• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
10

اولین پرواز از سقز به تهران بود.

  • کد خبر : 29451
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
اولین پرواز از سقز به تهران بود.

پروژه فرودگاه سقز پس از 27 سال همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و اولین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم به ثبت رسید.

با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها در این فرودگاه، همزمان با استفاده از آن و اولین پرواز به تهران، بلیت به مسافران فروخته شد.

این فرودگاه در زمینی به مساحت 180 هکتار و ترمینالی به مساحت 2500 متر مربع توسط مهندسان ایرانی تکمیل شده است.

باند فرودگاه سقز 2600 متر طول دارد و 450 متر تاکسی وی، 2500 متر پارکینگ، 1300 متر روشنایی جاده، برج مراقبت، کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی های این فرودگاه است.

مطالعات فرودگاه سقز از سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 ادامه داشت و از سال 1384 تا 1393 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه را رها کردند و کار متوقف شد. .

پس از آن و پس از حدود چهار سال توقف پروژه، در سال 1397 بار دیگر کار آغاز و کارفرمای پروژه به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین و بخشی از جاده، سقز را نیز به مریوان منتقل کند تا شرکت فرودگاه بتواند ساخت فرودگاه را بر عهده بگیرد.

این پروژه در تیرماه 1400 و در روزهای پایانی دولت دوازدهم به صورت ناقص با پیشرفتی در حدود 63 درصد افتتاح شد، اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز بر روی آن انجام نشده و به دلیل ناقص بودن آن اثری نداشته است.

اولین پرواز از سقز به تهران بود.

با آغاز به کار دولت سیزدهم و تلاش استاندار کردستان این پروژه با تزریق اعتبار لازم در کمتر از ۲ سال به اتمام رسید و امروز پس از سال ها انتظار سرانجام این هواپیما بر فراز آسمان سقز به پرواز درآمد.

حدود ساعت 9 صبح امروز هواپیمای حامل آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در فرودگاه سقز به زمین نشست و اولین پرواز در این فرودگاه تازه ایجاد شده به زمین نشست.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه در دومین دور سفرهای استانی خود برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات اولین سفر رفت و برگشت و افتتاح 16 بزرگراه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد. پروژه ها.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راهداری و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان حیات وحش انقلاب اسلامی محل. بنیاد رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می کند.

رئیس جمهور در ابتدای سفر به کردستان برای اولین بار در مراسم بهره برداری از راه آهن سنندج – همدان حضور یافت و این پروژه را به طور رسمی افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی پس از افتتاح خط ریلی سنندج – همدان با حضور در جمع مردم با مردم میدان آزادی سنندج دیدار کرد.

حضور در مراسم افتتاح راه آهن سنندج – همدان، افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در سنندج، دیدار مردمی در بانه و دیدار با روحانیون از جمله برنامه های دکتر رئیسی بود.

دیدار با فعالان اقتصادی و نشست خبری از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در سفر به کردستان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در 26 تیر 1401 اولین دور سفر خود را به استان کردستان انجام داد.

رئیس جمهور پاییز سال گذشته در برنامه یک روزه بهره برداری از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29451

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.