• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

بازگشت بانک ها به اعتبارات کوتاه مدت

  • کد خبر : 42133
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
بازگشت بانک ها به اعتبارات کوتاه مدت

اکوایران: در جریان اجرای عملیات سیاست پولی بانک مرکزی در هفته منتهی به اول مردادماه، تمایل بانک ها به پذیرش اعتبارات کوتاه مدت مجددا افزایش یافت و حجم این اعتبارات به 32 برابر اعتبارات بلندمدت رسید.

اخبار اقتصادی، یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای ساماندهی نیازهای مالی بانک ها، اجرای عملیات بازار آزاد است. در این عملیات بانک ها با قرار دادن اوراق به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی اعتبار مورد نیاز را از این موسسه دریافت می کنند. ابتدا بانک ها مبالغ مورد نیاز خود را اعلام می کنند و سپس بانک مرکزی تعیین می کند که اعتبار دریافتی را چه زمانی و با چه نرخی بازپرداخت کنند.

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در جریان عملیات بازار آزاد در هفته منتهی به اول مردادماه، نزدیک به 21 درخواست از 11 بانک مطرح شد و سیاستگذاران دولتی با پرداخت کل مبلغ به بانک ها موافقت کردند. این حراج مانند هفته گذشته و بر خلاف حراج های برگزار شده از ابتدای سال تاکنون دو نوع سفارش با دو مدت متفاوت (کوتاه مدت و بلند مدت) ارائه کرده است. در این مزایده برخلاف مزایده های قبلی، حجم درخواست های با انقضای کوتاه مدت بیشتر از مزایده های بلندمدت بود.

همچنین برآورد می‌شود که حجم اعتبارات عادی بانک‌ها در 8 روز منتهی به اول مرداد تنها 3 همت باشد.

تزریق اعتبار 21 سنت از بانک مرکزی به بانک ها

برای تحریک تقاضا و پاسخ به کمبود منابع مالی در بین بانک ها، سیاست پولی می تواند منابع مالی را در ازای اوراق بهادار وثیقه (که به عنوان اوراق بهادار رپو نیز شناخته می شود) در اختیار بانک های متقاضی قرار دهد. عکس این عملیات نیز قابل تصور است که قبلاً در مقطعی در ایران انجام شده و طی آن بانک مرکزی اوراق خود را به طور موقت به شبکه بانکی می فروشد (ریپو معکوس) و در ازای آن منابع مالی را از بانک ها استقراض می کند.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در مزایده اول مردادماه 11 بانک از بانک مرکزی به ارزش 21 میلیارد و 260 میلیون تومان درخواست اعتبار کرده اند.

این اعتبار نیز مانند سایر وام ها نیازمند وثیقه است و نرخ سود آن توسط بانک مرکزی تعیین می شود. در مزایده جدید دو نوع سررسید کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است.

به عبارت دقیق تر، درخواست های 20.630 میلیارد تومانی با مهلت 7 روزه و درخواست های 630 میلیارد تومانی با مهلت 84 روزه ارسال شد. نرخ سود بانکی نیز مانند دوره های قبل 23 درصد تعیین شده است. بانک مرکزی در ازای دریافت ضمانت نامه از بانک ها، تمامی نیازهای همتی 21.26 خود را پرداخت کرده است.

ارزش قرارداد بازخرید منقضی شده نیز به 22.29 میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر، از این مزایده و مزایده قبلی هنوز 256 هزار و 940 میلیون تن وام بانکی باقی مانده که باید به بانک مرکزی پرداخت شود.

030504

اعتبار دوره ای از 3 بانک.

اعتبار سنجی دوره ای نیز یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت عملکرد بین بانکی است. نرخ سود این روش استقراض در حال حاضر 24 درصد تعیین شده است، قرارداد پس از 24 تا 48 ساعت به پایان می رسد و اصل مبلغ به همراه سود باید به بانک مرکزی بازگردانده شود.

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در هشت روز منتهی به اول مردادماه، سه بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی به میزان دو هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار عادی از بانک مرکزی گرفتند.

علاوه بر این، بازپرداخت وام های معوق قبلی نیز بالغ بر 3.13 میلیارد تومب بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42133

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.