به گزارش اخبار اقتصادی؛ پس از رد طرح تفکیک و تأسیس وزارت بازرگانی، دولت سیزدهم ایده ایجاد «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» را در دستور کار قرار داد تا این هدف را از مسیری متفاوت با اختیارات بالا و زیر نظر دنبال کند. نظارت مستقیم رئیس جمهور اما امروز پس از گذشت یک هفته از ارائه لایحه دو فوریتی این طرح، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مخالفت خود را با تشکیل این سازمان اعلام کرد. به گفته مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مشکل مربوط به ساختار نیست که با ایجاد ساختار جدید می توان آن را حل کرد، بلکه ساختار باید اصلاح شود، اما این به معنای ایجاد ساختار جدید نیست. به همین دلیل من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مخالف این موضوع هستم زیرا بر اساس مستندات علمی این اقدام به ضرر کشور است.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حال حاضر 2 وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در حال انجام اقدامات مربوط به تنظیم بازار هستند که با تشکیل سازمان بازرگانی این نهادها این اقدامات افزایش خواهد یافت.

بر اساس آنچه تاکنون درباره لایحه تشکیل سازمان بازرگانی منتشر شده است، در ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می شود تا بر سیاست گذاری، هدایت، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه تجارت تمرکز کند. بازرگانی و تنظیم بازار در رابطه با ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار. با نظارت مستقیم رئیس جمهور و با استفاده از نیروی انسانی ساختارها و سازمان های موجود در دستگاه های اجرایی و بر اساس اساسنامه ای که تا پایان فروردین ماه 1402 به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در شورای اسلامی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه کلیه تعهدات، وظایف و مأموریت ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول و کلیه وظایف. و مسئولیت در زمینه بازرسی، بازار به ترتیب از وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و عضویت در سازمان.

همچنین در بند دیگری از لایحه تشکیل سازمان بازرگانی، انتزاع و واگذاری سایر نهادهای زیرمجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با محوریت سیاست گذاری، هدایت برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی. و با تأکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکل ها و ساختارهای دستگاه های اجرایی فوق الذکر با تصویب هیأت وزیران مجاز است.