به گزارش اخبار اقتصادی، درحالی بخش خصوصی به دنبال راه اندازی دفتر جدیدی در روسیه است که اتاق مشترک ایران و روسیه با احتساب تاریخ تشکیل اتاق ایران و شوروی قدمتی 45 ساله دارد. از طرفی دیگر بیش از دو دهه است ایران در روسیه رایزن بازرگانی دارد. اما بسیاری مشکلات پابرجاست. حال سوال اینجاست که با تشکیل دفتر تجاری ایران و روسیه مشکلات تجار دو کشور حل خواهد شد؟ و شاهد رشد تجارت دو کشور خواهیم بود یا نه؟

سوالی که در اظهارات غلامحسین شافعی مغفول مانده است. او می‌گوید، اتاق ایران به دنبال راه اندازی  5 دفتر تجاری در کشورهای مختلف است. در این میان باتوجه به مذاکراتی که با سرگئی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه انجام داده ایم، اولویت اول ما راه‌اندازی دفتر تجاری در روسیه است و امیدواریم در سال جاری این دفتر برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود تاسیس شود.

او البته تاکید توسعه روابط تجاری، نیازمند روابط مستحکم سیاسی ایران و روسیه و اراده سران دو کشور برای توسعه تعامل و مراودات و توجه جدی به رفع اشکالات زیرساختی در تجارت دو کشور است.

شافعی می افزاید: در مساله توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه در آینده پیش رو، یک نگرانی جدی برای فعالان اقتصادی وجود دارد و آن، مساله زیرساخت‌های تجارت دو کشور است که ممکن است پاسخگوی روند سریع مبادلات اقتصادی نباشد.

او  ادامه می‌دهد: مسائل بندری، گمرکی و حمل و نقلی، مهمترین مسائلی است که دو کشور در گذشته نیز به واسطه آنها زیان کرده‌اند و باید برای تضمین تجارت دوجانبه، بر رفع این مسائل تمرکز شده و آینده را متفاوت کرد.

طبق گزارش اتاق ایران، شافعی معتقد است، موضوع تجارت با ارزهای ملی دو کشور و امضای توافقنامه کریدور سبز گمرکی از جمله گشایش‌هایی ماه‌های اخیر بوده که بخشی از مشکلات بخش خصوصی دو کشور در توسعه مبادلات را رفع می‌کند.