• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

با گذشت 1.5 سال هنوز مقصد واردات خودرو مشخص نیست

  • کد خبر : 20087
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
با گذشت 1.5 سال هنوز مقصد واردات خودرو مشخص نیست

عزت الله اکبری تالارپشتی اظهار داشت: خودروسازی مشکلات متعددی دارد. در وهله اول دخالت وزارت امنیت در دولت های مختلف در فرآیند تولید در شرکت های سهامدار و حتی کوره های بخش خصوصی یکی از این مشکلات است. به عنوان مثال در زمان وزیر قبل خودروسازان موظف به عرضه خودرو به بورس بودند چون پایه بورس دلار است با این اقدام. قیمت خودرو چند برابر شد، سپس خودروسازان مجبور به عرضه عمومی شدند و مقرر شد شورای رقابت قیمت گذاری را به عهده بگیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: فضای آشفته ای در حوزه خودرو حاکم است. تصمیمات متناقض، مداخلات منجر به آسیب جدی و غیره، مردم، تولیدکنندگان و قطعه سازان را از شرایط فعلی ناراضی کرده است. چرا باید اینجوری باشه؟

بر اساس اعلام خانه ملت، وی افزود: دولت باید در جایگاه حمایت، هدایت و نظارت قرار گیرد; از آنجایی که دولت از فعالیت واحدهای تولیدی در زمینه اشتغال، مالیات و … سود می برد، باید از تولیدکنندگان حمایت کند. از سوی دیگر دولت باید با تعیین میزان نیاز و جهت حرکت، بستری برای هدایت این شرکت ها فراهم کند. همچنین نظارت یعنی اینکه آیا تولید به نفع مردم است یا خیر.

اکبری تالارپشتی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که مردم، خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت گله مند هستند، این مسیر تا کی باید ادامه یابد؟ وزارت حریم خصوصی باید وارد عمل شود و وضعیت آشفته مدیریتی را که به همه آسیب می زند اصلاح کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون ساماندهی صنعت خودروسازی برای واردات خودرو، گفت: با وجود گذشت یک سال و نیم از تصویب این قانون، نتیجه آن مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است و دولت باید با تهیه بستر مناسب این قانون را اجرا کند.

وی افزود: منظور ما واردات خودرو یا تامین ارز مورد نیاز آن از سوی دولت نیست، بلکه بسترسازی برای واردات است که برای تحقق این امر باید از ظرفیت بخش خصوصی و اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده شود. بانک مرکزی و دولت با ظرافت لازم ارزهای موجود را شناسایی کرده و از طریق واردات خودرو به این ارزها اجازه ورود به کشور را می دهند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع مجلس گفت: در حال حاضر تولید خودرو مطابق با تقاضای بازار نیست و دولت باید این مشکل را حل کند.

مهر

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=20087

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.