به گزارش اخبار اقتصادی: بر اساس آمار شاخص مدیران خرید (شمخ) که توسط اتاق بازرگانی ایران در شهریور ماه سال جاری منتشر شد، تعداد شمخ به (50.62) رسید و با بهبود نسبت به ماه قبل، در مرز قرار گرفت. دامنه. بر اساس این ارزیابی، اگرچه در شهریورماه شاهد بهبود شدید بخش صنعت بودیم، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات این بخش همچنان پابرجاست و بخش صنعت با چالش‌های تامین مواد اولیه، نقدینگی و نیروی کار ماهر دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین شاخص نرخ اشتغال با عدد (20/50) به کمترین مقدار خود در 17 ماه گذشته از اردیبهشت 1401 (به جز فروردین) رسیده است. بر اساس این گزارش، شرایط تورمی باعث شده است که نیروی کار ماهر تمایلی به کار در واحدهای تولیدی نداشته و به دنبال مشاغل دیگر یا مهاجرت نشوند.

بر اساس شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیشتر از 50 باشد، نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود است، اما اگر عدد شاخص کمتر از 50 باشد، به این معنی است که اقتصاد در مسیر انقباض قرار گرفته است. رکود

شاخص های بخش صنعتی

بر اساس این گزارش، در شهریور ماه، عدد شاخص «تولید محصول» پس از دو ماه کاهش متوالی، در شهریور ماه اندکی افزایش یافت و به رقم (51.95) رسید که البته مقدار شاخص در مقایسه با آن جزئی است. به سال های گذشته این در حالی است که فشارهای تورمی پی در پی منجر به کاهش قدرت خرید و تضعیف تقاضای مشتریان شده است، به طوری که حجم سفارش های جدید مشتریان (47.82) برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است که نشان دهنده ادامه رکود تقاضا در بخش صنعت است. .

در عین حال در این ماه شرکت ها همچنان به دلایلی از جمله تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی در «تامین مواد اولیه مورد نیاز» با مشکل مواجه هستند، بنابراین عدد شاخص موجودی مواد اولیه در این ماه برابر است. به (47) که برای ماه سوم به طور مداوم کاهش یافته است.

علاوه بر تقاضای ضعیف مشتریان داخلی، «صادرات» نیز به دلیل مشکلات ناشی از نحوه تسویه تعهدات ارزی و محدودیت‌های صادراتی در مرز عراق در شهریورماه کاهش یافت و شاخص حجم صادرات کالا (45.63) بود. ضعیف ترین عملکرد در هشت ماه اخیر از بهمن ماه (به جز فروردین) کاهش تقاضای داخلی و کاهش صادرات و فروش به خارج از کشور باعث شده است که شاخص فروش محصولات برای سومین ماه متوالی با رقم 45.37 به نزول ادامه دهد. .

به گفته فعالان اقتصادی، فشارهای تورمی منجر به ضعیف شدن تقاضای مشتریان و در نتیجه کمبود نقدینگی و مواد اولیه شده است. همچنین تصویب مقررات خودسرانه و غیرتخصصی مانند تعهد ارزی، خروج صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از بورس کالا، تعیین قیمت اجباری در برخی بخش‌ها و قطعی مکرر برق در تابستان در کاهش شماخ موثر بوده است. در ماه های اخیر

صنعت