• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

ایران بخشی از زنجیره ارزش جهانی نیست

  • کد خبر : 30387
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
ایران بخشی از زنجیره ارزش جهانی نیست

اکو ایران: معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایران هنوز وارد زنجیره ارزش جهانی نشده است.

به گزارش اخبار اقتصادی، «ایران هنوز وارد زنجیره ارزش جهانی نشده است». این آخرین اظهار نظر یک مقام سابق دولت است. عیسی منصوری معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: صنایع برای ورود به بازار جهانی باید طراحی خاص خود را داشته باشند یا تولید و توزیع خود را به سطح جهانی برسانند.

این محقق و پژوهشگر زنجیره ارزش جهانی که در نشستی در اتاق بازرگانی تهران سخنرانی کرد. و افزود: صنایع کشور در زنجیره ارزش جهانی عقب مانده اند. منطقه ای شدن زنجیره ارزش رویکردی است که طی یک دهه اخیر در دنیا شکل گرفته است و این اتفاق می تواند فرصتی برای ایران و صنایع کشور برای ورود به زنجیره های ارزش منطقه ای باشد. منصوری تاکید کرد: کسب و کار ارزش افزوده به رویکرد غالب در دنیای تجارت امروز تبدیل شده است.

عطاءالاشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز معتقد است وضعیت زنجیره های ارزش ملی باید بررسی شود. وی گفت: بررسی سطح زنجیره های داخلی کشور و میزان آمادگی بخش خصوصی برای پیوستن به این زنجیره بسیار مهم است.

اشرفی اصفهانی پیشنهاد داد که واحد زنجیره ارزش مرکز خدمات سرمایه گذاری وضعیت زنجیره ارزش داخلی به ویژه در حوزه کشاورزی را بررسی کند و ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی، زنجیره تامین و به ویژه از منظر موضوع کشاورزی قراردادی قابل بررسی است.

مرتضی کچ زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران نیز با اشاره به اینکه با این اقتصاد بسته و نوع سیاست ها، حرکت به سمت زنجیره های ارزش جهانی منجر به شکست می شود، گفت: وی با اشاره به اینکه آخرین موارد ورود ماشین آلات به سال ها قبل برمی گردد، ادامه داد: ایران در زمینه صیادی و دام سبک دارای مزیت رقابتی است و این دو حوزه می توانند ضامن ورود ایران به زنجیره ارزش جهانی در آینده باشند.

در حالی که معاون سابق وزارت تعاون می گوید ایران هنوز وارد زنجیره ارزش جهانی نشده است. کاظم بیابانی خامنه که در حوزه زنجیره ارزش تحقیقاتی انجام داده است، از ورود ایران به زنجیره ارزش خبر داد. اما مشارکت آنها کم است. در واقع سهم ایران در زنجیره ارزش جهانی نه تنها کم نیست، بلکه در حال از بین رفتن است.

جامه در این نشست با اشاره به اینکه 70 درصد تجارت جهانی در قالب زنجیره ارزش جهانی انجام می شود، گفت: بررسی ها نشان می دهد که مشارکت ایران در زنجیره های جهانی در مقایسه با کشورهای منتخب نفتی رشد کمتری دارد.

وی افزود: از جمله آنها می توان به تعمیق جایگاه نسبی صعودی، سهم صادرات کالا محور، مزیت نسبی در بخش های نهفته محیط زیست، آلاینده و انرژی بر و سهم حدود 40 درصدی ارزش افزوده تولید صادراتی در زنجیره ارزش جهانی مشخصات. همچنین سهم ارزش افزوده خارجی در صادرات ایران کمتر از 9 درصد است و جایگاه ایران در شبکه تجارت ارزش افزوده نه متمرکز و نه متمرکز است. این در حالی است که کشورهای کانونی و متمرکز به عنوان مراکز و بازیگران مهم شبکه شناخته می شوند.

بیابانی ادامه داد: مسیر رشد قابل اعتماد کشورهای در حال توسعه، اهرم سازی سیستم های تولیدی است که با تولید جهانی درگیر هستند، نه سیستم های تولید ملی. در عین حال باید توجه داشت که افزایش مشارکت در زنجیره های ارزش جهانی و ایجاد جایگاه کانونی و مرکزی در شبکه تجارت جهانی راهی برای افزایش تاب آوری اقتصادی و توسعه اقتصادی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30387

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.