزارش مشاهده می کنید؛ در هفته اول اسفند با دو روز پول واقعی را وارد کنید به بازار، شاخص کلی رشد سطح بالایی را تجربه کرد و ارزش معامله حکمت نیز بسیار افزایش یافت. این روزها دو موضوع ذهن فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده است. اول اینکه آیا به دلیل عقب ماندگی شدید است؟ بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها، شوک های خبری می توانند پول واقعی را وارد کنید بازگشت به بازار؟ و ثانیاً اگر پاسخ سؤال قبل منفی باشد; بازار تا کی می تواند این عطش را تحمل کند در حالی که در انتظار افزایش اعتماد عمومی است؟