به گزارش اخبار اقتصادی، حرکت بازار ارز در هفته جاری نشان داد که معامله گران بازار ارز موضع خرید و فروش در شرایط فعلی را بر اساس دیدگاه سیاسی انتخاب می کنند. در ابتدای هفته نگرانی ها از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، ادعای مشاهده اورانیوم با خلوص بالاتر از سوی مسئولان آژانس و احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه افزایش یافته بود، دلار را شکست. سقف و به کانال 60 هزار تومان رسید اما در ادامه خبر احتمال از سرگیری مذاکرات و سفر رافائل گروسی به ایران زمینه را برای اصلاح شدید بازار ارز فراهم کرد.

لایحه فوریت ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در هفته جاری به منظور تامین معیشت مرزنشینان، کوله‌نشینان و ملوانان به تصویب رسید.

در این لایحه مصوب مرزنشینان می توانند تا سقف 10 درصد واردات سال قبل را بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی وارد کنند.

اگرچه به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، این تصمیم با هدف نظارت بر واردات و کاهش مبادلات غیررسمی است و باید مبدأ ارز وارداتی کولبران در این لایحه مشخص شود، اما به رسمیت شناخته شدن کار کولبران منتقدانی دارد. مخالفان می گویند برای بهبود معیشت مرزنشینان بهتر است به فکر ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان باشیم. تخصیص سهم 10 درصدی واردات کولبران بدون گمرک و مالیات باعث کاهش درآمد دولت از عوارض و مالیات می شود، علاوه بر این برای بسیاری از مواد، واردات نیازمند شناخت کافی از محصولات است، بنابراین واردات جزئی نیز خطر کمبود کالا را افزایش می دهد. اصالت کالا

متأسفانه مرزنشینان به دلیل نبود شغل پایدار مورد سوء استفاده قاچاقچیان قرار گرفته اند و باندهای قاچاق بخشی از واردات را انجام می دهند. به رسمیت شناختن واردات از سوی مرزنشینان قطعا حرص و طمع قاچاقچیان را برای انجام فعالیت های قاچاق خود تحت پوشش واردات رسمی مرزنشینان افزایش می دهد و بنابراین به رسمیت شناختن واردات جیب برها نوعی به رسمیت شناختن بازار غیررسمی ارز است زیرا بخش غیر شفاف اقتصاد همیشه وجود داشته و این بخش ارز خود را از بازار آزاد تامین می کند و در صورت افزایش محدودیت ها در بازار ارز، این تقاضا می تواند باعث افزایش قیمت شود. بازار آزاد افزایش بنابراین اگر به جای ایجاد اشتغال پایدار، واردات مرزنشینان با واردات قاچاقچیان آمیخته شود که دور از ذهن نیست و از گذشته هشدار منتقدان بوده است، نوعی تشخیص است. بازار غیر رسمی ارز که همیشه نیاز به ارز دارد و نمی توان آن را بست.

بازار سکه فروخته شد

نتیجه یک طناب کشی دلار سلیمانی و درهم امارات به نفع دلار سلیمانی تمام شد درهم امارات او نتوانست مقاومت کند و به پایین کشیده شد.

زیان 56 هزار تومانی بازار ارز که پشتوانه مهم این روزهای بازار بود، دومین مرحله از ریزش سنگین بازار ارز را رقم زد و سکه طلا پس از آن با افت شدید فروخته شد. قیمت ها در بازار آزاد ارز روز گذشته تا انتهای کانال 30 میلیون تومان نفوذ کرد اما در انتهای کانال نتوانست تثبیت شود و در پایان معاملات روی 30 میلیون متوقف شد. تومان

رشد بازار سرمایه بر اساس تورم

کاهش قیمت ها در بازار سرمایه را می توان ناشی از اصلاح قیمت دانست بازار سهام وی بازار را عقب مانده ترین بازار نسبت به تورم عنوان کرد و آن را بازاری امیدوارکننده برای سرمایه گذاران دانست. زیرا با رشد نرخ ارز و تورم، ارزش دارایی های شرکت افزایش می یابد و به همین دلیل قیمت سهام نیز می تواند به دلیل تورم افزایش یابد.

با وجود کاهش قیمت ها در بورس در روز گذشته که بی ارتباط با سقوط ناگهانی دلار نبود، ارزش معامله عقل رشد کرده است. این اتفاق نشان می دهد که بازار خریدار جنبه های منفی دارد و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد می توان به رشد کوتاه مدت بازار سرمایه امیدوار بود.