• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

ایجاد شهرک های صنفی در محدوده شهر.

  • کد خبر : 42543
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
ایجاد شهرک های صنفی در محدوده شهر.

اکو ایران: شهرهای صنعتی بستر مناسبی را برای رشد و توسعه واحدهای تولیدی فراهم می کنند. اما این فضا علاوه بر فرصت ها، چالش هایی را نیز برای واحدهای تولیدی به همراه دارد که در صورت عدم توجه می تواند به تهدیدی جدی تبدیل شود.

اخبار اقتصادی؛ با توجه به اهمیت این شهرها برای شرکت های صنعتی، زیرساخت های این شهرها توسط متولیان این بخش ها فراهم می شود تا واحدهای تولیدی با مشکل مواجه نشوند. در همین راستا فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در میزگرد خانه صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک، خاطرنشان کرد: صنايع كوچك در كشور ما خصوصي بوده و به سازمانهاي دولتي وابسته نيستند و مي توانند بخش توليد نقش مهمي را ايفا كند، اما اين بخش مغفول مانده است.

به گفته مقیمی، امروز در کنار فرصت هایی که این بخش دارد، با تهدیداتی نیز مواجه هستیم که باید از این لحاظ مورد توجه قرار گیرد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است: حمایت‌هایی که باید از صنایع کوچک انجام شود به دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شود و صنایع بزرگ خارج از این دو بخش با مشکل مواجه نیستند، اما صنایع کوچک نیاز به حمایت دارند در بخش سخت افزار

مقیمی در خصوص مشکلات پیش روی این بخش خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه مجوز ایجاد شهرک های تجاری در محدوده شهر به این سازمان داده شد تا روند ایجاد شهرک های تجاری تسهیل شود. از سوی دیگر، تدوین سیاست‌های مربوط به گروه‌های تجاری به سازمان صنایع کوچک و شهر‌های صنعتی ایران واگذار شده و به این ترتیب متولی این بخش مشخص شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، به گفته مقیمی، در زمینه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، در برنامه هفتم توسعه نیز مقرر شد از فرصت های موجود در شهرهای صنعتی استفاده شود.

وی ادامه داد: ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با ارتقای وظایف و مسئولیت ها مجموعه خدمات مالی را به واحدهای تولیدی ارائه می کند. علاوه بر این، نقش ها و وظایف صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بهبود یافته و به سمت وظایف حمایت مالی برای کسب و کارها حرکت کرده است. به عنوان یک بانک صنعتی کوچک

مقیمی نقش برخی صنایع تولیدی برای صنایع کوچک را بسیار بیشتر از صنایع بزرگ عنوان کرد و گفت: اگر نقشه لجستیکی کشور در حوزه صنایع کوچک را بازنگری و بازنگری کنیم اثرات جدی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

مشکل برند در کشور موضوع دیگری است که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران به آن اشاره کرد. به گفته مقیمی، برندسازی حوزه بسیار مهمی است که چندان به آن توجه نمی شود. از این حیث می توان به این نکته اشاره کرد که ایران دومین تولید کننده عسل در جهان است، اما به درستی برندسازی نشده و به بازار عرضه نشده است. در دنیا ناشناخته است. به گفته مقیمی، برای ۱۲۰ هزار تولیدکننده عسل کشور باید در حوزه توسعه برند تلاش کرد.

بازتعریف صنایع کوچک

مهدی صادقی نیارکی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نگاه به صنایع کوچک باید تغییر کند و واحدهای صنعتی را نباید از نظر تعداد ارزیابی کرد، بلکه معیارهایی برای ارزیابی وضعیت واحدهای صنعتی تعیین کرد. واحدهای تولیدی بر اساس ارزش آن

به گفته نیارکی، این یک مقوله کیفی است. اگر این اتفاق بیفتد می توانیم شاهد بازآفرینی صنایع کوچک باشیم.

درگیری صنایع با مشکل عدم تعادل انرژی

اصغر مصاحب یکی از کارگران شهرک های صنعتی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه صنایع باید در سه سطح کلان، سازمانی و تولیدکننده و فعالان تجاری طبقه بندی شوند، گفت: در این راستا باید به سمت تولیدات صنعتی برود.

به گفته مصاحب، در سطح کلان که سیاست گذاری در سطوح سند اولیه صورت می گیرد، موانع زیادی وجود ندارد، اما در سطح دوم، یک سری ماموریت ها و مأموریت ها وجود دارد. این بخش با موانعی مواجه است که از فرصت های ایجاد شده استفاده می کند. این بخش در چالش اما در سطح سوم تولیدکنندگان و کارآفرینان هستند که در حال حاضر در این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستند.

مشکل عدم تعادل انرژی از دیگر مواردی است که مصاحب به آن اشاره کرد و در این زمینه گفت، عدم تعادل انرژی در صنعت با مشکلات زیادی مواجه شده است.

علاوه بر مشکل عدم توازن انرژی در بخش زیرساخت، نیاز به نوسازی نیز داریم و از سوی دیگر مشکل تامین مالی و مواد اولیه شرکت های صنعتی نیز باید حل شود.

مرتضوی دبیرکل اتاق صنعت معدن و تجارت ایران در این جلسه با اشاره به اینکه پرمخاطب ترین بخش اقتصاد شرکت های متوسط ​​هستند، افزود: زمانی آسیب جدی به این بخش، بانک ها وارد کرد. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​وارد کرد و دلیل اصلی آن این بود که بانک‌های ملی بیشتر اعتماد محور هستند تا ایده‌محور و این باعث نادیده گرفتن ایده‌ها می‌شود.

تاثیر واحدهای صنعتی خانوادگی در سال های 57 تا 58 مورد دیگری است که مرتضوی به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت: این واحدها ستون فقرات صنعت کشور بودند و می توانستند کانون توسعه صنایع کوچک ایران باشند. این صنایع نابود شدند. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42543

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.