• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

این غرق به 360 دشت کشور رسید

  • کد خبر : 41742
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
این غرق به 360 دشت کشور رسید

به گزارش اخبار اقتصادی، عیسی بزرگ زاده درباره وضعیت سفره های زیرزمینی و تاثیر منفی برداشت های بی رویه افزود: بیش از 50 درصد مصرف آب از سفره های زیرزمینی تامین می شود.

وی ادامه داد: سال‌هاست که در بخش بزرگی از کشور پهناور ایران برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی به قنات‌ها و چاه‌ها متکی بوده‌ایم که در واقع منابع آب زیرزمینی را تخلیه می‌کنند.

سخنگوی طرح های ملی هیدرولوژی خاطرنشان کرد: در دهه های اخیر این منابع بدون کنترل استخراج شده و سطح آب های زیرزمینی همچنان رو به کاهش است و در بسیاری از سفره های زیرزمینی در حدود 360 سفره زیرزمینی نشانه های فرونشست مشاهده می شود.

سفره های زیرزمینی به دشت های ممنوعه و بحرانی تبدیل می شوند

بزرگ زاده گفت: از 609 دشت بیش از 420 دشت ممنوعه و بحرانی و حدود 360 دشت در معرض فرونشست است.

وی ادامه داد: نگرانی برخی از کارشناسان آب کشور این است که این روش برداشت آب منجر به تداوم از بین رفتن سفره های باز شود و این سفره ها به دشت های بحرانی و ممنوعه با نشانه های فرونشست تبدیل شوند.

سخنگوی صنعت آب گفت: نقاطی در استان فارس وجود دارد که عمق چاه ها به 450 متر رسیده است. سوال اینجاست که این روند تا کجا ادامه می یابد تا به آب برسد و با صرف هزینه و انرژی فراوان بتوان آب را استخراج کرد و برای کاشت پیاز، خربزه، هندوانه، لیموترش و صیفی جات استفاده کرد.

بزرگ زاده افزود: سطح آب های زیرزمینی دشت رفسنجان تا کجا باید پایین بیاید و از آب استحصالی برای کشت پسته استفاده شود؟

وی تاکید کرد: این روند کاهش آب، فروریختن زمین و شکاف هایی که در خیابان ها و ساختمان ها بر اثر فرونشست زمین ایجاد می شود و تهدیدی جدی برای ساکنان هستند تا کی می تواند ادامه داشته باشد و تا کی کار کشاورزی را تهدید نکند؟

با روند فعلی آب برای کشاورز باقی نمی ماند

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اگر این آب بیش از پیش کاهش یابد، همانطور که در بسیاری از دشت‌ها مانند اصفهان، خراسان و جاهای دیگر کمتر و کمتر می‌شود، کشاورز تا چند سال دیگر آب یکسانی نخواهد داشت و اولین قربانی است. بهره برداری بیش از حد در بخش کشاورزی، خود کشاورز است.

بزرگ زاده افزود: این چاقی و مصرف فراوان آب کشاورزی تهدیدی برای پایداری کشاورزی در آینده نزدیک است، بالاخره اگر سفره خشک شود برای کشاورز آبی نیست و وقتی آب برای کشاورز نباشد و کشاورزی، امنیت غذایی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این شرایط امنیت غذایی نداریم، امنیت آبی نداریم، امنیت اکوسیستمی هم نخواهیم داشت.

سخنگوی طرح های ملی هیدرولوژی گفت: همه اینها برخی کارشناسان منطقی را به این نتیجه رساند که چرا باید اجازه دهیم طبیعت، آبخوان و دشت با کاهش و کاهش آبیاری و ایجاد حفره در منازل و خیابان ها ما را مجازات کنند؟

تولید 1.39 کیلوگرم محصول با مصرف یک متر مکعب آب.

بزرگ زاده ادامه داد: بر این اساس کارشناسان مذکور به این نتیجه رسیدند که علاوه بر داشتن کشاورزی پایدار، سناریوی بهره وری ارائه کنند و ضمن اینکه امنیت غذایی داریم، امنیت آبی و امنیت اکوسیستمی را نیز داریم.

وی بیان کرد: این کارشناسان به این نتیجه رسیدند که در مقیاس منطقه ای و جهانی بهره وری فیزیکی و اقتصادی هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی کشورمان بسیار بسیار کمتر است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: به ازای هر مترمکعب آب 1.39 کیلوگرم محصول خشک تولید می کنیم که در سند ایمنی غذایی نیز آمده است و کارشناسان مذکور اذعان داشتند که به راحتی می توان این میزان را تا 2.6 کیلوگرم بر متر مکعب افزایش داد. اب.”

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41742

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.