• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

بازار توافق شده در فرابورس کلیدی است

  • کد خبر : 27567
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲:۴۳
بازار توافق شده در فرابورس کلیدی است

به گزارش رکنا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نشست افتتاحیه «بازار توافقی». بورس ایران وی تصریح کرد: افتتاح بازار توافقی اتفاق بسیار مهمی است و از این حیث باید توجه داشت که روند توسعه فرابورس با شتاب مناسب ادامه یافته است. یکی از مشکلات جدی که در بازار پایه شاهد بودیم این است که تفاوتی با بازار شرکت های پذیرفته شده ندارد.

وی افزود: وقتی به توصیه ها نگاه کردید، اقدامات پذیرفته شده تفاوت چندانی با شرکت های پایه نداشت که می توانست ریسک های زیادی را به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بیشتر شرکت های پایه آن هایی هستند که امکان حضور در بازارهای برتر را ندارند. البته برخی شرکت ها این امکان را دارند و این اتفاق برای 6 شرکت در سال گذشته رخ داد. با این حال، اکثر شرکت های زیربنایی بازگشایی شده اند و بدون پذیرش در حال معامله هستند. عمدتاً در مواقعی که بازار با فراز و نشیب مواجه است، نوسانات این سهام زیاد است. از این رو شرکت فربورس در نیمه دوم سال گذشته پیشنهاد راه اندازی بازار اجماع را ارائه کرد. راه اندازی معاملات فرابورس یا بدون واسطه در واقع ماموریت اصلی بازار فرابورس است.

وی با اشاره به اینکه بحث های فنی زیادی در این زمینه مطرح شد، گفت: پیام ما در راه اندازی بازار معامله ایجاد تفاوت جدی بین شرکت های پذیرفته شده و غیرپذیرفته شده است.

عشقی افزود: پیشنهاد ما به شرکت ها این است که سهام خود را در بورس بپذیرند. در این بازار سهامداران باید اعلامیه ریسک را امضا کنند. اثر دامنه نوسانات نسبت به بازار اصلی دشوارتر است. به عبارت دیگر، دامنه بازتر است. به این ترتیب می توان با محدودیت های کمتری عمل کرد. تجربه بین المللی نیز نشان داده است که بازاری مانند بازار پایه ما معادل سهام ابطال شده را ندارد.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل صرافی فر ایران با بیان اینکه زیرساخت ها و سیاست های صرافی در خصوص بازار پایه در صرافی فر نشان داده شده است، گفت: در حالی که بازار اول و دوم 150 درصد رشد داشته، بازار مرکزی 70 درصد رشد داشته است. ، نشان دهنده افزایش تمایل به سرمایه گذاری های کم خطر است. میزان سهام شناور آزاد شرکت ها به 27 درصد افزایش یافته است که نشان از رونق بیشتر بازار دارد.

وی افزود: در شش ماهه امسال با 9 شرکت در بازار قرارداد داشتیم که 80 درصد رشد داشته است. در مجموع 16 شرکت پذیرفته شده هستند که بیش از 100 درصد رشد داشته اند. از نظر تامین مالی جمعی نیز 80 پروژه تامین مالی شده است. 12 ETF مشترک است. در واقع تامین مالی نسبت به گذشته کاهش یافته و از 7 شرکت به 21 شرکت رسیده است.

شیرازی گفت: جلسه امروز بازار جدیدی نسبت به گذشته است و در تلاش هستیم تا بازار فرابورس (معاملات بدون واسطه) را فعال کنیم و برای هر سرمایه گذاری چه در تنوع و چه در اندازه ابزار داریم و در بعد فرابورس نیز گرفته ایم. اقدامات خوبی در دنیا انجام شده است، امروز 40 درصد بازار سرمایه آمریکا به این موضوع مربوط می شود و در سال 2018 این رقم از 30 درصد گذشته است.در هند ارزش معاملات فرابورس به 442 میلیارد دلار رسیده است.بخشی از اقتصاد ما نیاز به فرابورس دارد تا شرکت هایی که نمی توانند به بورس برسند از این امکان استفاده کنند امیدواریم در کنار بازار اجماع و فعال سازی فرابورس باشیم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27567

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.