به گزارش اخبار اقتصادی، دیده بان مهاجرت در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت مهاجران ایرانی پرداخت. بهرام سلواتی، تحلیلگر ارشد مهاجرت، درباره مهم ترین نکات این گزارش نوشت: منطقه OECD به عنوان مرکز اصلی جذب مهاجران در جهان، سالانه تعداد زیادی مهاجر جدید را به خود جذب می کند. در سال 2020 تعداد مهاجران جدید ایرانی که وارد کشورهای این منطقه شده اند 48000 نفر بوده است که طبق آخرین آمار این سالنامه با 141 درصد افزایش به 115000 نفر در سال 2021 رسیده است و به این ترتیب اولین نفر را به ثبت رسانده است. رتبه بندی جمعیت مهاجر بر اساس نرخ رشد مهاجران جدید. لازم به ذکر است که ایران از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است که با اعزام 407 هزار مهاجر جدید به این منطقه، هند در رتبه اول تعداد مطلق مهاجران جدید قرار دارد که نرخ رشد 86 را نشان می دهد. درصد نسبت به سال گذشته.

ساکنان دوم ترکیه.

بر اساس این گزارش، ترکیه در سال 2021 615 هزار مهاجر جدید از کشورهای مختلف جذب کرده است که نسبت به سال گذشته رشد 250 درصدی (242 هزار مهاجر جدید) را به ثبت رسانده است. عراق با 74 هزار مهاجر جدید در رتبه اول، ایران با 67 هزار مهاجر جدید در رتبه دوم و ازبکستان با 40 هزار مهاجر جدید در رتبه سوم قرار دارند. قابل ذکر است که 50 درصد از مهاجران جدید ایرانی در ترکیه را زنان تشکیل می دهند.

مهاجرت دانشجویی به ایتالیا

بر اساس داده های رصدخانه مهاجرت، بسیاری از کشورهای منطقه OECD هر ساله دانشجویان بین المللی را جذب می کنند. در سال 2021، در مجموع 72000 دانشجوی بین المللی در ایتالیا ثبت نام کرده اند، دانشجویان ایرانی پس از چینی دومین ملیت دانشجویان خارجی و رتبه سوم دانشجویان هندی را دارند. در مجموع 4324000 دانشجوی بین المللی در منطقه OECD تحصیل می کنند که دانشجویان چینی، هندی و ویتنامی در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

تشدید کانال مهاجرت پناهندگی

گزارش جدید دیده بان مهاجرت نشان می دهد که در کنار مسیرهای مهاجرت تحصیلی، کاری و خانوادگی، مسیر مهاجرت پناهندگی یکی از رایج ترین مسیرها در بین مهاجران در جهان است. نکته قابل ذکر در سالنامه مهاجرت OECD در سال 2023، حضور چشمگیر مهاجران ایرانی در فهرست 15 کشور برتر ثبت کننده درخواست پناهندگی در کشورهای میزبان است. به عنوان مثال، ایرانیان با 1916 درخواست در سال 2022 رتبه اول را در بین ملیت های ثبت کننده درخواست های جدید پناهندگی در استرالیا به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته (2021) رشد 226 درصدی را نشان می دهد (846 درخواست پناهندگی جدید ثبت شده).

به گفته سالواتی، ایرانیان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۶۳۲۰ درخواست جدید در آلمان ثبت کردند (۲۶۹۵ درخواست) و رشد ۲۳۴ درصدی را تجربه کردند.

جایگاه ایران در بین 15 کشور

بر اساس گزارش دیده‌بان مهاجرت، جایگاه ایران در میان 15 ملیت برتر ثبت‌کننده درخواست‌های جدید پناهندگی در کشورهای میزبان به شرح زیر است:

استرالیا (رتبه 1)، مجارستان (رتبه 2)، بریتانیا (رتبه 3)، ترکیه (رتبه 4)، لتونی (رتبه 4)، کانادا (رتبه 5)، دانمارک (رتبه 5)، آلمان (رتبه 6)، لوکزامبورگ (مقام ششم)، فنلاند (مقام هشتم)، نروژ (مقام نهم)، سوئیس (مقام نهم)، سوئد (مقام دهم)، لهستان (مقام دهم)، ایسلند (مقام دهم)، لیتوانی (مقام یازدهم)، هلند (مقام یازدهم) مکان)، اسلوونی (مقام یازدهم)، ژاپن (مقام دوازدهم)، اتریش (مقام سیزدهم)، بلژیک (مقام چهاردهم)

به گفته این تحلیلگر ارشد حوزه مهاجرت، با توجه به نکات فوق و اهمیت روزافزون و گسترده مهاجرت در جامعه امروز ایران، روشنگری و آگاهی بخشی عمومی در این زمینه و ادامه انتشار سالنامه های مهاجرت در کشور بدیهی است. که هماهنگ و مطابق با استانداردهای بین المللی باشد چقدر برای کشور لازم و مفید است؟