اکوایران بخش خصوصی در تازه ترین نشست خود از روند فروش اموال دولتی بر اساس مصوبه تولید انتقاد کرده است. از نگاه این فعالان اقتصادی، تصمیم برای تولید اموال دولت با روشی که در پیش گرفته، به سرانجام مطلوبی نمی رسد. اما اگر دولت منابع حاصل از فروش اموال خود را فقط در مسیر تولید واقعی هزینه کند، شاید بتواند تا حدودی بهبود اقتصادی کشور را فراهم کند.

بر اساس اعلام اتاق ایران، در این جلسه احمد آتشوش، رئیس کمیسیون حمایت های قانونی و نظارتی اتاق ایران، موضوع ساخت و ساز را از منظر قانونی بررسی کرد. طبق گفته های وی نظم توسط نیروی انتظامی در سطح جامعه ایجاد می شود. در این میان قوانین شامل امنیت در حوزه های مختلف است و بر همین اساس اتاق ایران به طور مستمر خواستار توقف تصویب بخشنامه های خلق الساعه شده است.

وی مصوبه تولید را مغایر با اصل قانون دانست و ادامه داد: این مصوبه از نظر رسمی قانونی است. اما نفسش نادرست است. بر اساس مصوبه موجود، کمیته ای 7 نفره بر اساس قانون تشکیل می شود و می تواند سایر قوانین را بدون محدودیت به حالت تعلیق درآورد. این خطرناک است. در آیین نامه اجرایی شرایطی فراهم شده است که ماموریت شورای عالی شهرسازی محدود شود و ارزش املاک دولتی بدون بررسی و بررسی کارشناسی قابل افزایش باشد. تمامی تشخیص ها به این کمیته 7 نفره سپرده شده است و هرگونه مخالفت با نظرات آن غیرقانونی بوده و عواقب قانونی دارد.

این فعال اقتصادی از منظر حقوقی نیز مصونیت قضایی اعضای این هیئت را اقدامی عجیب توصیف کرد که تاکنون سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: به جای شفاف سازی و رفع دلایل عدم اجرای خصوصی سازی و اصل 44، کمیته ای تعیین شده که توانایی واگذاری اموال دولتی را فراتر از قانون دارد. در واقع این مصوبه می گوید تا زمان فروش اموال دولتی، کلیه قوانین و مقررات متوقف می شود.

آتشوش نتیجه این نوع حکمرانی را نامناسب دانست و افزود: باید به دنبال عوامل اصلی عدم اجرای سیاست های اصل 44 باشیم باید بفهمیم چرا در روند واگذاری ها، نیروهای مختلف مانع عملکرد یکدیگر می شوند. . ما باید دلایل این مسائل را درک کنیم و سیستم را به صورت ریشه ای حل کنیم.

وی این مصوبه را زیر سوال بردن اقتدار قوه قضائیه دانست.

توجیه مصونیت در تولید

حسین صلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران، محدوده این مصوبه را مربوط به اموال دولتی دانست و با بیان اینکه متأسفانه خصوصی سازی در ایران شکست خورد، تصریح کرد: سیستمی که برای فرآیند واگذاری تعریف شده بود، قابل اجرا نبود، زیرا امکان واگذاری وجود داشت. دفاع نشود برای این شاید لازم باشد اختیاراتی داده شود.

نایب رئیس اتاق ایران اعطای اختیار و مصونیت به افرادی که از بین نیروهای مختلف انتخاب شده اند و در این هیئت 7 نفره حضور دارند را تا حدودی قابل توجیه دانست و نکته مهم نحوه استفاده از منابع به دست آمده از محل بود. فروش این املاک