به گزارش اخبار اقتصادی، بورس تهران پس از پرفراز و نشیب های فصل بهار، تابستان را با افت شدید معاملاتی آغاز کرد که روز به روز تشدید شد و اگرچه به نهمین ماه سال نزدیک می شود، اما معاملات سهام اصلی ترین آن است. معلم هر روز بورس تهران از ابتدای تابستان امسال شاهد سه نوسان مثبت قوی و پنج نوسان منفی قوی در شاخص های آماری خود بوده است.

ارزش معاملات خرد در بورس تهران در تابستان امسال با آغاز روند صعودی شاخص ها شروع به رشد کرد و تا سطح 7 همتی صعود کرد. در روزهای اخیر ارزش معاملات 3 سجاف کاهش یافت. با شروع فصل پاییز به نظر می رسد روند واکنش ها به اخبار خوب و بد تغییر کرده است. این روزها سطح ارزش معاملات خرد به طور متوسط ​​کمتر از 4 همات است و تنها در روزهای سقوط شاخص ها این معیار تا محدوده 5 همات افزایش می یابد. رشد ارزش معاملات کوچک در روندهای نزولی و کاهش آن در روند صعودی بازار سهام باعث شده است که توانایی عبور از سطوح مقاومتی شاخص ها کاهش یابد.

بورس تهران در تیرماه امسال شاهد دو نوسان منفی و یک نوسان مثبت قوی روزانه بین شاخص ها بود و ارزش معاملات خرد در محدوده 6 و 7 همتی قرار دارد. در مرداد ماه امسال سطح ارزش معاملات خرد کاهش یافت و با تشدید خروج پول واقعی تنها شاهد نوسان منفی شدید بودیم. وضعیت معاملات سهام در ماه سپتامبر بهبود یافت. با رشد تراز کل شاخص و نزدیک شدن به سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی، امید به خروج از رکود در دل سهامداران زنده شد. با این حال آغاز فصل سرما خوش یمن نبود و حتی سطح حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل در اولین روز معاملاتی این هفته از دست رفت.

اوایل هفته جاری بورس تهران با خروج پول واقعی از سهام مواجه شد که به هفتمین روز متوالی رسید. ارزش معاملات جزئی که در هفته سوم مهرماه سطح 5 همتی را تجربه کرد و در پایان هفته پایانی مهرماه به سطح 4 همتی بازگشت؛ در اولین روز هفته گذشته به رقم 3.195 میلیارد تومب رسید. در این هفته میانگین ارزش معاملات خرده فروشی روزانه با 6.37 درصد افزایش نسبت به هفته قبل به 3755 میلیون تومان رسید. برآیند جریان پول واقعی در هفته دوم مهرماه 768- میلیارد تومان و در هفته سوم مهر به 2292- میلیارد تومان افزایش یافت. این اقدام در هفته پایانی مهرماه به 1.9 میلیارد تومان رسید و با برداشت 1.264 میلیارد تومانی از هفته اول آبان ماه خارج شد. این هفته 2.541 میلیارد تومان از ارزش ملکی کدهای بازار شاهی کاهش یافته است.

تراز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته گذشته روی رقم 2 میلیون و 2 هزار و 73 واحد بسته شد و در آخرین روز هفته جاری به سطح یک میلیون و 970 هزار و 506 واحد سقوط کرد و به ثبت رسید. سود منفی 1.58 درصد. شاخص کل هم وزن بورس تهران در این هفته زیان بیشتری نسبت به شاخص کل داشت و از 676 هزار و 727 واحد به 660 هزار و 252 واحد کاهش یافت و 2.43 درصد کاهش یافت.