• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

بررسی طرح «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

  • کد خبر : 22447
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
بررسی طرح «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

مشاوره راحتی 19 اوت به ریاست جمهوری آیت الله صادق آملی لاریجانی و با حضور سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه، دبیر و سایر اعضای مجمع تشکیل جلسه داد. در ابتدای این دیدار آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت روز خبرنگار با عزاداری درگذشت آیت الله حسن صانعی، برای این نماینده فقید طلب مغفرت و تکریم کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ اساسنامه جدید مجمع از سوی مقام معظم رهبری، گفت: از امروز جلسات مجمع بر اساس اساسنامه جدید تشکیل می شود و بر اساس این اساسنامه در به منظور تشخيص مصلحت در امور اختلاف بين شوراي نگهبان و مجلس، ثالثاً راي كليه اعضاي مجلس لازم است.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه نباید در نظام قانونگذاری بن بست وجود داشته باشد، سایر مفاد این اساسنامه را مورد بحث و بررسی قرار داد، افزود: بر اساس ماده 34 اساسنامه جدید، ابتدا به مصلحت مجلس رأی داده می شود و در صورت عدم تصویب، اصلاحات جایگزین و پیشنهادی به تصویب می رسد. توسط کمیسیون یا اعضا رای گیری می شود. همچنین حداکثر فرصت اعلام نظر مجمع در موارد اختلاف 3 ماه و فقط برای 3 ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

در ادامه محمدباقر ذوالقدر نیز توضیحاتی را در خصوص اساسنامه جدید مجمع و دستور جلسه ارائه کرد و سپس مجمع دستور بررسی طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را وارد کرد که برخی از آنها در اختلاف نظر. توسط مجلس و شورای نگهبان.

محسن رضایی و پرویز داودی اعضای مجمع با اشاره به آغاز مراحل تدوین سیاست های کلی پول و بانک در مجمع پیشنهاد کردند که اصلاح شود طرح بانک مرکزی این نظر که به بعد از تصویب و ابلاغ سیاست های کلی پولی و بانکی موکول شد، با توجه به بخشودگی طرح بانک مرکزی به مجمع و لزوم تسریع در رسیدگی به آن، مورد استقبال اعضای مجمع قرار نگرفت.

در ادامه دانش جعفری، عضو کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجلس، گزارش مذاکرات این کمیسیون را معرفی کرد و گفت: در این کمیسیون نظر شورای اسلامی به طور کلی مورد تایید قرار گرفت و اصلاحاتی در آن پیشنهاد شد. یکی دو مورد

در ادامه جلسه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نظر شورای نگهبان و شورای اسلامی را در خصوص تبصره 2 ماده 4 در مورد سهام بانک مرکزی در شرکت های تابعه که وظایف دولتی دارند. سپس دو نفر مخالف و دو موافق به بیان نظرات خود پرداختند.

آیت الله آملی لاریجانی در مخالفت با این بند گفت: اگر این شرکت ها وظایف دولتی دارند باید مالکیت و مدیریت بانک مرکزی حفظ شود اما این موضوع تایید نشده است. همچنین مرجعی برای تعیین زیان های ناشی از واگذاری سهام مالکان بخش خصوصی به بانک مرکزی تعیین نشده و در صورت اختلاف نیز مرجع رسیدگی قضایی به شکایت ذکر نشده است.

محسن رضایی در پاسخ گفت: رئیس کل بانک مرکزی وجود این شرکت ها را برای بانک مرکزی ضروری و مهم می داند و همه این شرکت ها نقش و وظیفه حاکمیتی دارند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در موافقت با نظر مجلس گفت: مرجع عمومی رسیدگی به شکایات قوه قضائیه است و عدم ذکر آن در مصوبه مجلس مانع رسیدگی قضایی به شکایات نیست.

پس از آن رای گیری صورت گرفت و با رای بیش از دو سوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تبصره 2 ماده 4 این طرح به تصویب رسید.

در ادامه مذاکرات موضوع بند الف ماده 7 مربوط به ترکیب اعضای هیات عالی بانک مرکزی و روند انتخاب و عزل چهار تن از اقتصاددانان اعضای هیات مدیره مذکور بود که مورد اعتراض قرار گرفت. هیأت عالی نظارت بر مجلس مطرح شد.

ذوالقدر با اشاره به مغایرت این ماده با سیاست های کلی گفت: شورای نظارت بر مجلس عالی مغایرت این ماده با سیاست های کلی نظام قانون گذاری برای تحدید استقلال بانک مرکزی را اعلام کرده است. سپس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سید احسن خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت توضیحاتی را ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از استماع استدلال موافقان و مخالفان، به مصلحت مورد نظر مجلس در رابطه با بند الف ماده ۷ و پیشنهاد اصلاح مصوبه رای ندادند. شورای اقتصاد کمیسیون بازرگانی و اداری مجلس برکناری اقتصاددانان عضو هیأت عالی بانک مرکزی را به تعویق انداخت که بنا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و حکم رئیس جمهور تصویب نشد و این مقاله برای تحقیقات بیشتر در مورد استقلال بانک مرکزی به کمیسیون ارسال شد.

در ابتدای این جلسه رئیس و دبیر مجمع از زحمات حسن واعظی 23 ساله رئیس کمیسیون های امور مجامع و مجامع که دبیر مجمع بوده و اخیراً بازنشسته شده است، تشکر کردند. و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت کرد. همچنین غلامرضا اسداللهی به عنوان دبیر جدید مجمع معرفی شد.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=22447

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.