• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

بازار ارز و سرمایه چگونه به استقبال تنفیذ می‌روند؟

  • کد خبر : 42139
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
بازار ارز و سرمایه چگونه به استقبال تنفیذ می‌روند؟

اکوایران: فردا یکشنبه 15 مرداد 1403 مراسم اعدام چهاردهمین رئیس جمهور ایران برگزار می شود. اما استقبال بازار ارز و سرمایه از این مراسم چگونه خواهد بود؟

فردا یکشنبه 15 مرداد 1403 مراسم اعدام چهاردهمین رئیس جمهور ایران برگزار می شود. حکم مسعود البادیشیان فردا از سوی مقام معظم رهبری به عنوان چهاردهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود.

در آستانه برگزاری این مراسم، بازار ارز و طلا نوسانات خاصی را تجربه نکرد. به عبارتی می توان گفت این دو بازار بیشتر دچار مشکل بودند.

دلار تهران تنها 50 تومان تغییر قیمت را ثبت کرد و افزایش یافت، اما درهم امارات فاصله آن با دلار را پر کرد و حباب درهم در روز شنبه با 390 تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه به 63 تومان رسید.

در پی تداوم گرمای شدید و بی سابقه و به منظور حفظ سلامت شهروندان و مدیریت مصرف انرژی شهری، کلیه مراکز دولتی، ادارات و بانک های سراسر کشور (به استثنای اورژانس و مراکز خدمات امدادی) روز یکشنبه 16 مرداد تعطیل هستند.

تعطیلی های گسترده به دلیل گرمای آب و هوا خبر خوبی نخواهد بود زیرا اگرچه دولت هزینه های مشخص و تعیین شده ای در بودجه دارد، اما با تعطیلی در سطح ملی، فعالیت های اقتصادی کشور و به تبع آن درآمد شرکت ها و دولت است. کاهش خواهد یافت که می تواند به کسری بودجه دولت دامن بزند. افزایش کسری بودجه عمومی برای بازار ارز مطلوب نخواهد بود.

در پی تعطیلی سراسری روز یکشنبه، چهلمین حراج شمش طلا که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، لغو شد.

افزایش نرخ سود بین بانکی

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 12 مرداد 1403 با افزایش 500 درصدی نسبت به هفته قبل به 23.68 درصد رسید. بانک ها برای تامین نیازهای کوتاه مدت خود به صورت روزانه و هفتگی از یکدیگر وام می گیرند، نقدینگی مازاد در سیستم بانکی باعث کاهش نرخ سود بین بانکی می شود و زمانی که نقدینگی بدتر می شود، بانک ها در شب با نرخ سود بالاتر از یکدیگر وام می گیرند. بازار که باعث افزایش نرخ بهره می شود. افزایش نرخ سود بین بانکی، افزایش نرخ سود بین بانکی به میزان مذکور نشان می دهد که بانک ها برای تامین نیازهای کوتاه مدت خود با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

داده های اقتصادی ایالات متحده و قیمت جهانی طلا

بر اساس گزارش بلومبرگ، بر اساس داده های منتشر شده توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی در ژوئن 0.2 درصد رشد کرد و رشد سالانه تورم اولیه به 2.6 درصد رسید. این گزارش انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تقویت کرد و از کاهش بیشتر اونس طلا در جهان جلوگیری کرد. روند حرکت اونس جهانی طلا برای بررسی قیمت ها در بازار طلا مهم است.

جهت گیری برجام

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه اعلام کرده است که برجام ابتکاری برای رفع تحریم ها بوده، اصل این ابتکار صحیح بوده و فکر نمی کنم کسی با آن مخالفت کند. مسیر خنثی سازی و رفع تحریم را باید همزمان طی کرد.

این اظهار نظر در بین خبرگزاری ها بازتاب پیدا کرد و به نفع مذاکرات احتمالی آینده تلقی شد.

قیمت تتر زیر دلار است.

امروز قیمت تتر کمتر از دلار تهران و حباب درهم در محدوده منطقی کمتر از 100 تومان قرار گرفت که نشان می دهد توصیه بازار پول روند صعودی نشان نمی دهد.

حباب سکه امامی در کانال 20 درصد قرار دارد و طلای مذاب حباب مثبت 87 هزار تومانی را به ثبت رسانده است.

آیا رئیس جمهور جدید فاز نزولی بازار سرمایه را تغییر خواهد داد؟

بازار سرمایه امروز منفی شد، بنابراین حتی تغییر رئیس جمهور هم نمی تواند بازار سرمایه را مثبت کند. شاخص کل همزمان با افزایش دما بیش از 14 هزار واحد اصلاح شد و در محدوده 2 میلیون و 160 هزار واحد قرار گرفت.

بازار سرمایه اغلب به شرایط نامساعد جوی مانند گرمای بیش از حد در تابستان و یا سیل و طوفان واکنش منفی نشان می دهد و با توجه به تعطیلی ملی کشور در سایه بحران انرژی، برای کل پایتخت بی دلیل نیست. شاخص بازار سرمایه منفی خواهد بود اما در نهایت باید آن را دید. آیا رئیس جمهور جدید می تواند شرایط بازار سرمایه را بهبود بخشد؟ آیا در کوتاه مدت انتظار تغییر در بازار سرمایه را دارید یا خیر؟ چرا که در گذشته با انتصاب حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی به ترتیب در سال های 1392 و 1400، بازار سرمایه به امید تغییرات در کوتاه مدت سبز شد.

در حالی که احمد آقایی، معاون امنیتی وزیر کشور اواخر هفته گذشته از عدم اطلاع رسمی به ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت خبر داده بود، امروز لیست قیمت محصولات ایران خودرو برای مرداد ماه 1403 منتشر شد افزایش قیمت

از سوی دیگر، از امروز قطعه سازان و خودروسازان به مدت یک هفته به تعطیلات تابستانی می روند.

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که بازار سرمایه فردای آن روز پس از ابلاغیه شورای اطلاع رسانی دولت مبنی بر قرنطینه سراسری در روز یکشنبه فعال نمی شود.

با تصویب هیات وزیران قیمت کود اوره در پتروشیمی 6 افزایش یافت که در صورت اعمال این افزایش ممکن است حاشیه سود شرکت های پتروشیمی تولید کننده اوره در بازار سرمایه افزایش یابد. شرکت های پتروشیمی از پیشتازان بازار سرمایه هستند.

در سال 1402 خبر افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی باعث سقوط بورس شد. چندی پیش تصمیم برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها لغو شد که باید با این خبر مثبت در پتروشیمی ها دید. گروه، همانطور که رهبر نزول بازار سرمایه بود، می تواند رهبر رشد بازار سرمایه شود.

در حال حاضر خروج پول واقعی از بازار سرمایه افزایش یافته و به کمتر از 190 میلیارد تومان رسیده است.

در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه همزمان کاهش یافت که نشان می دهد انتظارات در بازار سرمایه همچنان در مرحله اصلاح است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42139

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.