• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

بدترین وضعیت آب در نیم قرن اخیر کشور/ ماجرای سدسازی توسط طالبان در بالای سیستان و بلوچستان!

  • کد خبر : 29658
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
بدترین وضعیت آب در نیم قرن اخیر کشور/ ماجرای سدسازی توسط طالبان در بالای سیستان و بلوچستان!

به گزارش اخبار اقتصادی، فیروز قاسم زاده سخنگو صنعت آب ایران در نشست خبری امروز دوشنبه 24 آبان 1402 با حضور اصحاب رسانه در پاسخ به رکنا که اخیرا طالبان با کمک قطر سدی فراخوانده شد سد بخش آباد بالادست سیستان و خراسان جنوبی با توجه به اینکه این سد هنوز ساخته نشده و وضعیت سیستان به شدت بحرانی است اما پس از ساخت این سد فاجعه آبی و انسانی در انتظار سیستان است. ربطی به بخش آب ندارد. در موضوع ادعای ایران از هیرمند، معاونت آب وزارت نیرو از اعضای کمیسیون است و ما تنها مسئول تعیین وضعیت میزان آبی هستیم که کمیسیون ها باید تعیین کنند.

قاسم زاده در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی آب سیستان خوب نیست و با ساخت سد بخش آباد بدتر هم می شود. وزارت نیرو برای جلوگیری از این بحران چه برنامه ای دارد؟ وی گفت: موضوع آب سیستان در حال پیگیری است. بیشترین اعتبارات سازمان آب کشور در تامین، توزیع و تامین آب شرب شهری و روستایی به منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص دارد تا این منطقه سالم و پایدار بماند.

وی در ادامه تاکید کرد: ادعای ایران در مورد هیرمند به طور مستمر پیگیری می شود و ما به طور مرتب در جلسات کمیسیونرها حضور داریم. اقداماتی انجام شده اما تا امروز آب نگرفته ایم و همیشه با این موضوع مخالفت کرده و مطالبه کرده ایم. اما عدم دریافت عنوان ما را بی تفاوت نگذاشته است.

سخنگوی صنعت آب ایران تاکید کرد: برای این امر پروژه های زیادی آغاز شده و میلیاردها تومان برای تثبیت تامین آب شرب سیستان و بلوچستان هزینه شده است و حتی بر اساس دستور رئیس جمهور سیستان بلوچستان جزو اولین هاست. مناطقی که آب باید به آنجا برسد. بنابراین تثبیت در حال تحقق است و علاوه بر آن وزارت نیرو با همکاری وزارت امور خارجه به دنبال جاه طلبی های ایران است. بنابراین ما تمام تکالیفی را که داریم دنبال می کنیم.

مصرف آب کشور از 90 میلیارد متر مکعب عبور می کند.

قاسم زاده در ادامه نشست خبری خود با موضوع تغییر اقلیم و اینکه آب کشور باید خود را با این معضل تطبیق دهد، گفت: امسال در 28 خرداد ماه 20 دقیقه بارندگی در سد کرج فاجعه ای نادر در 60 سال اخیر را رقم زد. بارش چند ساعته باران که در چالوس رخ داد یکی از تغییرات الگوی بارندگی است که در کشور شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم بر ایران گفت: کشور ما یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی را دریافت می کند، ضمن اینکه پراکندگی بارش ها نیز در مناطق و فصول مختلف متفاوت است به طوری که در بهار و پاییز 25 درصد بارش را دریافت می کنیم. باران. 5 درصد در تابستان و 45 درصد در زمستان و کل آب تولیدی در کشور 110 میلیارد مترمکعب است و باید 40 درصد آن را برنامه ریزی کنیم اما مصرف آب کشور بیش از 90 میلیارد مترمکعب است.

نگران تخلیه سدها هستیم/ بدترین وضعیت در نیم قرن اخیر

قاسم زاده با بیان اینکه میزان بارندگی کاهش و دما افزایش یافته است، اظهار داشت: میزان تبخیر آب در کشور افزایش یافته و از سوی دیگر کشور دارای آب و هوای گرم و مرطوب است اما به پایان نرسیده است. باران و ما در 3 سال گذشته در شرایط خشک بودیم.

وی تاکید کرد: طبق بررسی های انجام شده در 15 سال اخیر، بدترین وضعیت را در سه سال اخیر تجربه می کنیم و این وضعیت در نیم قرن اخیر که وضعیت منابع آبی به این وضعیت وخیم رسیده است، بی سابقه بوده است.

قاسم زاده با بیان اینکه در سال های اخیر در تمامی فصول حتی در فصل زمستان شاهد کاهش بارندگی بوده ایم، تصریح کرد: تداوم تغییرات اقلیمی نگران کننده است چرا که در آینده کشور را با پدیده خالی شدن سدها مواجه خواهد کرد. چون حتی باران هم شبیه برف نیست و این یعنی آب برای ذخیره نداریم و آب به صورت سیل دور از دسترس است. هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می کند.

سخنگوی صنعت آب کشور:

وی میزان بارندگی در سراسر کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 21 آبان را 12 میلی متر اعلام کرد و گفت: میزان بارندگی در 16 استان کمتر از حد نرمال بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت میزان بارندگی در 6 استان نرمال بوده و تنها هفت استان بارندگی بالاتر از نرمال داشته اند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اگرچه پیش بینی بارندگی در تیرماه خوش بینانه بود، اما روند فعلی نشان می دهد که وضعیت بارندگی ها تاکنون چندان مطلوب نبوده است.

قاسم زاده گفت: پیش بینی ها همچنان حاکی از مساعد بودن وضعیت بارندگی ها از 19 آبان تا 19 بهمن است اما نظر ما در این مورد با توجه به میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا 12 بهمن ماه مشکوک است.

وی افزود: پیش بینی می شد در آبان ماه 6.6 درصد بارندگی داشته باشیم اما تاکنون تنها 3.8 میلی متر به دست آمده است.

رشد عجیب ذخایر آبی سدها

سخنگوی صنعت آب کشور میزان آب سدهای کشور از ابتدای سال هیدرولوژیکی جاری تا 22 آبان را یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است. ، که با توجه به وضعیت بارندگی کمی عجیب است.

قاسم زاده تصریح کرد: البته این مشکل می تواند ناشی از تغییرات اقلیمی باشد، یعنی در برخی نقاط که بارندگی نداشته است، بارندگی زیاد بوده و این موضوع در در دسترس بودن سدها تاثیر گذاشته است.

وی افزود: در صورت تداوم وضعیت بارندگی به روند فعلی و محقق نشدن پیش بینی بارش های خوب، امکان اعمال محدودیت برای برخی محصولات وجود خواهد داشت.

نگرانی از وضعیت برخی سدها

سخنگوی صنعت آب وضعیت سدها در حوضه دریاچه ارومیه را نگران کننده توصیف کرد و اظهار داشت: در مجموع 13 سد در این حوضه نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش حجم آب داشته و ممکن است عواقب آن نگران کننده باشد.

قاسم زاده درباره وضعیت سدهای آبرسانی تهران نیز گفت: اگرچه وضعیت سدهای غرب تهران از جمله امیرکبیر و طالقان مساعد است، اما وضعیت آب سدهای شرق تهران از جمله ماملو، لار و لتیان چندان مساعد نیست. .

کاهش بی سابقه بارندگی در قرن گذشته

وی ادامه داد: وضعیت بارندگی در کشور در یک قرن اخیر با کاهش بی سابقه ای همراه بوده است.

سخنگوی صنعت آب افزود: تابستان امسال وضعیت مصرف آب چندان مساعد نبود که هر روز پیک مصرف رخ می داد.

4 حوضه اصلی هیدروگرافی کشور با تنش آبی

قاسم زاده با اشاره به تنش آبی در کشور خاطرنشان کرد: از 6 حوضه اصلی رودخانه در کشور، چهار حوضه تحت تنش و تنها 2 حوضه بدون تنش هستند.

در حال تکمیل…

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29658

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.